Αν και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει καταλήξει με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. στις μονάδες που θα περιληφθούν στην αποεπένδυση του 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ, η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί στο σύνολό της, καθώς απομένουν να διευθετηθούν ορισμένες βασικές παράμετροι.

Αν και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει καταλήξει με τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. στις μονάδες που θα περιληφθούν στην αποεπένδυση του 40% της λιγνιτικής ισχύος της ΔΕΗ, η συμφωνία δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί στο σύνολό της, καθώς απομένουν να διευθετηθούν ορισμένες βασικές παράμετροι. Σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΝ, το σημαντικότερο ζήτημα που παραμένει «ανοικτό» είναι το αίτημα του ΥΠΕΝ να μη μειωθούν στις 17.500 οι ώρες λειτουργίας των δύο μονάδων του Αμύνταιου, οι οποίες θα μείνουν τελικά έξω από το «καλάθι», αλλά να διατηρηθούν στις 32.000 όπως προβλέπεται ήδη από την ελληνική πολιτεία.

Με βάση τις ίδιες πηγές, οι διαβουλεύσεις αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι το τέλος του μήνα, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την πραγματοποίηση του market test. Νωρίτερα, και πιο συγκεκριμένα προς το τέλος της επόμενης εβδομάδας, θα βρεθεί στην Ελλάδα αντιπροσωπεία της DG Comp ώστε να πραγματοποιηθεί εκ του σύνεγγυς η τελευταία φάση των διαπραγματεύσεων.

 

Χωρίς πώληση πελατολογιου

Το κλείσιμο της συμφωνίας έως το τέλος του μήνα επιβεβαιώνεται και από το δελτίο Τύπου που εξέδωσε το ΥΠΕΝ, για τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Γιώργου Σταθάκη με τον πρόεδρο και τον γενικό γραμματέα της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ Γιώργο Αδαμίδη και Αντώνη Καρρά, με σκοπό την ενημέρωση των συνδικαλιστών για την πορεία των διαπραγματεύσεων. Παράλληλα, όπως αναφέρεται στο δελτίο, στις συζητήσεις με την DG Comp δεν περιλαμβάνεται η εκχώρηση υδροηλεκτρικών μονάδων, ενώ το υπουργείο δεν επιδιώκει να ενταχθεί στη συμφωνία η πώληση πελατολογίου της ΔΕΗ.

Όπως είναι ήδη γνωστό, το «καλάθι» των προς πώληση μονάδων περιλαμβάνει τη «Μελίτη 1» στη Φλώρινα και την άδεια κατασκευής μίας δεύτερης μονάδας στον ίδιο Ατμοηλεκτρικό Σταθμό, μαζί με τη «Μεγαλόπολη 3» και τη «Μεγαλόπολη 4» στην Πελοπόννησο. Μάλιστα, οι δύο τελευταίες μονάδες πήραν τη θέση των δύο μονάδων του Αμύνταιου, οι οποίες περιλαμβάνονταν στην πρόταση της ελληνικής πλευράς, αλλά «προσέκρουσαν» στις αντιρρήσεις της DG Comp. Το επιχείρημα της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού ήταν πως ο περιορισμένος χρόνος «ζωής» τους, στην περίπτωση που δεν αναβαθμισθούν περιβαλλοντικά, θα δυσχέραινε την προσέλκυση υποψήφιων επενδυτών.

 

Καθεστώς παρέκκλισης περιορισμένης διάρκειας

Μαζί με τον ΑΗΣ Καρδιάς, οι δύο μονάδες του Αμύνταιου έχουν τεθεί σε καθεστώς παρέκκλισης περιορισμένης διάρκειας και θα πρέπει να αποσυρθούν το αργότερο έως το τέλος του 2023 αν δεν αναβαθμισθούν, καθώς δεν πληρούν τα αυστηρότερα όρια εκπομπών ρύπων για τις μεγάλες μονάδες καύσης που επιβλήθηκαν με την κοινοτική Οδηγία 2010/75. Στο πλαίσιο του εν λόγω καθεστώτος, η ελληνική πολιτεία έχει χορηγήσει στους σταθμούς 32.000 ώρες λειτουργίας, ωστόσο η Ε.Ε. υποστηρίζει πως πληρούν τα κριτήρια για 17.500 ώρες.

Αν διατηρηθούν οι 32.000 ώρες, η ΔΕΗ θα έχει περισσότερο χρόνο να επανεξετάσει το μέλλον των δύο μονάδων αλλά και των εργαζόμενων σε αυτές - διερευνώντας για παράδειγμα το ενδεχόμενο αναβάθμισής τους, πιθανότατα μέσω μίας κοινοπραξίας, καθώς το σχετικό κόστος θα αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, οι 17.500 ώρες μεταφέρουν χρονικά το «λουκέτο» στις αρχές του 2019 ή ακόμη και στο τέλος του 2018, πιέζοντας ασφυκτικά την επιχείρηση να βρει την καλύτερη λύση προσαρμογής στα νέα δεδομένα.

 

(Πηγή: «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)