Με τη διαδικασία του επείγοντος εισήχθη στην αρμόδια
κοινοβουλευτική επιτροπή το νομοσχέδιο της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης
του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), με την αντιπολίτευση να εξαπολύει
πυρ ομαδόν κατά της κυβέρνησης και του αρμόδιου υπουργού Ναυτιλίας, Παναγιώτη
Κουρουμπλή.
«Η κυβέρνηση είναι αφοσιωμένη στην λογική του δημοσίου
συμφέροντος. Είναι άλλο πράγμα οι ιδιωτικοποιήσεις, που είχατε στο μυαλό σας
και άλλο χαρακτήρα έχουν οι ιδιωτικοποιήσεις που εμείς είμαστε αναγκασμένοι να
προωθήσουμε, αλλά τις προωθούμε και διαπραγματευόμαστε με έναν τέτοιο τρόπο,
που εξυπηρετείται στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, με βάση τις δυνατότητες που
έχουμε, το δημόσιο συμφέρον» ανέφερε ο κ. Κουρουμπλής προσθέτοντας πως αυτό
κυριάρχησε και στα θέματα των εργαζομένων ώστε να διασφαλιστούν πλήρως. Όπως προσέθεσε
ο υπουργός, πρώτος στόχος της προσπάθειας που έκανε η κυβέρνηση ήταν να
κερδίσουμε το μεγαλύτερο δυνατό, όταν πολλοί υποστήριζαν ότι δεν θα είχαμε
φτάσει σε αυτό το ύψος των 232 εκατομμυρίων. «Ήταν μια επιτυχία. Πολλοί έλεγαν
ότι δεν θα υπάρξουν επενδυτές, υπήρχε και φόβος εδώ, στο περιβάλλον το ευρύτερο
ότι μπορεί να μην υπάρξουν και επενδυτές. Εξασφαλίσαμε λοιπόν ένα υψηλό τίμημα
και 180 εκατομμύρια επενδύσεις που πρέπει να γίνουν μέσα στην πρώτη επταετία»,
ανέφερε επίσης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Μάρδας, τόνισε ότι στην Σύμβαση
διαπιστώνεται ότι ο ρυθμιστικός ρόλος του κράτους και η εποπτεία και ο έλεγχος,
που ασκεί, είναι αρκετά ισχυρός, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον να παρουσιάζουν τα
άρθρα, που εισάγουν όρους περί ελάχιστων επιπέδων διακίνησης, ετησίως, εκ
μέρους του ΟΛΘ, εμπορευμάτων. Ακόμη, προβλέπονται συγκεκριμένες απαγορεύσεις,
όπως συγχωνεύσεις και μετασχηματισμός του ΟΛΘ, χωρίς τη συναίνεση του κράτους.
Το αντάλλαγμα της παραχώρησης, εκ μέρους του ΟΛΘ, είναι συνάρτηση του μικρού
κύκλου εργασιών και αυτό το αποτέλεσμα είναι πολύ καλύτερο, σε σχέση με το
παρελθόν. Προβλέπονται κυρώσεις στη μη εκπλήρωση δεσμεύσεων και υπάρχουν
διαδικασίες, με σκοπό την καταγγελία της σύμβασης, στην περίπτωση κατά την
οποία ο ανάδοχος δεν πληροί τους όρους και τις προϋποθέσεις, τις οποίες έχει
αποδειχθεί και έχει υπογράψει και θα υπογράψει. Υπάρχει μέριμνα για το μέγιστο
βαθμό θέσεων εργασίας, που σημαίνει ότι δεν θα μειωθούν οι υφιστάμενες θέσεις
εργασίας, ενώ επιδιώκεται η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων και είναι εύλογο
ότι η επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού, έτσι όπως προβλέπεται στη
συγκεκριμένη σύμβαση, θα προκαλέσει αύξηση της απασχόλησης. Πιο συγκεκριμένα,
προβλέπεται τίμημα 231.926.000 ευρώ από τη μεταβίβαση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ.
