πορεί κτηματολόγιο να μην απέκτησε η χώρα ακόμη, θα αποκτήσει όμως ένα νέο και υπερμεγέθη δημόσιο οργανισμό. Πρόκειται για τον Οργανισμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΟΕΚΤ) Α.Ε., ο οποίος θα αντικαταστήσει τη γνωστή Εθνικό Κτηματολόγιο & Χαρτογράφηση (ΕΚΧΑ) Α.Ε
πορεί κτηματολόγιο να μην απέκτησε η χώρα ακόμη, θα αποκτήσει όμως ένα νέο και υπερμεγέθη δημόσιο οργανισμό. Πρόκειται για τον Οργανισμό Εθνικού Κτηματολογίου (ΟΕΚΤ) Α.Ε., ο οποίος θα αντικαταστήσει τη γνωστή Εθνικό Κτηματολόγιο & Χαρτογράφηση (ΕΚΧΑ) Α.Ε..

Οι διαφορές των δύο οργανισμών είναι μεγάλες. Ο νέος οργανισμός θα είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) αντί ιδιωτικού δικαίου (ΝΠΙΔ) που είναι η ΕΚΧΑ. Αυτό σημαίνει ότι χάνεται η ευελιξία που είχε σε θέματα διοίκησης και οργάνωσης η εταιρεία. Η δεύτερη και πιο σημαντική μεταβολή είναι ότι ο νέος ΟΕΚΤ θα έχει τριπλάσιο προσωπικό από τον ΕΚΧΑ. Το προσχέδιο νόμου, που σύντομα αναμένεται να δοθεί για δημόσια διαβούλευση, προβλέπει 1.017 θέσεις εργασίας από 368 θέσεις που υπάρχουν σήμερα.

Φυσικά, η διεύρυνση αυτή του προσωπικού δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς την αντίστοιχη διοικητική οργάνωση και επέκταση της επιχείρησης. Με άλλα λόγια, απαιτούνται γραφεία για να στεγάσουν το νέο προσωπικό. Ετσι προβλέπεται η δημιουργία γραφείων κτηματογράφησης σε ολόκληρη τη χώρα. Αναλυτικά προβλέπεται η δημιουργία 16 κτηματογραφικών γραφείων και περίπου 184 υποκαταστημάτων τους σε όλη την επικράτεια. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι μόνο στο νησί της Μυτιλήνης θα δημιουργηθούν πέντε υποκαταστήματα και ένα κτηματολογικό γραφείο.

«Σε μια εποχή που το κράτος κλείνει τις ΔΟΥ, ταυτόχρονα δημιουργεί κτηματολογικά γραφεία», σχολιάζει καλά ενημερωμένη πηγή. Το τελευταίο έχει μεγάλη σημασία, καθώς οι ΔΟΥ θεωρητικά στηρίζουν πολλαπλές συναλλαγές του πολίτη με το κράτος μέσα στον χρόνο, ενώ ο νέος οργανισμός του ΟΕΚΤ θα στηρίξει μια δραστηριότητα που θα υλοποιηθεί μόνον μία φορά. Στη συνέχεια, κι εφ’ όρου ζωής, κάθε πολίτης θα πραγματοποιήσει το πολύ 2-3 μεταβολές στα στοιχεία του ακινήτου του. Αυτό ουσιαστικά προβλέπεται και στο σχέδιο νόμου. Το άρθρο 15 του προσχεδίου νόμου «συστήνει και ξε-συστήνει», με διαφορά περίπου δύο ετών, τα περισσότερα από τα υποκαταστήματα κτηματολογικών γραφείων. Θα είναι «άχρηστα», άλλωστε, αφού η ψηφιοποίηση των αρχείων της ακίνητης περιουσίας θα κάνει την πρόσβαση των δεδομένων απ’ οποιοδήποτε σημείο, όπως συμβαίνει στο TAXIS.

Στην πράξη και σήμερα είναι άχρηστος αυτός ο «φαραωνικός» μηχανισμός, αλλά εξυπηρετεί άλλες επιδιώξεις. Ειδικά καταρτισμένοι μηχανικοί και νομικοί από τον ΕΚΧΑ, όπως προέβλεπε το αρχικό σχέδιο, θα μπορούσαν να συμβάλουν στη δημιουργία του ηλεκτρονικού κτηματολογίου της χώρας κατ’ αποκοπήν και να ολοκληρωθεί εκεί η διαδικασία.

Μάλιστα η ΕΚΧΑ παρουσίασε πρόσφατα μαζί με το ΤΕΕ ηλεκτρονικές υπηρεσίες για ψηφιακή υποβολή των τοπογραφικών απευθείας από τους μηχανικούς στη βάση δεδομένων του κτηματολογίου, ενώ αντίστοιχη υπηρεσία για την ηλεκτρονική υποβολή των συμβολαίων από τους συμβολαιογράφους έχει ήδη υλοποιηθεί. Θα μπορούσε δηλαδή να ενεργοποιηθεί ένα δίκτυο από διαπιστευμένους μηχανικούς, δικηγόρους και συμβολαιογράφους ανά τη χώρα, και να μην απαιτείται αυτό το πολυδαίδαλο και πολυπρόσωπο δίκτυο που επιχειρεί να στήσει η κυβέρνηση με το νέο φορέα. Εξάλλου, με τις διατάξεις του νόμου 4164/2013 (άρθρο 2, παρ. 1, 1α) του πρώην υπουργού Περιβάλλοντος Σταύρου Καλαφάτη έχει ήδη θεσμοθετηθεί ο θεσμός του «διαπιστευμένου στο κτηματολόγιο μηχανικού». Η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση, ωστόσο, δεν υπεγράφη ποτέ.

