Οι δοκιμές του συστήματος αγωγών στο πρώτο τμήμα του έργου
του Trans-Anatolian Pipeline (TANAP), τη λεγόμενη ‘Φάση 0’, θα ξεκινήσουν στις
αρχές του επόμενου έτους, όπως δήλωσε ο γενικός διευθυντής του έργου, Saltuk
Duzyol.
Ο Duzyol, σε αποκλειστική
συνέντευξη στο τουρκικό πρακτορείο Anadolu, δήλωσε ότι η ‘Φάση 0’ του έργου που
θα μεταφέρει αζερικό αέριο στην Τουρκία έχει σήμερα ολοκληρωθεί κατά 93%.
Η ‘Φάση 0’ ξεκινά από τα σύνορα Τουρκίας-Γεωργίας και καταλήγει
στην επαρχία
Eskisehir
της Τουρκίας όπου κατασκευάζονται σταθμοί συμπίεσης.
Το δεύτερο μέρος του έργου - η ‘Φάση 1’ - ξεκινάει από το
Eskisehir και συνεχίζει στην
περιοχή
Ipsala
της Αδριανούπολης στα σύνορα Ελλάδας-Τουρκίας, όπου ο
TANAP θα συνδεθεί με τον
Trans-
Adriatic
Pipeline (
TAP), τον αγωγό που θα μεταφέρει αζερικό
αέριο ευρωπαϊκές αγορές.
«Όλες οι εργασίες για τη ‘Φάση 0’ θα ολοκληρωθούν μέχρι το
τέλος του τρέχοντος έτους. Στη συνέχεια θα διοχετευθεί στον αγωγό η πρώτη
δοκιμαστική ποσότητα αερίου, ενώη πρώτη ποσότητα εμπορεύσιμου αερίου θα
διοχετευθεί στον αγωγό τον Ιούνιο του 2018. Θα έχουμε περιθώριο έξι μηνών για
να πραγματοποιήσουμε όλες τις τεχνικές δοκιμές», πρόσθεσε ο
Duzyol.
Η αρχική δυναμικότητα του
TANAP ανά έτος θα είναι 16 δισ. κυβικά μέτρα, από τα οποία η
Τουρκία θα λαμβάνει 6 δισ. κυβικά μέτρα, ενώ τα υπόλοιπα 10 δισ. κυβικά μέτρα
θα μεταφέρονται στην Ευρώπη.
Ο
Duzyol
εξήγησε ότι το έργο έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει συνολικά 31 δισ. κυβικά
μέτρα, σημειώνοντας ότι τα επιπλέον 15 δισ. κυβικά μέτρα αερίου μπορούν να
μεταφερθούν μέσω του
TANAP
σε περίπτωση ανάγκης.
Το τρέχον κόστος του
TANAP
υπολογίζεται σε $ 7,9 δισ., αλλά το
περιβάλλον χαμηλών τιμών επέτρεψε την εξοικονόμηση πόρων στον προϋπολογισμό του
έργου, εξήγησε ο
Duzyol.
«Η κάμψη των παγκόσμιων τιμών του πετρελαίου και οι χαμηλές
τιμές των βασικών εμπορευμάτων δίνουν επίσης την ευκαιρία να συρρικνωθεί ο
προϋπολογισμός του
TANAP
και να εξοικονομηθούν έως και $ 3,8 δισ. Αρχικά, το κόστος της
επένδυσης για τον
TANAP
εκτιμήθηκε σε $ 11,7 δισ.», δήλωσε ο
Duzyol.
Το διοικητικό συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας
Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΤΑΑ) συνέβαλε στη χρηματοδότηση του έργου μέσω
δανείου ύψους $ 500 εκατ. που εγκρίθηκε στις 18 Οκτωβρίου.
Ο Duzyol ανέφερε ότι θα ακολουθήσει περαιτέρω χρηματοδότηση
από τις διεθνείς τράπεζες με έγκριση της ΕΤΑΑ.
Η
Southern
Gas
Corridor
Closed
Joint
Stock
Company
είναι ο δικαιούχος της χρηματοδότησης. Η εταιρεία ανήκει
κατά 51% στη Δημοκρατία του Αζερμπαϊτζάν, ενώ η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία του
Αζερμπαϊτζάν κατέχει το υπόλοιπο 49%.
Η
Southern
Gas
Corridor
Closed
Joint
Stock
Company
έχει μερίδιο 58% στον
TANAP και εκπροσωπεί τα συμφέροντας της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν στο έργο.