Οι επενδύσεις, έως το 2026, προβλέπεται να αυξηθούν, βάσει δύο σεναρίων: Το
βασικό και το αισιόδοξο σενάριο, δηλαδή από 256,9 εκατ. ευρώ έως 341,6 εκατ.
ευρώ. Η συνολική αύξηση των εσόδων του ΟΛΘ, έως το 2026, εκτιμάται ότι θα
φτάσει τα 834 εκατ. ευρώ. Το καθαρό δημοσιονομικό όφελος, έως το 2026, θα
ανέλθει στα 16 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έσοδα από την αποθήκευση και τροφοδοσία και
τις όποιες άλλες δραστηριότητες, που συνδέονται με τη διακίνηση των
εμπορευμάτων, θα ανέλθει σε 465,1 εκατ. ευρώ και η θετική επίπτωση στο Α.Ε.Π.,
εκτιμάται ότι θα είναι από το 1,47%-1,93 %.
Η ΝΔ
«Δεν θα βρισκόσαστε
εδώ, εάν δεν υπήρχε η πολιτική της ΝΔ. Σε αυτό θα πρέπει να απαντήσετε και
επιτέλους, σε αυτή τη χώρα, θα πρέπει, να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους. Θα
πρέπει να μάθετε να ακούτε, να μάθετε να σέβεστε και φυσικά, θα πρέπει
επιτέλους να κατανοήσετε, ότι εάν δεν ενθαρρύνουμε την ιδιωτική πρωτοβουλία,
εάν δεν ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις σε αυτή τη χώρα, πολύ φοβάμαι ότι θα
αργήσουμε να βγούμε από το σημερινό αδιέξοδο. Εμείς, ως ΝΔ, θα στηρίξουμε κάθε
επενδυτική πρωτοβουλία, αφού υπάρξει ξεκάθαρο θεσμικό πλαίσιο, εάν υπάρξουν
ξεκάθαροι κανόνες», είπε εκ μέρους της ΝΔ, ο εισηγητής, Γιάννης Πλακιωτάκης.
Επί της ουσίας της Σύμβασης, παρατήρησε ότι δεν λέει η
κυβέρνηση ότι το ποσό των 548 εκατ. ευρώ, που υπολογίζεται, αφορά σε «άγνωστες
εκτιμώμενες επενδύσεις», «δηλαδή αοριστίες, χωρίς καμία δέσμευση, κανένα
προ-διάγραμμα, καμία απολύτως ασφάλεια». Επιπλέον, ο κ. Πλακιωτάκης έθεσε
ερωτήματα σχετικώς με την βιωσιμότητα και τη φερεγγυότητα του συγκεκριμένου
κοινοπρακτικού σχήματος, το οποίο κέρδισε το διαγωνισμό, με το πόσα θα πάρει ο
κάθε Δήμος, ως αντισταθμιστικά ωφελήματα και με ποια κριτήρια θα γίνει αυτό,
ποιος θα παρακολουθεί την συγκεκριμένη Σύμβαση παραχώρησης, ποια θα είναι τα
μακροπρόθεσμα οφέλη για την τοπική οικονομία και σε εθνικό επίπεδο και τι
γίνεται με τους εργαζομένους και εάν υπάρχουν συλλογικές συμβάσεις.