Επίσης, ως ένα βήμα περαιτέρω εκσυγχρονισμού, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός έχει προτείνει πρόσφατα τη δημιουργία του ενιαίου ψηφιακού χάρτη όλων των απαραίτητων για την αδειοδότηση γεωχωρικών δεδομένων, όπως την οικοδομική και ρυμοτομική γραμμή, τα όρια των δασικών εκτάσεων, τα όρια των προστατευόμενων περιοχών, τα όρια των αρχαιολογικών χώρων, τις γραμμές των αιγιαλών και όλες τις απαραίτητες θεσμικές γραμμές – και επιπλέον τους όρους δόμησης και τις χρήσεις γης.

Το πρόσχημα της αυτοχρηματοδότησης των μισθών

Η υλοποίηση των ψηφιακών υπηρεσιών στον φορέα δημιουργίας του Κτηματολογίου δεν μπορεί να δικαιολογήσει τις νέες προσλήψεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση. «Είναι το καλύτερο ρουσφέτι, γιατί κατανέμεται σε όλη την Ελλάδα», υποστηρίζουν καλά ενημερωμένες πηγές. Με βάση τις προβλέψεις του προσχεδίου νόμου, κάθε κτηματολογικό γραφείο θα απασχολεί τουλάχιστον τέσσερα άτομα, ενώ κάθε υποκατάστημα τουλάχιστον ένα άτομο. Αυτό μεταφράζεται σε εκατοντάδες νέες προσλήψεις σε ολόκληρη τη χώρα.

Ο ακριβής αριθμός των προσλήψεων εξαρτάται από το πόσοι πληρούν τις νέες θέσεις του νέου φορέα που θα συσταθεί. Εκτιμάται ότι από περίπου 1.000 εργαζόμενους στα υποθηκοφυλακεία, μόνον οι 200 πληρούν τις προδιαγραφές για να καλύψουν τις θέσεις στον νέο φορέα, δεδομένου ότι η πλειοψηφία των απασχολουμένων είναι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.). Οι υπόλοιποι 800 σύμφωνα με προσχέδιο νόμου (άρθρο 20, παρ. 4) έχουν δικαίωμα μετάταξης στο υπουργείο Δικαιοσύνης ως δικαστικοί υπάλληλοι. Επομένως αν στους υφιστάμενους εργαζόμενους της ΕΚΧΑ προστεθούν οι 200 των υποθηκοφυλακείων, τότε μένει ένα περιθώριο για 450 νέες προσλήψεις στον ΟΕΚΤ. «Και οι πιστωτές πώς επέτρεψαν κάτι τέτοιο;» είναι ένα εύλογο ερώτημα που τίθεται. Οι εκπρόσωποι των πιστωτών έδωσαν το «πράσινο φως» επειδή δεν μπορούν να συγκρούονται με κάθε ευκαιρία με την κυβέρνηση, και κυρίως επειδή η τελευταία τούς έπεισε ότι αποκτά δημοσιονομικό όφελος με αυτόν τον τρόπο. Το έργο των υποθηκοφυλάκων, που ουσιαστικά κρατικοποιείται με βάση τον νέο νόμο, αντιστοιχεί σε ετήσια έσοδα 40 εκατ. ευρώ, ενώ η δαπάνη που προκαλείται είναι 28 εκατ. ευρώ. Η δαπάνη αφορά κυρίως μισθοδοσία υπαλλήλων που εκτιμάται σε περίπου 25.000-28.000 ευρώ ετησίως για κάθε εργαζόμενο.

Η «Κ» ζήτησε την άποψη του αρμόδιου υπουργείου στον σχεδιαζόμενο νόμο. Ο εκπρόσωπός του ωστόσο αρνήθηκε οποιοδήποτε σχόλιο. «Δεν μπορούμε να σχολιάσουμε ένα κείμενο το οποίο βρίσκεται ακόμη σε (εσωτερική) επεξεργασία», είπε. Υποσχέθηκαν ωστόσο να δώσουν απαντήσεις μόλις το κείμενο βγει τουλάχιστον σε δημόσια διαβούλευση.

Το σχέδιο νόμου βρίσκεται υπό επεξεργασία στη νομοπαρασκευαστική επιτροπή που συστάθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο. Το τελικό σχέδιό του αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες.

Πάντως, ενδεικτικό της σημασίας που έχει για την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο ο συγκεκριμένος νόμος, είναι ότι από τις 122 σελίδες του, οι 90 ρυθμίζουν θέματα διοικητικής οργάνωσης και ανθρωπίνου δυναμικού.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")