Στην αυριανή συνάντηση στη Λευκωσία θα υπογραφεί μνημόνιο συναντίληψης για την προώθηση της κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου EastMed, από το Ισραήλ στην Ευρώπη. Στη διακυβερνητική διάσκεψη για τον αγωγό θα παρευρεθεί ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης και οι ομόλογοί του από την Κύπρο, την Ιταλία και το Ισραήλ.

Στην αυριανή συνάντηση στη Λευκωσία θα υπογραφεί μνημόνιο συναντίληψης για την προώθηση της κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου EastMed, από το Ισραήλ στην Ευρώπη.

Στη διακυβερνητική διάσκεψη για τον αγωγό θα παρευρεθεί ο υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Σταθάκης και οι ομόλογοί του από την Κύπρο, την Ιταλία και το Ισραήλ. Σύμφωνα δε με τα όσα μεταδίδουν ισραηλινά μέσα, στη αυνάντηση θα μετάσχουν και κορυφαίοι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι.

Η προηγούμενη ανάλογη διάσκεψη κορυφής για την ενέργεια πραγματοποιήθηκε στο Ισραήλ τον Απρίλιο.

Το Υπουργείο Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ αναφέρει ότι ο αγωγός θα έχει μήκος 2.000 χιλιομέτρων και θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2025. Πρόκειται για το μεγαλύτερο σε μήκος αγωγό φυσικού αερίου στον κόσμο και θα επιτρέψει την εξαγωγή ισραηλινού αερίου προς την Ευρώπη.

Η ελληνική IGI Poseidon, με την υποστήριξη της ΕΕ, διερευνά την οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Ο σχεδιαζόμενος αγωγός θα συνδέσει το πεδίο φυσικού αερίου Leviathan του Ισραήλ και, διερχόμενος από το πεδίο Αφροδίτη της Κύπρου, θα φτάσει στα ανοικτά της Κρήτης, στην ηπειρωτική Ελλάδα και την Ιταλία.

Η αρχική εκτίμηση του κόστους του αγωγού, που θα είναι σε θέση να μεταφέρει 12-16 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, ανέρχεται σε $ 6 δισ. Εάν ανακαλυφθούν και άλλα μεγάλα πεδία στο Ισραήλ ή την Κύπρο, υπάρχει το ενδεχόμενο κατασκευής ενός διπλού αγωγού δυναμικότητας 30 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως.

Ένα τέτοιο έργο απαιτεί πολύπλοκες μεθόδους για την τοποθέτηση των σωληνώσεων σε βάθος 3,3 χλμ στα βαθύτερα τμήματα μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου. Οποιαδήποτε ζημιά συμβεί αργότερα θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιδιορθωθεί.

Ένα άλλο πιθανό εμπόδιο είναι η οικονομική βιωσιμότητα του έργου. Οι τιμές του φυσικού αερίου ήταν $ 5,4 /θερμική μονάδα κατά το τελευταίο έτος, ενώ η μέση τιμή των συμβολάιων αερίου που υπογράφηκαν στο Ισραήλ ήταν $ 5,3 /θερμική μονάδα. Για να δικαιολογηθεί το κόστος κατασκευής του αγωγού, απαιτείται τιμή υψηλότερη κατά $ 2-3 /θερμική μονάδα.

Το έργο θα μπορούσε να αποβεί περισσότερο κερδοφόρο εάν το Ισραήλ ανακαλύψει πρόσθετα μεγάλα πεδία φυσικού αερίου, μειώνοντας έτσι το κόστος.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο μήνα, το Υπουργείο Εθνικών Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτινων Πόρων του Ισραήλ έλαβε προσφορά από την κοινοπραξία της Energean με κρατικές ινδικές εταιρίες για την παραχώρηση νέων αδειών φυσικού αερίου.