Στην έκδοση νέας εγγυητικής επιταγής προχώρησε η South East Gateway Thessaloniki, η εταιρεία ειδικού σκοπού που σύστησαν το γερμανικό fund DIEP (47%), η Τerminal Link SAS, θυγατρική της γαλλικών συμφερόντων CMA CGM (33%) και η Belterra Investments, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη (20%) που πλειοδότησε στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ

Στην έκδοση νέας εγγυητικής επιταγής προχώρησε η South East Gateway Thessaloniki, η εταιρεία ειδικού σκοπού που σύστησαν το γερμανικό fund DIEP (47%), η Τerminal Link SAS, θυγατρική της γαλλικών συμφερόντων CMA CGM (33%) και η Belterra Investments, συμφερόντων του επιχειρηματία Ιβάν Σαββίδη (20%) που πλειοδότησε στο σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από την εμπλοκή που παρουσιάστηκε και οδήγησε στην μετάθεση της προγραμματισμένης για την περασμένη Παρασκευή υπογραφή της σύμβασης για την πώληση του 67% του ΟΛΘ.

Όπως ανέφεραν χθες εκπρόσωποι της κοινοπραξίας, η νέα εγγυητική επιταγή, της τάξης των 24 εκατ.ευρώ, που απαιτείται για την ολοκλήρωση της συναλλαγής έχει ήδη εκδοθεί και ανανεωθεί στο διατραπεζικό σύστημα πληρωμών Swift και αναμένεται να εμφανιστεί στο λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Εκδότρια είναι εκ νέου η ρωσική τράπεζα Promsvyazbanκ, που μετά την κρατικοποίηση και ένταξη της σε καθεστώς προσωρινής διαχείρισης από την Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας, λειτουργεί κανονικά έχοντας λάβει επιπλέον ρευστότητα.

Η Promsvyazbanκ, ένατη μεγαλύτερη ιδιωτική τράπεζα της χώρας με έδρα στη Μόσχα και πάγια αξίας 1,3 τρισ. ρουβλίων, λειτουργούσε από το 1995 και ανήκει στους αδερφούς Ντιμίτρι και Αλεξέι Ανάνιεφ, οι οποίοι κατείχαν το 50,03% των μετοχών της. Όπως ανακοίνωσε η Κεντρική Τράπεζα της Ρωσίας, η τράπεζα θα περάσει σε ειδικό fund που θα δημιουργηθεί για να υποστηρίξει τα πιστωτικά ιδρύματα της χώρας που αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Κύκλοι του επενδυτικού σχήματος South East Gateway Thessaloniki,που αποκτά τον έλεγχο του ΟΛΘ αναφέρουν ότι η χρηματοδότηση της κοινοπραξίας προέρχεται από αμιγώς ιδιωτικά κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Σημειώνεται ότι οι λιμενικές υποδομές της Θεσσαλονίκης δεν πωλούνται, αλλά έχουν παραχωρηθεί - μισθωθεί στον ΟΛΘ, έως το 2051. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, η επένδυση εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 1,1 δισ. ευρώ.

Η συμφωνία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το τίμημα των 231.926.000 ευρώ που θα καταβάλλει ο επενδυτής, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 180 εκατ. ευρώ την επόμενη επταετία και τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ) αναμενόμενου συνολικού ύψους πλέον των 170 εκατ. ευρώ. Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ για το υπολειπόμενο ποσοστό του 7,22%, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις έως τη λήξη της παραχώρησης το 2051.

Εφόσον ολοκληρωθούν όλες οι διαδικασίες, η Σύμβαση Αγοραπωλησίας Μετοχών (ΣΑΜ) για το 67% του ΟΛΘ, θα υπογραφεί την προσεχή Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου. Μετά την υπογραφή της και την έγκρισή της από τις αρμόδιες αρχές ανταγωνισμού, θα ακολουθήσει η κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, ώστε στη συνέχεια να πραγματοποιηθεί και το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής.

 

Το πλάνο και οι προτεραιότητες

Να σημειωθεί ότι προ ημερών, σε συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΒΒΕ (Σύνδεσμος Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος), με τη συμμετοχή του κ. Σωτήρη Θεοφάνη, Συντονιστή της Κοινοπραξίας DIEP GmbH- Terminal Link SAS- Belterra Investments Ltd και με αντικείμενο τη στρατηγική ανάπτυξης του ΟΛΘ και την αντιμετώπιση των προβλημάτων λειτουργίας του, ο κ. Θεοφάνης ανέφερε πως σε ορίζοντα 4ετίας ο παραχωρησιούχος θα έχει ολοκληρώσει το σύνολο των επενδύσεων για τις οποίες έχει δεσμευθεί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η ταχύτητα των φορτοεκφορτώσεων αποτελεί βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση νέων πελατών και σαφή λειτουργική προτεραιότητα για την South East Gateway Thessaloniki. Σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, σήμερα τα πλοία που προσεγγίζουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αναμένουν, σε ορισμένες περιπτώσεις έως και 120 ώρες μέχρι να ξεφορτώσουν, ενώ ο στόχος της κοινοπραξίας είναι ο χρόνος αυτός να γίνει 8 ώρες, που είναι και ο μέσος όρος διεκπεραίωσης παρόμοιων εργασιών διεθνώς.

Κορυφαίος στρατηγικός στόχος για τη νέα διοίκηση είναι η διακράτηση αρχικά, και η αύξηση στη συνέχεια του μεριδίου αγοράς, με βελτιώσεις στη λειτουργία του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων και την αύξηση σε ποσοστό 30% της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων προς τις γειτονικές χώρες σε μεσο - μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Κομβικής σημασίας για την επιτυχή ανάπτυξη των εργασιών του λιμένα αποτελεί η ολοκλήρωση της συμφωνίας για τη σιδηροδρομική και οδική σύνδεση του λιμανιού με τα αντίστοιχα δίκτυα.

 

(Πηγή: capital.gr)