Το 2020 ο Αγωγός «Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή» και Μικρής Κλίμακας Προβλήτα LNG στη Ρεβυθούσα

Το 2020 ο Αγωγός «Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή»  και Μικρής Κλίμακας Προβλήτα LNG στη Ρεβυθούσα
της Μάχης Τράτσα
Δευ, 16 Οκτωβρίου 2017 - 08:02
O αγωγός «Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή», μαζί με έναν μετρητικό - ρυθμιστικό Σταθμό εμφανίζεται στα νέα έργα που περιλαμβάνει το νέο σχέδιο του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026. Το σχέδιο ετέθη σε δημόσια διαβούλευση έως τις 10 Νοεμβρίου από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) την περασμένη Παρασκευή.

O αγωγός «Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή», μαζί με έναν μετρητικό - ρυθμιστικό Σταθμό εμφανίζεται στα νέα έργα που περιλαμβάνει το νέο σχέδιο του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026. Το σχέδιο ετέθη σε δημόσια διαβούλευση έως τις 10 Νοεμβρίου από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) την περασμένη Παρασκευή. Στα νέα έργα περιλαμβάνεται και μικρής κλίμακας προβλήτα LNG στη Ρεβυθούσα.

Το έργο του αγωγού της Νέας Μεσημβρίας έχει ως στόχο τη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας και πΓΔΜ ώστε να διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εξαρτάται αποκλειστικά από τον διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline.

Για το έργο είχε υπογραφεί Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου) και την MER τον Οκτώβριο του 2016. Η πρόσβαση στο ΕΣΦΑ και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας δυνητικά σε πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου. «Ταυτόχρονα το έργο προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη του ΕΣΜΦΑ και την δραστηριοποίηση περισσότερων χρηστών συμβάλλοντας στον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβο φυσικού αερίου», σημειώνεται στο σχέδιο.

Το απαιτούμενο έργο εντός της ελληνικής επικράτειας συνίσταται στην κατασκευή αγωγού μήκους 55 χλμ. ο οποίος θα ξεκινά από την Νέα Μεσημβρία (σημείο σύνδεσης κατάντη του Συμπιεστή Ν. Μεσημβρίας) έως το σύνορο με την πΓΔΜ στο ύψος του Τελωνειακού Σταθμού Ευζώνων. Επίσης, περιλαμβάνει έναν μετρητικό - ρυθμιστικό συνοριακό σταθμό. Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2020 και το κόστος του εκτιμάται σε 48,7 εκατ. ευρώ.

Ακόμη, στα νέα έργα του προτεινόμενου προγράμματος ανάπτυξης περιλαμβάνεται μικρής κλίμακας προβλήτα LNG στη Ρεβυθούσα. Στη συγκεκριμένη δράση εντάσσονται τα απαραίτητα βήματα προς την κατεύθυνση υιοθέτησης του υγροποιημένου φυσικού αερίου ως καυσίμου ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο καθιστώντας την Ελλάδα κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Η νέα προβλήτα που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο βόρειο ανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας θα εξυπηρετήσει τη λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους χωρητικότητας 1.000 m3 ως 20.000 m3 . Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.

Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και η προσθήκη μικρού βραχίονα φόρτωσης ΥΦΑ και του απαραίτητου εξοπλισμού πρόσδεσης στην ήδη υπάρχουσα προβλήτα προκειμένου να είναι δυνατή η φόρτωση μικρών πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ και από αυτήν. Η δυνατότητα χρήσης, σε πρώτη φάση, της υπάρχουσας προβλήτας για φόρτωση μικρών πλοίων θα αυξήσει τη σχετική δυναμικότητα της Ρεβυθούσας, με χαμηλό κόστος, αλλά και τη λειτουργική ευελιξία της εγκατάστασης. Η κατασκευή του έργου (με κόστος 30 εκατ. ευρώ) προβλέπεται να αρχίσει εντός του 2019 με προοπτική να τεθεί σε λειτουργία πριν το τέλος του 2020.

 

Σταθμοί ανεφοδιασμού λεωφορείων

Στα νέα έργα περιλαμβάνεται η εγκατάσταση μετρητικών σταθμών στους Σταθμούς Ανεφοδιασμού Λεωφορείων Φυσικού Αερίου (ΣΑΛΦΑ) Ανθούσας και Άνω Λιοσίων. Τα έργα αφορούν στην κατασκευή μετρητικών σταθμών ιδιοκτησίας ΔΕΣΦΑ προϋπολογισμού 450.000 ευρώ και 680.000 ευρώ αντίστοιχα. Στην Ανθούσα εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2018 και στα Άνω Λιόσια τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους.

Στα νέα έργα εμφανίζεται και ένας σταθμός συμπίεσης στην Αμπελιά. Το έργο κρίνεται απαραίτητο βάσει των μελετών υδραυλικής προσομοίωσης του ΕΣΦΑ που έχει εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ και δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το βορρά προς νότο με την έναρξη λειτουργίας του Διαδριατικού Αγωγούς Φυσικού Αερίου (TAP) και τη διασύνδεση του με το ΕΣΜΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου) στη Νέα Μεσημβρία.

Θεωρήθηκε ότι οι υφιστάμενες τεχνικές δυναμικότητες στα βόρεια σημεία εισόδου (Σιδηρόκαστρο + Κήποι) παραμένουν ως έχουν σήμερα. «Για να διασφαλιστεί η υδραυλική επάρκεια του δικτύου υφίσταται ανάγκη σταδιακής ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς μέσω της εγκατάστασης σταθμού συμπίεσης στο νότιο και πλέον φορτισμένο τμήμα αυτού. Τα χαρακτηριστικά της μονάδας συμπίεσης εκτιμήθηκαν προκαταρτικά σε 10 MW (1+1) με τις κατάλληλες αναμονές ώστε να εγκατασταθεί μελλοντικά και 3η μονάδα εφόσον δικαιολογείται από τις εκτιμήσεις ζήτησης», σημειώνεται στο σχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση.

Το ακριβές μέγεθος της μονάδας θα προκύψει κατά το στάδιο του βασικού σχεδιασμού. Ο σταθμός θα σχεδιαστεί ώστε να παρέχει τη δυνατότητα συμπίεσης και σε αντίστροφη ροή. Το κόστος του έργου εκτιμάται σε 49 εκατ ευρώ.

Στο υποβληθέν από τον Διαχειριστή σχέδιο αναφέρονται προγραμματισμένα έργα με προϋπολογισμό υλοποίησης 1.3 δις ευρώ, και έργα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, τρέχοντος προϋπολογισμού 148 εκατ. ευρώ, τα οποία προτείνονται για πρώτη φορά προς ένταξη στο Σχέδιο Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ. Επίσης, προγραμματισμένα έργα δεν έχουν συμπεριληφθεί, όπως η «Πλατφόρμα εξισορρόπησης φυσικού αερίου δικτύου μεταφοράς Φυσικού Αερίου (balancing platform)».