Γκάζι... για νέες δραστηριότητες
και μάλιστα κι εκτός συνόρων πατάει ο Διαχειριστής Ελληνικού Συστήματος
Φυσικού Αερίου φτάνοντας μάλιστα μέχρι το Κουβέιτ.
Την ίδια στιγμή μετά και την εκλογή της νέας κυβέρνησης στη FYROM, ο ΔΕΣΦΑ και η αντίστοιχη εταιρία της γειτονικής χώρας MER επαναβεβαιώνουν
τη συμφωνία τους κι επιταχύνουν τις διαδικασίες για την κατασκευή
αγωγού που θα μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου από το εθνικό σύστημα
στα Σκόπια.
Ειδικότερα και σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, ο ΔΕΣΦΑ συμπεριλήφθηκε μαζί με άλλες έξι μεγάλες εταιρίες στη short list
της εταιρίας του Κουβέιτ KIPIC, ως υποψήφιοι για την ανάθεση της
διαχείρισης και συντήρησης του μεγάλου τερματικού σταθμού LNG που
κατασκευάζεται στο Αλ Ζουρ, 90 χιλιόμετρα από την πόλη του Κουβέιτ. Η
KIPIC συστάθηκε πρόσφατα, το 2016, από την κρατική εταιρία πετρελαίου
KPC προκειμένου να αναλάβει την κατασκευή εγκαταστάσεων διύλισης,
πετροχημικών και LNG. Στο πλαίσιο αυτό στο Αλ Ζουρ αναπτύσσεται έργο
αξίας 19,8 δις. δολαρίων που περιλαμβάνει επενδύσεις σε διυλιστήρια και
τερματικού σταθμού αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Αντιπροσωπεία
της KIPIC, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, επισκέφθηκε την
περασμένη Τετάρτη 8 και Πέμπτη 9 Νοεμβρίου τα γραφεία του ΔΕΣΦΑ
προκειμένου να αντλήσουν επίσημη πληροφόρηση αναφορικά
με τις δυνατότητες που έχει ο Διαχειριστής στη διαχείριση και συντήρηση
τερματικών σταθμών LNG. Στελέχη της ελληνικής εταιρίας ενημέρωσαν και
έκαναν παρουσιάσεις αναφορικά με τις δυνατότητες που έχει στην παροχή
αυτών των υπηρεσιών. Σημειώνεται ότι ο ΔΕΣΦΑ μετά την ολοκλήρωση της
κατασκευής του αγωγού TAP θα αναλάβει τη διαχείριση και συντήρηση του.
Οι
εκπρόσωποι της KIPIC πήραν πειστικές απαντήσεις και σύμφωνα με πηγές
ανακοίνωσαν στο ΔΕΣΦΑ πως θα είναι ανάμεσα σε επτά μεγάλες εταιρίες από Ιαπωνία, Ν. Κορέα και Ευρώπη.
Η θυγατρική της KPC θα προσκαλέσει τον Ιανουάριο του υποψήφιους να
καταθέσουν προσφορές. Ο τερματικός σταθμός LNG στο Κουβέιτ έχει οκτώ
δεξαμενές χωρητικότητας με την κάθε μία από αυτές να έχει χωρητικότητα
225.000 κ.μ. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος του έργου αρκεί να
σημειωθεί πως η χωρητικότητα μίας δεξαμενής ισοδυναμεί με όλο το σταθμό
της Ρεβυθούσας.
Όπως αναφέρουν πηγές, ο ΔΕΣΦΑ κάνει ουσιαστικά για
πρώτη φορά βήμα εξόδου από τα σύνορα της χώρας διεκδικώντας έργα τα
οποία θα του αποφέρουν έσοδα πολλαπλάσια από τα ρυθμιζόμενα που
εισπράττει σήμερα.
Αγωγός Ελλάδας – FYROM
Παράλληλα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Σωτήρης Nίκας προσκλήθηκε από το γραφείο του πρωθυπουργού της FYROM Ζόραν Ζάεβ για το έργο της κατασκευής αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ελλάδα στη γειτονική χώρα.
Ο
κ. Nίκας, σύμφωνα με πληροφορίες του Euro2day.gr, βρέθηκε στα Σκόπια
την περασμένη Δευτέρα 6 Νοεμβρίου όπου και αρχικά συναντήθηκε με τον
σύμβουλο του πρωθυπουργού Μίτκο Αντρεέφσκι, ο οποίος
και του μετέφερε τη στήριξη της νέας κυβέρνησης στο έργο. Στη συνέχεια ο
πρόεδρος του ΔΕΣΦΑ συναντήθηκε και με το νέο διευθύνοντα σύμβουλο της
κρατικής εταιρίας αερίου της χώρας MER, τον Μπλαγκόιτσε Κοτέτσκι,
όπου και επαναβεβαιώθηκε η συμφωνία που είχε γίνει για τον αγωγό
φυσικού αερίου που θα μεταφέρει ποσότητες από το εθνικό σύστημα στη
FYROM.
Η προμήθεια θα ανέρχεται σε 3 δισ. κ.μ., ενώ ο αγωγός θα
έχει μήκος 160 χλμ. Τα 60 χλμ. θα είναι εντός ελληνικού εδάφους και θα
ξεκινά από τη Ν. Μεσημβρία.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν, λένε πηγές, να έχουν ετοιμάσει μέχρι τέλος του χρόνου τη μελέτη σκοπιμότητας
του έργου. Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ έχει υποβάλλει στη ΡΑΕ σχετικό
αίτημα για την έκδοση άδειας προώθησης και κατασκευής του έργου.