Θέση με αφορμή δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών που αναφέρονται στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) και πιθανή εισήγησή της στην Κυβέρνηση για επιβολή ανώτατης τιμής καταναλωτή (πλαφόν) στα καύσιμα σε ορισμένες νησιωτικές περιοχές παίρνει ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ)

Ειδικότερα, όπως αναφέρει, πάγια θέση του είναι η λειτουργία του κλάδου σύμφωνα με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ώστε οι επιχειρήσεις του κλάδου να παρακολουθούν και να προσαρμόζουν τις τιμές τους ανάλογα με τις διακυμάνσεις των διεθνών τιμών -όπως ισχύει σε όλα τα Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης- με γνώμονα την εξυπηρέτηση και την προστασία του καταναλωτή.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, από τα μέσα του 2017 μέχρι σήμερα, οι διεθνείς τιμές τόσο του αργού, όσο και των προϊόντων που παράγονται από αυτό, ακολουθούν ανοδική πορεία. «Είναι χαρακτηριστικό ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαιοειδών, και συγκεκριμένα της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, από τον Ιούλιο του 2017 μέχρι και σήμερα, έχει αυξηθεί κατά 40-50%. Η σύγκριση των λιανικών τιμών ανά περιοχή, αγνοώντας τις ιδιαιτερότητες που έχει η γεωγραφική διασπορά της Ελλάδας, τις συνθήκες και τα διαφορετικά μέσα μεταφοράς των προϊόντων, αλλά και τους άνισους όγκους καταναλώσεων σε κάποιες παραμεθόριες περιοχές με υψηλή εποχικότητα, οδηγούν πολλές φορές σε εσφαλμένα συμπεράσματα» σημειώνει ο Σύνδεσμος.

Όπως επισημαίνει, την τελευταία δεκαετία η αγορά των πετρελαιοειδών στην Ελλάδα βίωσε μια απότομη μείωση της κατανάλωσης, της τάξης του 40%. «Η βιωσιμότητα των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (κάποιες από τις οποίες χρεωκόπησαν τα τελευταία χρόνια) δεν είναι πλέον δεδομένη. Όπως ούτε δεδομένη πρέπει να θεωρείται η βιωσιμότητα των πρατηρίων, όπου μερικές χιλιάδες εξ αυτών έκλεισαν επίσης τα τελευταία χρόνια, ενώ μεγάλος αριθμός πρατηρίων παραμένει ακόμα και σήμερα στα όρια της βιωσιμότητας».

Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι για πολλά νησιά υπήρχε κάποτε ειδικός κρατικός λογαριασμός, ο οποίος τροφοδοτείτο από μία εισφορά στην τιμή αντλίας κι επιδοτούσε τις μεταφορές στα νησιά. «Το Δημόσιο, από τον Οκτώβριο του 2015, έχει καταργήσει την επιδότηση, συνεχίζει όμως να εισπράττει κάτω από άλλη ονομασία την εισφορά αυτή. Δηλαδή, εισπράττει χωρίς πλέον να αποδίδει. Αυτό έχει αυξήσει αντίστοιχα το πραγματικό κόστος μεταφοράς και η αύξηση έχει πλέον περάσει προφανώς στην αντλία» αναφέρει ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, που δηλώνει ότι παραμένει στη διάθεση των φορέων για τη συνολική κατανόηση της λειτουργίας του κλάδου, αλλά και την επεξεργασία όλων των προτάσεων, ώστε να βρεθεί η βέλτιστη λύση με στόχο τον υγιή ανταγωνισμό, αλλά και την προστασία και την εξυπηρέτηση των καταναλωτών σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Εν τω μεταξύ, το ενδεχόμενο να εισηγηθεί την επιβολή πλαφόν στις τιμές της βενζίνης και του ντίζελ κίνησης, σε συγκεκριμένες περιοχές της επικράτειας, διερευνά η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Η ΡΑΕ σχεδιάζει, κατά πληροφορίες, να συζητήσει το θέμα στην Ολομέλεια το ταχύτερο δυνατό, ώστε να αποφασίσει κατά πόσο θα προχωρήσει ή όχι στη σχετική εισήγηση προς το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης.

Εφόσον η Ολομέλεια εγκρίνει την πρόταση, τότε η ΡΑΕ θα εισηγηθεί στο ΥΠΟΑΝ την επιβολή ανώτατων τιμών πώλησης, στους νομούς όπου έχει εντοπίσει ότι το κόστος των υγρών καυσίμων είναι δυσανάλογα υψηλό. Σε μία τέτοια περίπτωση, αν το υπουργείο αποδεχθεί τη γνώμη του ρυθμιστικού φορέα, θα προχωρήσει στην εφαρμογή διατίμησης.

Με βάση την ανάλυση που έχει ήδη κάνει η ΡΑΕ, το πρόβλημα φαίνεται να εντοπίζεται στις τουριστικές περιοχές, με αποκορύφωμα τα νησιά, όπου η αμόλυβδη βενζίνη κινείται στην περιοχή 2 ευρώ ανά λίτρο. Το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων, δημοσιοποίησε, για παράδειγμα, ότι η βενζίνη πωλείτο, προχθές, στα 2,045 ευρώ το λίτρο στη Σίκινο, 1,999 ευρώ στους Φούρνους Ικαρίας και 1,990 ευρώ στην Ανάφη, την Αμοργό και την Κίμωλο.