Δεν είναι μόνον η Ιταλία όπου καταρρέουν γέφυρες και είναι ανεπαρκείς οι υποδομές επειδή παρατηρείται ανάσχεση των επενδύσεων εδώ και δεκαετίες. Εξίσου εκτεθειμένη στις απειλές που προκύπτουν για τους ανθρώπους αλλά και για την οικονομία, εξαιτίας της σταδιακής κατάρρευσης των υποδομών της, είναι και η Γερμανία, αναφέρεται σε ρεπορτάζ του Bloomberg

Το γερμανικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, γεφυρών αλλά και το σιδηροδρομικό δίκτυο αποτελούσαν, για δεκαετίες αντικείμενο φθόνου από άλλες χώρες. Σήμερα, καταρρέουν εξαιτίας των ανεπαρκών επενδύσεων των τελευταίων αρκετών ετών. Η ποιότητα των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων θεωρείται χειρότερη ακόμη και εκείνων στο Ομάν και στην Πορτογαλία, αναφέρεται στην έκθεση ανταγωνιστικότητας του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ (WEF).

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο αυτοκινητόδρομος Α20, που διασχίζει την εκλογική περιφέρεια της Αγκελα Μέρκελ, στη βορειοανατολική Γερμανία. Η Μέρκελ είχε εγκαινιάσει τη ζωτικής σημασίας οδική αρτηρία, τον Δεκέμβριο του 2005, δηλαδή, σχεδόν αμέσως αφότου αναρριχήθηκε στην εξουσία. Δώδεκα χρόνια μετά, το συγκεκριμένο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Α20, με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, είναι εκτός κυκλοφορίας επειδή τα θεμέλιά του υποχώρησαν στο βαλτώδες έδαφος της περιοχής. Πέρα από την απειλή για την ανθρώπινη ζωή που κρύβει η κατάρρευση του οδικού δικτύου, υπάρχει και η οικονομική πλευρά. Η πορεία της γερμανικής οικονομίας εξαρτάται και από την καλή κατάσταση του οδικού δικτύου.

Μόνο κατά το περασμένο έτος, η κυκλοφοριακή συμφόρηση στους δρόμους και στους αυτοκινητοδρόμους της Γερμανίας προκάλεσε οικονομική ζημία άνω των 60 δισ. ευρώ σε χαμένες εργατοώρες και εξαιτίας της καθυστέρησης στην εκτέλεση παραγγελιών. Η αντιμετώπιση του προβλήματος θα είναι δαπανηρή. Το επενδυτικό χάσμα των γερμανικών δήμων μόνο ήταν 159 δισ. ευρώ το 2017, σύμφωνα με στοιχεία της κρατικής επενδυτικής τράπεζας KfW. Το αποτέλεσμα είναι το 11% των γεφυρών στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους να χαρακτηρίζεται «μη ικανοποιητικό», σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Μεταφορών. Η νέα γερμανική κυβέρνηση συνασπισμού φαίνεται ότι έχει αρχίσει να αντιλαμβάνεται το πρόβλημα, με αποτέλεσμα στο νέο κυβερνητικό πρόγραμμα να προβλέπεται μεγάλη αύξηση των επενδύσεων σε έργα υποδομής.

Επιπλέον, 2,4 δισ. ευρώ θα διατεθούν για τον εκσυγχρονισμό του γερμανικού δικτύου Ιντερνετ που είναι υπερβολικά αργό. «Δεν κλείνουμε τα μάτια μπροστά στην πραγματικότητα», δήλωσε την Τετάρτη εκπρόσωπος Τύπου του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών. Για να μην υπάρξει δυστύχημα παρόμοιο με αυτό της Γένοβας, συμπλήρωσε η εκπρόσωπος Τύπου, οι επιθεωρήσεις των γερμανικών αυτοκινητοδρόμων θα διεξάγονται κάθε έξι μήνες: «Ο εκσυγχρονισμός των γεφυρών είναι σημαντικό θέμα στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό. Δαπανούμε πολλά δισεκατομμύρια». Το υπουργείο Μεταφορών στοχεύει στην επίσπευση του σχεδιασμού και της έγκρισης νέων έργων.

Ωστόσο, οι επικριτές της κυβερνητικής πολιτικής στις υποδομές δεν είναι ικανοποιημένοι από τα μέτρα που λαμβάνει το Βερολίνο. «Εξακολουθούν να γίνονται πολύ λίγα πράγματα όσον αφορά τις επενδύσεις στο γερμανικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων», δήλωσε ο Μαρσέλ Φράτσερ, επικεφαλής του γερμανικού οικονομικού ινστιτούτου DIW Berlin. Τονίζει ότι έργα με συνολικό προϋπολογισμό 11,3 δισ. ευρώ που έχουν εγκριθεί από το 2013 ακόμα δεν έχουν εκτελεστεί. Δεν είναι μόνον οι παλαιού τύπου υποδομές που καταρρέουν στη Γερμανία. Τα νέα ψηφιακά δίκτυα που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη ψηφιακής οικονομίας έχουν μείνει επίσης πολύ πίσω. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με το WEF, η Γερμανία κατατάσσεται στην 76η θέση, δηλαδή πίσω από την Αλγερία, το Μάλι και την Σρι Λάνκα, στη διείσδυση της κινητής τηλεφωνίας.