EIA: Η Νότια Σινική Θάλασσα, Βασική Εμπορική Διαδρομή για τη Διακίνηση Πετρελαίου

EIA: Η Νότια Σινική Θάλασσα, Βασική Εμπορική Διαδρομή για τη Διακίνηση Πετρελαίου
energia.gr
Τρι, 28 Αυγούστου 2018 - 14:40

Περισσότερο από το 30% του παγκόσμιου εμπορίου αργού πετρελαίου, ή περίπου 15 εκατ. βαρέλια ημερησίως, διακινήθηκε το 2018 μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας, όπως αναφέρει έκθεση της αμερικανικής Υπηρεσίας Ενεργειακής Πληροφόρησης (EIA) που δόθηκε χθες, Δευτέρα, στη δημοσιότητα.

«Περισσότερο από το 90% του συνολικού όγκου αργού πετρελαίου που διήλθε από τη Νότια Σινική Θάλασσα διέσχισε τα στενά της Μαλάκκα, τη συντομότερη θαλάσσια διαδρομή μεταξύ των παραγωγών πετρελαίου σε Αφρική και Περσικό Κόλπο και των καταναλωτών στις ασιατικές αγορές, καθιστώντας το ένα από τα κυριότερα σημεία πετρελαϊκής διέλευσης», αναφέρει η Υπηρεσία.

Παράλληλα, σημαντική ποσότητα αργού πετρελαίου (περίπου 1,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως) διέρχεται από τα Στενά της Μαλάκκα κατά τη διαδρομή της προς τη Σιγκαπούρη και τη δυτική ακτή της χερσονήσου της Μαλαισίας, όπου διυλίζεται πριν διακινηθεί, μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας, υπό τη μορφή προϊόντων πετρελαίου, σημειώνεται.

Σύμφωνα με την EIA, η Νότια Σινική Θάλασσα αποτελεί σημαντική εμπορική διαδρομή για τη Μέση Ανατολή, η οποία αντιπροσώπευε περισσότερο από το 70% των συνολικών φορτίων αργού πετρελαίου που διήλθαν μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας το 2016.

«Η Σαουδική Αραβία αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή αργού πετρελαίου, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο του συνολικού όγκου αργού που διέρχεται από τη Νότια Σινική Θάλασσα. Περισσότερες από τις μισές παραδόσεις αργού πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας μεταφέρθηκαν μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας το 2016», υπογραμμίζει η αμερικανική Αρχή, προσθέτοντας ότι η συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομή αντιστοιχεί, επίσης, στο 52% των εξαγωγών αργού του Ιράν το 2016.

Σύμφωνα με την έκθεση της EIA, οι τρεις εισαγωγείς αργού που παρουσιάζουν τους μεγαλύτερους όγκους που διέρχονται από τη Νότια Σινική Θάλασσα -Κίνα, Ιαπωνία και Νότια Κορέα- αντιπροσωπεύουν αθροιστικά το 80% του συνολικού όγκου αργού που διακινήθηκε μέσω της συγκεκριμένης θαλάσσιας διαδρομής το 2016.

Περίπου το 90% των θαλάσσιων μεταφορών αργού πετρελαίου της Κίνας εντός του 2016 μεταφέρθηκαν μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας, ενώ περίπου το 90% του αργού πετρελαίου που εισήχθη σε Ιαπωνία και Νότια Κορέα μεταφέρθηκε μέσω της ίδιας διαδρομής.

«Οι περισσότερες εισαγωγές της Ιαπωνίας και της Νότιας Κορέας προέρχονται από παραγωγούς της Μέσης Ανατολής και μεταφέρονται μέσω του στενού της Μαλάκκα και στη συνέχεια μέσω της Νότιας Σινικής Θάλασσας», εξηγεί η EIA.

Το Πεκίνο διεκδικεί σχεδόν το σύνολο της Νότιας Σινικής Θάλασσας, η οποία είναι μια από τις εντονότερα διαφιλονικούμενες περιοχές του κόσμου. Αντικρουόμενες διεκδικήσεις στα ύδατα της Νότιας Σινικής Θάλασσας προβάλλουν το Μπρουνέι, η Μαλαισία, οι Φιλιππίνες, η Ταϊβάν και το Βιετνάμ.

Το 2016, το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι διεκδικήσεις του Πεκίνου σε περιοχές της πλούσιας σε πόρους Θάλασσας δεν έχουν νομική βάση. Η διαδικασία διαιτησίας ενώπιων του Διεθνούς Δικαστηρίου ξεκίνησε από τις Φιλιππίνες, οι οποίες άσκησαν προσφυγή, υποστηρίζοντας ότι η Κίνα είχε παραβιάσει τα «κυριαρχικά δικαιώματά» τους. Η Κίνα απέρριψε την απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου.

Τα τεχνητά νησιά στη Νότια Σινική Θάλασσα και οι στρατιωτικές επιχειρήσεις της Κίνας στην περιοχή αποτελούν συνεχή πηγή εντάσεων μεταξύ των ΗΠΑ, της Κίνας και των χωρών της περιοχής.