Σημαντικές παραμένουν οι γαλλικές επενδύσεις στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών στην Ελλάδα, με την Alstom να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό, αφού αν μετρήσουμε την τελευταία εικοσαετία, σε πόσα έργα μεταξύ άλλων εταιρειών έχει συμμετάσχει και σε πόσα από αυτά έχει τελικά επενδύσει θα δούμε ότι η γαλλική εταιρεία είναι από τους σταθερούς ξένους επενδυτές της Ελλάδας.

Σημαντικές παραμένουν οι γαλλικές επενδύσεις στον τομέα των υποδομών και των μεταφορών στην Ελλάδα, με την Alstom να παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό, αφού αν μετρήσουμε την τελευταία εικοσαετία, σε πόσα έργα μεταξύ άλλων εταιρειών έχει συμμετάσχει και σε πόσα από αυτά έχει τελικά επενδύσει θα δούμε ότι η γαλλική εταιρεία είναι από τους σταθερούς ξένους επενδυτές της Ελλάδας.

Η εταιρεία και σήμερα συνεχίζει την έντονη παρουσία της, καθώς είναι ο μοναδικός διεκδικητής για την πώληση 25 συρμών τραμ για το δίκτυο της Αθήνας, ενώ συμμετέχει στον διαγωνισμό για τη Γραμμή 4 του Μετρό. Σε επίπεδο υποδομών - τεχνολογίας παρουσιάζει εξίσου μεγάλη δραστηριότητα, καθώς έχει συμμετάσχει σε όλα τα μεγάλα έργα Μετρό στην Αθήνα, έχει μάλιστα παραδώσει τους συρμούς πρώτης γενιάς των γραμμών 2 και 3, αλλά και του Προαστιακού και του σιδηροδρομικού δικτύου γενικότερα. Συγκεκριμένα, σε επίπεδο έργων αυτή την εποχή είναι στην κοινοπραξία που κατασκευάζει την επέκταση της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας στον Πειραιά, ενώ συμμετέχει σε δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, στο Θριάσιο Πεδίο και τον διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.

Σε πρόσφατη διεθνή έκθεση, την BusWorld, που πραγματοποιήθηκε στο Βέλγιο, η εταιρεία παρουσιάζοντας το Aptis, ένα επαναστατικό ηλεκτρικό όχημα, έλαβε βραβείο καινοτομίας. Δίνοντας το στίγμα για το προς πια κατεύθυνση κινείται η αγορά, μιλώντας στη «Ν» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας στην Ελλάδα, Σταύρος Βλάχος, ανέφερε: «Τα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς αρχίζουν και θεωρούνται ξεπερασμένα και τα ντιζελοκίνητα λεωφορεία αντικαθίστανται σταδιακά με σύγχρονα ηλεκτρικά οχήματα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Σίγουρα και στην Ελλάδα οι μεγάλες πόλεις θα κινηθούν προς αυτήν την κατεύθυνση». «Σε έναν κόσμο που αναζητά όλο και πιο αποτελεσματικές και φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορικές λύσεις, το Aptis είναι μια ιδανική λύση μετακίνησης, καθώς έχει μεγάλη αυτονομία, πρωτοποριακό σχεδιασμό, μεγάλη ευκινησία και προσβασιμότητα, καθώς και χαμηλό κόστος λειτουργίας και συντήρησης, που προσφέρουν μια εντελώς νέα εμπειρία στους επιβάτες» κατέληξε. Σύμφωνα με στοιχεία της BusWorld τα ηλεκτροκίνητα λεωφορεία θα αποτελέσουν καθοριστικής σημασίας τεχνολογία στις αστικές μετακινήσεις τα επόμενα 10 με 20 χρόνια, ως μία από τις λύσεις που θα αντικαταστήσουν τα ντιζελοκίνητα λεωφορεία.

Ενδιαφέρουσες είναι και οι εξελίξεις στον διαγωνισμό προμήθειας 25 νέων τραμ για το δίκτυο της Αθήνας. Από την Αττικό Μετρό εκδόθηκε απόφαση για τη συνέχεια του διαγωνισμού και από τις 3 συμμετέχουσες εταιρείες αποκλείστηκαν από την επόμενη φάση η τσέχικη Skoda και η κορεατική Hyundai Rotem και μοναδικός διεκδικητής απομένει η γαλλική Alstom. Όπως τονίστηκε, προς το παρόν δεν μπορούμε να πούμε ότι κλείδωσε το θέμα της προμήθειας από τη γαλλική εταιρεία, μια και όλες οι συμμετέχουσες έχουν προσφύγει στο ΣτΕ η μία εναντίον της συμμετοχής της άλλης.

Αυτό σημαίνει ότι, ναι μεν έχουμε μία πρώτη εξέλιξη στην επιλογή του προμηθευτή, αλλά θα πρέπει να περιμένουμε τη δικαστική απόφαση που είτε θα επικυρώσει το αποτέλεσμα της Αττικό Μετρό είτε θα το διαφοροποιήσει.

Τα 25 νέα τραμ είναι απαραίτητα για την εύρυθμη λειτουργία του δικτύου που επεκτείνεται από το 2018 κατά 5,4 χλμ στο κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά, ενώ θα συμβάλει και στη βελτίωση της καθημερινής απόδοσης των δρομολογίων. Το ποσό που αρχικά έχει θέσει για τη συγκεκριμένη αγορά η Αττικό Μετρό είναι 64,5 εκατ. ευρώ και ένας από τους όρους του διαγωνισμού είναι να μη δοθεί μεγαλύτερο ποσό προσφοράς από το συγκεκριμένο. Εφόσον ο διαγωνισμός ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές του 2018, τα πρώτα τραμ θα έρθουν στα μέσα του 2019.

Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη είναι δυο σημαντικές εργολαβίες που σύντομα θα ολοκληρωθούν και θα βελτιώσουν την κατάσταση των συστημάτων λειτουργίας στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Πρόκειται για την ανάταξη της σηματοδότησης στον σιδηροδρομικό διάδρομο Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και το σύστημα ERTMS που φαίνεται ότι οδεύουν προς ολοκλήρωση.

Ειδικότερα, το βόρειο τμήμα των έργων της σηματοδότησης έχει ολοκληρωθεί και μένει το νότιο. Πρόκειται για ένα σύστημα ασφαλείας της κυκλοφορίας του τρένου.

Συνολικά η εργολαβία της ανάταξης της σηματοδότησης θα τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2018, ενώ για τα έργα που έγιναν θα υπάρχει και μία τριετής περίοδος συντήρησης από την ανάδοχο (ΤΟΜΗ-ALSTOM).

Αναφορικά με τη δεύτερη εργολαβία, αφορά το σύστημα ERTMS. Αυτό το σύστημα τοποθετείται τόσο πάνω στις γραμμές (on track) όσο και πάνω στο τρένο. Με τη λειτουργία αυτού του συστήματος εξασφαλίζεται πως αν π.χ. ο οδηγός παραβιάσει κάποιο φωτόσημα ή το όριο ταχύτητας, ακινητοποιεί το τρένο.

 

(Πηγή: «Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)