Μάροζ Σέφκοβιτς: Χρειαζόμαστε Πάνω από Δέκα Gigafactories στην Ευρώπη

Μάροζ Σέφκοβιτς: Χρειαζόμαστε Πάνω από Δέκα Gigafactories στην Ευρώπη
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 11 Ιουνίου 2018 - 19:58

 

Ο Μάροζ Σέφκοβιτς, ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για την Ενεργειακή Ένωση δεν μασά τα λόγια του όταν συνοψίζει την αυξανόμενη ανάγκη για τη δημιουργία υποδομών παραγωγής μπαταριών στην Ευρώπη

 

Ο Ευρωπαίος αξιωματούχος διαβλέπει, δε,  την ανάγκη να αναληφθεί συντονισμένη προσπάθεια από τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα, ώστε να επιτευχθεί το όραμα της αλλαγής στην Ευρώπη.

Ο κ. Σέφκοβιτς εκτιμά ότι θα χρειαστούν περισσότερα από δέκα γιγαντιαία εργοστάσια (Gigafactories) ανάλογα εκείνου της Tesla, στην επικράτεια της ΕΕ προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση για μπαταρίες έως το 2025, που υπολογίζεται στις 200 GWh. Ζήτησε δε, από τους κατασκευαστές και τους προμηθευτές αυτοκινήτων να καταβάλουν περισσότερες προσπάθειες για τη δημιουργία μονάδων παραγωγής κυψελών καυσίμου στην Ευρώπη, ενώ προβλέπει μια αγορά για την ενέργεια, της οποίας η αξία θα υπερβαίνει τα 250 δισ. ευρώ.

Στις 23 Φεβρουαρίου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε μια πιθανή στρατηγική για την έναρξη ευρωπαϊκής συνεργασίας στον τομέα των μπαταριών. Στις αρχές Μαΐου θα ακολουθούσε ένα υλοποιήσιμο σχέδιο, το οποίο θα έκρινε, επίσης, το ποιες ακριβώς, λειτουργίες θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ. Για την επόμενη περίοδο, δηλαδή, μετά το 2021, καταγράφεται ήδη, υψηλότερος βαθμός επενδύσεων για τον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης.

Σύμφωνα με την έκθεση, η προσφορά θα αποδειχτεί ενδιαφέρουσα και για τις εταιρείες εκτός της Ευρώπης. Πολλοί παραγωγοί μπαταριών από τη Νότια Κορέα, την Κίνα και τις ΗΠΑ εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τη δημιουργία μιας εταιρείας παραγωγής μπαταριών στην Γηραιά ‘Ήπειρο. Οι εν λόγω εταιρείες είναι πιθανό να επωφεληθούν, με τη σειρά τους, από τις επιδοτήσεις που θα εκταμιεύσει η ΕΕ.

Ορισμένοι Γερμανοί διαχειριστές προμηθειών και παραγωγοί μπαταριών έχουν ήδη επισημάνει ότι ο υφιστάμενος όγκος παραγωγής ελέγχεται από μια μειοψηφία. Ορισμένοι πάροχοι μπαταριών φέρονται να έχουν επιδοθεί σε κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά, με το να τερματίζουν υπάρχουσες συμβάσεις, με αποκλειστικό σκοπό να πουλήσουν μπαταρίες για προκειμένου να εξασφαλίσουν γρήγορο κέρδος, ιδίως αν η εταιρεία είναι μικρή.

Από την πλευρά της Ευρώπης, η απάντηση στο ενδεχόμενο να υπάρξει έλλειμμα στην αγορά μπαταριών υπήρξε αργή. Από τον περασμένο Οκτώβριο ηγετικές προσωπικότητες από τους χώρους της πολιτικής, των ακαδημαϊκών και των εμπορικών επιχειρήσεων συγκεντρώθηκαν με σκοπό να σφυρηλατήσουν την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα των μπαταριών. Η συνάντηση απέφερε την οργάνωση ενός συνεδρίου, στις Βρυξέλλες, υπό την αιγίδα του κ. Σέφκοβιτς. Οι σύνεδροι πέτυχαν να συμφωνήσουν σε ένα σχέδιο για τη δημιουργία αλυσίδας εφοδιασμού για την παραγωγή ευρωπαϊκών μπαταριών. Η TerraE Holding ευελπιστεί να απορροφήσει σημαντικά ποσά επιδοτήσεων από την ΕΕ. Συνολικά, η Ένωση σκοπεύει να δαπανήσει περισσότερα από 2,2 δισ. ευρώ, για το σκοπό αυτό. .

Ήδη τον περασμένο Ιανουάριο οι σκεπτικιστές άρχισαν να επικρίνουν το σχέδιο, καθώς η πλειονότητα των βιομηχανικών ηγητόρων εξέφρασαν τις αμφιβολίες τους για τη χρησιμότητα των μεγάλων επενδύσεων στη δημιουργία υποδομών για την  παραγωγή μπαταριών.

Το μόνο που απομένει είναι να αναμείνουμε να δούμε το τί σχεδιάζει να πράξει η ΕΕ αφ΄ ης στιγμής ανακοινώσει το προσχέδιο στρατηγικής της. Το αν θα πρόκειται για μια μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια, εξαρτάται από τη βιομηχανία.