Τέλος ο κ. Πλακιωτάκης τόνισε ότι η ΝΔ σαφώς, επί της αρχής,
είναι θετική, «εξάλλου - όπως είπε - είναι ένα έργο το οποίο φέρνει την
ταυτότητά μας και το 2009 υπήρξε προσφορά της εταιρείας ΚΑΤΣΙΝΣΟΝ, για έσοδα
400 εκατομμυρίων ευρώ και άλλα τόσα σε επενδύσεις». «'Αρα, ούτε για το τίμημα
μπορείτε να καυχιέστε αυτή την περίοδο. Το μόνο που μπορούμε σαφώς να σας
πούμε, είναι ότι αργήσατε κ. Κουρουπλή. Αργήσατε να τρέξετε τη συγκεκριμένη
επένδυση και όλα αυτά, επειδή ακριβώς έχετε ιδεολογικές αγκυλώσεις. Δεν
πιστεύετε στις επενδύσεις της. Αναγκάζεστε να τις προχωρήσετε, επειδή ακριβώς
πρέπει να υλοποιήσετε τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις του μνημονίου, που κατά τα
άλλα, θα το σκίζατε και θα το καταργούσατε» ανέφερε ο εισηγητής της ΝΔ.
Η ΔΗΣΥ
«Μπορεί να είναι καλή η Σύμβαση, αλλά και οικονομικό της
σκέλος δεν είναι καλό γιατί αυτά τα 500 εκατ. που έβαλε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα
Επενδύσεων, θα ήθελα να είναι στην ελληνική Οικονομία μέσα, στη ζωντανή
οικονομία να μην καλύπτουν τρύπες του ελληνικού κράτους, να δοθούν στον
μικροβιοτέχνη, να δοθούν στο μικροεπαγγελματία να δημιουργήσει θέσεις εργασίας
και όχι με τη μορφή αυτή να πληρώνουν» είπε ο Γεώργιος - Δημήτριος Καρράς από
την ΔΗΣΥ, εκφράζοντας την επιφύλαξη για το αν και αυτό το αντάλλαγμα, θα πληρωθεί
κατ' ανάλογο τρόπο, το οποίο θα είναι «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει». Ο κ.
Καρράς, τόνισε πως η κυβέρνηση πρέπει να ζητήσει πλήρεις εγγυήσεις, εγγυητικές
επιστολές, ότι το αντάλλαγμα, το οποίο θα καταβληθεί για την παραχώρηση θα
είναι η εισαγωγή συναλλάγματος, θα είναι εισαγωγή κεφαλαίου, το οποίο μάλιστα
δεν θα προστατεύεται και συνταγματικά, εκφράζοντας τον φόβο ότι η Σύμβαση αυτή,
είναι μια επένδυση, δημόσια, η οποία με τη συνταγματική διάταξη του 1953, θα
παραχωρεί τεράστια προνόμια για μια ακόμα φορά.
Καταλήγοντας στην τοποθέτησή του, ο κ. Καρράς είπε ότι η
Σύμβαση αυτή είναι πάρα πολύ εύκολη, αν θέλουμε να την ξεπεράσουμε επιδερμικά
και πάρα πολύ δύσκολη, αν θελήσουμε να μιλήσουμε στη Βουλή με υπευθυνότητα,
γιατί είναι μια σύμβαση επόμενη προηγούμενων, οι οποίες, ακόμα δεν έχουν
λειτουργήσει να αποδώσουν.
Το ΚΚΕ
Ο ειδικός αγορητής του Κ.Κ.Ε, Αθ. Βαρδαλής επισήμανε ότι η
ιδιωτικοποίηση αυτή, που ολοκληρώνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ εντάσσεται
στο σχεδιασμό της αστικής τάξης που υπηρετεί την ανταγωνιστικότητα, την
κερδοφορία του κεφαλαίου και προσπαθεί να κρυφτεί πίσω από την κυβερνητική
προπαγάνδα δήθεν για δίκαιη ανάπτυξη που θα ωφεληθούν από αυτή όλοι ότι
σώζονται οι θέσεις εργασίας στα εργασιακά δικαιώματα και άλλα.
