Σε πορεία σύγκρουσης βρίσκονται το Ελληνικό Δημόσιο και οι μέτοχοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Αύριο είναι προγραμματισμένο να εκδικαστεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών η αίτηση για την υπαγωγή της εταιρείας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, την οποία συνυπογράφουν το Ελληνικό Δημόσιο και η Τράπεζα Πειραιώς.

Σε πορεία σύγκρουσης βρίσκονται το Ελληνικό Δημόσιο και οι μέτοχοι των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Αύριο είναι προγραμματισμένο να εκδικαστεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών η αίτηση για την υπαγωγή της εταιρείας σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, την οποία συνυπογράφουν το Ελληνικό Δημόσιο και η Τράπεζα Πειραιώς.

Εάν η έδρα κάνει δεκτό το αίτημα, τότε αλλάζει άμεσα το ιδιοκτησιακό καθεστώς και ο ειδικός διαχειριστής έχει στη διάθεσή του ένα διάστημα 12 μηνών προκειμένου να πουλήσει σε διεθνή διαγωνισμό τα ναυπηγεία, τα οποία θα έχουν πρώτα διαχωριστεί, σύμφωνα με το κυβερνητικό σχέδιο, σε δύο κομμάτια, το στρατιωτικό και το εμπορικό. Για το δεύτερο και ειδικά για την πέμπτη σταθερή δεξαμενή των 500.000 τόνων, έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον ο κινεζικός όμιλος Cosco. Αν πάλι δεν βρεθούν αγοραστές, το ναυπηγείο θα πτωχεύσει.

Η Privinvest

Στην άλλη περίπτωση, αν το δικαστήριο δεν κάνει δεκτό το αίτημα του Ελληνικού Δημοσίου, τότε οι μετοχές παραμένουν στα χέρια της Privinvest και του ισχυρού άντρα του ομίλου κ. Ισκαντάρ Σάφα, ο οποίος θα απαιτήσει να υλοποιηθεί η προηγούμενη απόφαση του Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου στο οποίο είχε προσφύγει κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Η πλευρά Σάφα υποστηρίζει ότι εκτός από τα 200 εκατ. ευρώ που έχουν επιδικάσει υπέρ του, οι διαιτητές εντέλλονται επίσης να συνεχιστεί το project των υποβρυχίων με την κατασκευή ακόμα δύο, προϋπολογισμού περίπου 850 εκατ. ευρώ.

Το Ελληνικό Δημόσιο πάντως επιμένει ότι θα προσφύγει προκειμένου να ακυρώσει την απόφαση της διαιτησίας, θέση που αμφισβητεί πλήρως η πλευρά των ναυπηγείων, αφού τη χαρακτηρίζει τελεσίδικη. Πηγές των ναυπηγείων τόνιζαν στη «Ν» ότι σε προηγούμενη υπόθεση ο Άρειος Πάγος απέρριψε αίτημα αναίρεσης απόφασης διαιτητικού δικαστηρίου.

Ένας πολύ κρίσιμος παράγοντας για τη διαμόρφωση των ισορροπιών στην εκδίκαση της υπόθεσης είναι και η στάση που θα κρατήσουν οι εργαζόμενοι, οι οποίοι μέχρι τώρα κρατούν αποστάσεις και από τα δύο στρατόπεδα.

Τι λέει η αίτηση

Στην αίτησή του το Ελληνικό Δημόσιο υποστηρίζει ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά είναι μη βιώσιμα, ακόμα και μετά την απόφαση της διαιτησίας. Σημειώνει ότι έχουν υπέρογκες υποχρεώσεις, ελάχιστο ανεκτέλεστο υπόλοιπο συμβάσεων, δεν έχουν δημοσιεύσει για χρόνια ισολογισμούς και κατά συνέπεια πληρούνται όλοι οι όροι για να τεθούν σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης. Στην αίτηση του Ελληνικού Δημοσίου περιέχεται έκθεση της Deloite η οποία επισημαίνει μεταξύ άλλων:

Η εταιρεία δεν έχει δημοσιεύσει οικονομικές καταστάσεις για τις χρήσεις που έληξαν μετά τις 30/9/2011. Από τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις της ΕΝΑΕ για τη χρήση που έληξε στις 30/9/2011 προκύπτει ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ήταν 121,1 εκατ. ευρώ και το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων 295,61 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με την Deloitte, στις 31/3/2017 η αρνητική καθαρή θέση έφτανε πλέον στα 985,4 εκατ. ευρώ και θα έπρεπε να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου κατά 1,108 δισ. ευρώ. Επίσης, υπολογίζει πως ακόμη κι αν ισχύσουν όσα αποφάσισε η διαιτησία, ανέρχεται σε 536 εκατ. ευρώ.

Τονίζεται επίσης ότι κατά την 31/3/2017, οι συνολικές υποχρεώσεις της ΕΝΑΕ ήταν 1,375 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα, σε 247,75 εκατ. ευρώ υπολογίζεται το ανεκτέλεστο έργο προς το Πολεμικό Ναυτικό και σε 661,92 εκατ. ευρώ ανέρχονται οι κρατικές ενισχύσεις που πρέπει να επιστρέψει στο Δημόσιο, με βάση απόφαση της Ε.Ε. (567 εκατ. συν 95 εκατ. τόκοι). Επίσης, χρωστάει 24,3 εκατ. ευρώ στην Τράπεζα Πειραιώς και σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η αίτηση χρωστάει 175,4 εκατ. ευρώ στους εργαζομένους. Με βάση τα παραπάνω, αναφέρεται, οι αιτούντες πιστωτές εκπροσωπούν κατά την 31/3/2017 το 67,9% του συνόλου των απαιτήσεων της ΕΝΑΕ (και μετά την απόφαση της διαιτησίας ποσοστό 60%), που υπερβαίνει το προβλεπόμενο από τον νόμο 40% για την υποβολή αιτήματος.

Τα ΕΝΑΕ

Στον αντίποδα, τα ΕΝΑΕ υποστηρίζουν ότι η εταιρεία δεν βρίσκεται σε κατάσταση γενικής και μόνιμης αδυναμίας εκπλήρωσης ληξιπρόθεσμων χρηματικών υποχρεώσεων. Τονίζουν ότι τελεσίδικα τους έχουν επιδικασθεί 200 εκατ. ευρώ από το Διεθνές Διαιτητικό Δικαστήριο, καθώς και ότι τους οφείλονται επιπλέον 247 εκατ. ευρώ, ενώ επισημαίνουν ότι η διαιτησία τα απαλλάσσει από την υποχρέωση καταβολής 320 εκατ. ευρώ προς τον ΟΣΕ. Σημειώνουν επίσης ότι είναι ενεργό το πρόγραμμα Ποσειδών για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων αξίας άνω των 800 εκατ. ευρώ.

Αμφισβητούν το χρέος προς το Ελληνικό Δημόσιο, αφού, όπως τονίζουν, από το 2008 που εκδόθηκε η απόφαση, τα ναυπηγεία την ακολουθούν πιστά.

Τέλος, τονίζουν ότι η ανάκτηση που διατάσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση αφορά αποκλειστικά τις μη στρατιωτικές δραστηριότητες.

(Πηγή: «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)