ΤΟ ΚΑΖΑΚΣΤΑΝ επιθυμεί να αγοράσει μερίδιο στο βαλκανικό πετρελαιαγωγό από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας ή της Βουλγαρίας προκειμένου να συμβάλει και αυτό στη διοχέτευση του αργού από την Κασπία Θάλασσα παρακάμπτοντας τα τουρκικά Στενά του Βοσπόρου όπου επικρατεί έντονος συνωστισμός, όπως ανέφερε στο Reuters o υπουργός Ενέργειας του Καζακστάν. To Kαζακστάν σχεδιάζει να συμμετάσχει στο τοπ τεν των παγκόσμιων πετρελαιοπαραγωγών μέχρι το 2015, στο πλαίσιο των νέων προγραμμάτων της Κασπίας, και θα πρέπει να προσθέσει νέους εξαγωγικούς δρόμους και να επεκτείνει τους υπάρχοντες για τη μεταφορά της αυξανόμενης παραγωγής του. Ρωσία, Ελλάδα και Βουλγαρία υπέγραψαν τον προηγούμενο μήνα ιστορική συμφωνία για την κατασκευή πετρελαιαγωγού μήκους 279 χλμ και κόστους περίπου 950 εκ. ευρώ, που θα ενώνει το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς με την Αλεξανδρούπολη. Ο δρόμος αυτός θα παρακάμπτει τα συνωστισμένα Στενά του Βοσπόρου, μέσω των οποίων μεταφέρεται ήδη μεγάλος όγκος αργού της Ρωσίας και του Καζακστάν από τη Μαύρη Θάλασσα προς τη Μεσόγειο. Οι ρωσικές Rosneft και Gazprom Neft και το μονοπώλιο πετρελαιαγωγών της Ρωσίας Transneft θα έχουν μερίδιο 51% στο σχέδιο, ενώ η Ελλάδα και η Βουλγαρία θα μοιραστούν το εναπομείναν 49%. Σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας του Καζακστάν, Μπακτικόζα Ιζμουκχαμπέτοφ, το μερίδιο της χώρας του θα εξαρτηθεί από ορισμένες συνθήκες και από τις συζητήσεις που θα γίνουν. Ισως, όπως είπε, η χώρα του να αγοράσει το ήμισυ από το μερίδιο του 49%. Προσέθεσε ότι το Καζακστάν προγραμματίζει να αρχίσει διαβουλεύσεις τον Απρίλιο, πρώτα με την ελληνική κυβέρνηση και ύστερα με τη βουλγαρική. Οπως είπε, οι ρωσικές εταιρείες έχουν καταστήσει σαφές ότι δεν πρόκειται να μεταπωλήσουν τα μερίδιά τους. (Ναυτεμπορική, 6/04/2007)