Όπως προσέθεσε, η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του λιμανιού,
στρέφεται σε βάρος του λαού της Θεσσαλονίκης, των εργαζομένων στο λιμάνι, αλλά
και του λαού συνολικότερα, αποτελεί έναν ακόμα κρίκο στην αντιλαϊκή θύελλα που
έχει εξαπολύσει η συγκυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. - ΑΝ.ΕΛ. και θα έχει ως αποτέλεσμα,
ανάμεσα στα άλλα: Την αύξηση της τιμής βασικών αγαθών μέσα από την αύξηση της
τιμής των λιμενικών υπηρεσιών, με μοναδικό κερδισμένο το μονοπώλιο που θα
αναλάβει το λιμάνι, την περαιτέρω χειροτέρευση των εργασιακών σχέσεων για τους
εργαζόμενους, τον αφανισμό μιας σειράς αυτοαπασχολούμενων που
δραστηριοποιούνται σήμερα γύρω από το λιμάνι (μεταφορές, εκτελωνιστές και
άλλοι) και την ιδιωτικοποίηση μιας στρατηγικής πύλης εισόδου της χώρας, κρίσιμη
για την 'Αμυνα και την Ασφάλεια του λαού και της χώρας. Τέλος, ο κ. Βαρδαλής
παρατήρησε ότι για τις αρνητικές αυτές εξελίξεις, βαριές ευθύνες φέρνουν και οι
Δημοτικές Αρχές της Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας, του Εργατικού Κέντρου της
πόλης και άλλων Φορέων που με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο έβαζαν «φαρδιά
πλατιά» όλο αυτό το διάστημα την υπογραφή τους στην ιδιωτικοποίηση του
λιμανιού. Ο κ. Βαρδαλής δήλωσε ότι το ΚΚΕ καταψηφίζει την Σύμβαση.
Οι ΑΝΕΛ
Ο Ειδικός Αγορητής των «Ανεξάρτητων Ελλήνων, Γ. Λαζαρίδης
τόνισε ότι η αναφερθεί ότι η αναθεώρηση της Σύμβασης δεν επηρεάζει το πλήρες,
αποκλειστικό και αδιαμφισβήτητο δικαίωμα κυριότητας του ελληνικού δημοσίου επί
της χερσαίας λιμενικής ζώνης, των γηπέδων που τη συναποτελούν και των επ' αυτής
κτιρίων και εγκαταστάσεων, ούτε το χαρακτήρα της χερσαίας λιμενικής ζώνης ως
δημόσιου κοινόχρηστου πράγματος. ¨Όπως ακόμη σημείωσε, μεταξύ άλλων μέσω της
νέας τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης το ελληνικό δημόσιο θα βγει κερδισμένο
καθώς θα εισπράττει πλέον ποσοστό 3,5% επί του κύκλου εργασιών του ΟΛΘ, από 2%
που ήταν ως σήμερα με την υφιστάμενη σύμβαση. Τέλος επισήμανε ότι διαβάζοντας
στη Σύμβαση παραχώρησης, τη ρητή πρόβλεψη για κρατική εποπτεία, όπου το δημόσιο
θα επιβλέπει το σύνολο των δραστηριοτήτων εντός του λιμένα Θεσσαλονίκης, καθώς
και το σύνολο των δραστηριοτήτων εντός της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης του
λιμένα Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τις διατάξεις της σύμβασης παραχώρησης και την
εφαρμοστέα κείμενη νομοθεσία, πολλές ανησυχίες εξαλείφονται.
