Σήμερα, οι τιμές πετρελαίου και των παραγώγων του έχουν εκτιναχθεί στα ύψη και φαίνεται πιθανό να παραμείνουν στα επίπεδα αυτά για αρκετό διάστημα. Η εξέλιξη αυτή εγείρει το εξής βασανιστικό ερώτημα: τι θα συμβεί στην παγκόσμια κοινότητα η οποία είχε συνηθίσει σε φθηνή ενέργεια, όταν η ενέργεια δεν θα είναι πλέον φθηνή; Οι ΗΠΑ ήταν μεταξύ των χωρών που απολάμβαναν τις χαμηλότερες τιμές πετρελαίου στο βιομηχανικά ανεπτυγμένο κόσμο - και μέχρι πρόσφατα, ακόμη και στην απομακρυσμένη Αλάσκα, τα ορυκτά καύσιμα ήταν διαθέσιμα στην πλειονότητα των κατοίκων. Δεκαετίες ολόκληρες φθηνής ενέργειας ώθησαν τους Αμερικανούς να κάνουν ολοένα και μεγαλύτερη χρήση της βενζίνης, επιμηκύνοντας τις οδικές αποστάσεις τους. Το μεγαλύτερο πλήγμα από την αλλαγή αυτή θα δεχθούν οι πιο απομακρυσμένες και φτωχότερες περιοχές, όπως το Σουνγκνάκ της Αλάσκα. Οι οικονομίες των περιοχών αυτών είναι ευάλωτες και προσφέρουν ελάχιστα στους κατοίκους τους σε επίπεδο εργασίας και ευκαιριών. Έτσι, οι υψηλές τιμές καυσίμων θα επιδεινώσουν την ήδη άσχημη κατάσταση, απειλώντας ακόμη και την επιβίωσή τους. Υπολογίζεται ότι περίπου 101.000 άτομα που ζουν σε απομονωμένες περιοχές της Αλάσκα εγκατέλειψαν τους τόπους τους και έφυγαν για μεγαλύτερες πόλεις, δημιουργώντας μία κατηγορία την οποία ένας Αμερικανός πολιτικός είχε αποκαλέσει «ενεργειακούς μετανάστες». Οι περιοχές αυτές της Αλάσκα συγκαταλέγονται μεταξύ των φτωχότερων κοινοτήτων ανά τον κόσμο που επλήγησαν τα μέγιστα από την εκρηκτική άνοδο των τιμών ενέργειας στη διάρκεια του νέου αιώνα. Οι ισχυρές οικονομίες, όπως Κίνα και το μεγαλύτερο μέρος των ΗΠΑ, αντεπεξήλθαν αρκετά καλά παρά τις υψηλότερες τιμές. Όμως, οι φτωχές περιοχές είναι αυτές που δέχθηκαν το ισχυρό πλήγμα. Χιλιάδες κάτοικοι του Νεπάλ πραγματοποίησαν βίαιες διαδηλώσεις πέρυσι στο Κατμαντού, διαμαρτυρόμενοι για την αύξηση 25% στις τιμές βενζίνης. Τον Ιούλιο του 2005, η κυβέρνηση της Υεμένης κατήργησε τις επιδοτήσεις στη βενζίνη με αποτέλεσμα να προκληθούν έντονες διαμαρτυρίες που στοίχισαν τη ζωή σε 22 άτομα. Στην Αφρική, η απόφαση της Γουινέας να μειώσει τις επιδοτήσεις σε βενζίνη τα τελευταία έτη οδήγησε επίσης σε έντονες κινητοποιήσεις. (Ναυτεμπορική – The Wall Street Journal, 12/6/07)