Η Ένωση Κεντρώων
«Η σύμβαση, που εξετάζουμε, έχει γίνει με όρους διαφάνειας
και τα οφέλη για το δημόσιο είναι γνωστά και ανοιχτά στην κρίση των πολιτών,
του κάθε Έλληνα πολίτη. Η παρούσα σύμβαση είναι, σε μεγάλο βαθμό, συμφέρουσα
για το ελληνικό δημόσιο. Η κατάσταση, που επικρατεί στο λιμάνι της πόλης,
έπρεπε να αλλάξει, έπρεπε ήδη να είχε αλλάξει, έχει ήδη καθυστερήσει. Κάποια
ευθύνη, από αυτές, οφείλεται στην κυβέρνηση, κάποια μικρότερη ευθύνη,
ενδεχομένως, να οφείλεται σε άλλους λόγους» είπε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης
Κεντρώων, Ιω. Σαρίδης, ο οποίος ωστόσο ζήτησε να εξετασθούν κάποια νομικά
θέματα, που προκύπτουν από τη διαδικασία μεταβίβασης, αλλά και από τις ανάγκες
μιας ισχυρής, αποτελεσματικής και χρήσιμης εποπτείας. Ο κ. Σαρίδης, ενημέρωσε
την Επιτροπή ότι το κόμμα του εκφράζει προς το παρόν, τις επιφυλάξεις του και
θα τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.
Το Ποτάμι
«Εμείς είμαστε υπέρ
της ιδιωτικοποίησης, γιατί θεωρούμε ότι θα αλλάξει τη φυσιογνωμία της
Θεσσαλονίκης και ολόκληρης της Βορείου Ελλάδος. Ζητώ από τον υπουργό, να μας
πει, εάν όλο αυτό το σχέδιο συνοδεύεται και από το έναν αναλυτικότατο σχεδιασμό
των έργων υποδομής, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα αποτελέσματά, αλλά και για
το ποιο είναι το στρατηγικό αναπτυξιακό πλάνο έως το 2051. Θα υπάρξει
κινητοποίηση και πρέπει να υπάρξει κινητοποίηση πολλών κλάδων της οικονομίας.
Όχι μόνο για τα λιμενικά έργα, αλλά και για τα ιδιαίτερα έργα υποδομής, αλλά
και για την υπεραξία της οικονομικής κίνησης και επιχειρηματικής δράσης,
δορυφορικά του λιμανιού της Θεσσαλονίκης» είπε εκ μέρους του Ποταμιού, ο
ειδικός αγορητής, Γιώργος Αμυράς. Ο κ. Αμυράς, πάντως επισήμανε ότι όλα τα
προηγούμενα χρόνια, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, «πετροβολούσαν» τις ιδιωτικοποιήσεις
και του λιμανιού του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ενώ σήμερα βιάζονται να
ψηφίσουν το νομοσχέδιο και κάλεσε τον κ. Κουρουμπλή να απαντήσει «αν μπορούσε
σήμερα να αποτρέψει είτε την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ, εάν θα το έκανε».
Απάντηση Κουρουμπλή
«Εμείς, έχουμε μια διαφορετική προσέγγιση, γιατί πιστεύουμε,
ότι είτε δημόσιος οργανισμός είναι, είτε είναι ιδιωτικός, το πρώτο
χαρακτηριστικό που παίζει ρόλο είναι, τι ανθρώπους θα τοποθετήσεις, για να
εργαστούν και να συμβάλουν στην ανάπτυξη αυτού του θεσμού, όπως είναι το λιμάνι
της Θεσσαλονίκης. Οι δεσμεύσεις για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης δεν είναι δικές
μας, εμείς, που έχουμε την ευθύνη τώρα των υπολοίπων λιμανιών, κατορθώσαμε μέσα
από τη διαπραγμάτευση να μην μπούμε στη διαδικασία της πλήρους ιδιωτικοποίησης,
αλλά να πάμε στο μοντέλο το ευρωπαϊκό, γιατί όταν λέμε κάποιους όρους εδώ,
πρέπει να ξέρουμε και τι λέμε και να μπούμε στη διαδικασία των
υποπαραχωρήσεων», απάντησε ο υπουργός Ναυτιλίας, προσθέτοντας πως είναι «άλλη
προσέγγιση η μια και άλλο η άλλη». Απαντώντας στον εισηγητή της ΝΔ, ο κ.
Κουρουμπλής είπε πως πράγματι «εμείς είμαστε εδώ, από τα λάθη στα έργα και τις
ημέρες της ΝΔ».