Μια πολύ συγκεκριμένη πρόταση, η οποία εξασφαλίζει την ομαλή μετάβαση του συνόλου του ναυτιλιακού κλάδου στα νέα καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείοαπό την 1η Ιανουαρίου 2020, περιλαμβάνεται σε έγγραφο που κατέθεσαν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), τέσσερα από τα μεγαλύτερα νηολόγια του κόσμου και οι τρεις πιο αντιπροσωπευτικές διεθνώς ναυτιλιακές οργανώσεις

Το έγγραφο, που έχει στη διάθεσή της η «Ν», αναμένεται να συζητηθεί στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του περιβάλλοντος του ΙΜΟ, η οποία θα πραγματοποιηθεί στα τέλη Οκτωβρίου, στο Λονδίνο, και πυρήνας της πρότασης που περιλαμβάνει είναι η ασφάλεια των πληρωμάτων και των πλοίων από τη χρήση των νέων καυσίμων.

Σύμφωνα με αυτό, τα νηολόγια του Παναμά, των Νησιών Μάρσαλ, της Λιβερίας και των Μπαχαμών, όπως και οι οργανώσεις Intetanko, Intercargo και Bimco προτείνουν την εφαρμογή μιας φάσης οικοδόμησης εμπειρίας (experience -building phase -EBP), παρόμοια με αυτήν που προβλέφθηκε για την εφαρμογή της συνθήκης για τη διαχείριση του θαλάσσιου έρματος (Ballast Water Management). Η φάση οικοδόμησης εμπειρίας θα διευκολύνει τη συνεπή προσαρμογή όλων των πλευρών στον νέο κανονισμό που προβλέπει τη χρήση καυσίμων μειωμένου θείου, καθώς στη διάρκειά της θα καταγραφούν και θα εξεταστούν όλες οι περιπτώσεις πλοίων που δεν ήταν σε θέση να συμμορφωθούν λόγω συμβατότητας ή έλλειψης διαθεσιμότητας των καυσίμων. Με αυτόν τον τρόπο και η εφαρμογή του νέου κανονισμού εξασφαλίζεται άμεσα, και η εμπειρία καταγράφεται, αλλά αποφεύγεται και η αδικαιολόγητη τιμωρία των μεμονομένων πλοίων, ενώ βελτιώνονται και οι συνθήκες ασφάλειας για το πλήρωμα.

Τα τέσσερα μεγάλα νηολόγια και οι τρεις διεθνείς ναυτιλιακές οργανώσεις κατέληξαν στην πρόταση αυτή, μελετώντας επισταμένως την όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί διεθνώς στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων μετά την οριστική απόφαση του ΙΜΟ για εφαρμογή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου (0,50%) από την 1η Ιανουαρίου 2020.

Αφού υπογραμμίζουν ότι όλοι δεσμεύονται με την απόφαση για καθολική εφαρμογή του νέου κανονισμού από το 2020, εν συνεχεία επικαλούνται μια σειρά ανησυχητικών στοιχείων που μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα στην ομαλή λειτουργία του ναυτιλιακού κλάδου, καθώς, όπως όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν, η μετάβαση στα νέα καύσιμα συνιστά μια αλλαγή του παιχνιδιού για τη βιομηχανία διύλισης. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Goldman Sachs, τα διυλιστήρια πρέπει να παράγουν επιπλέον 1,3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) πετρέλαιο ντίζελ, για να ανταποκριθούν στη μετά το 2020 εποχή. Αυτό σημαίνει αύξηση της παραγωγικότητας τους και ,σύμφωνα πάντα με την ίδια μελέτη, η εξομάλυνση της αγοράς αναμένεται να επιτευχθεί το 2022 με 2023. Επίσης, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (International Energy Agency), το έλλειμμα διαθεσιμότητας νέων συμβατών με τον κανονισμό καυσίμων θα επιδεινωθεί από τον αποκλεισμό μη ασφαλών καυσίμων, τα οποία όμως ενδέχεται να πληρούν το απαιτούμενο όριο περιεκτικότητας σε θείο. Οι «επτά» σημειώνουν ότι η ζήτηση με την πάροδο του χρόνου θα μπορούσε να καλυφθεί όλο και περισσότερο από νέους τύπους αναμεμιγμένων καυσίμων. Ωστόσο, με την αυξημένη ζήτηση από τον κλάδο της ναυτιλίας μετά το 2020, αναμένεται ότι οι περισσότερα χερσαία προϊόντα, όπως το πετρέλαιο ντίζελ αυτοκινήτων που περιέχει βιοντίζελ, θα κατευθυνθούν προς τη ναυτιλία.

Οι κατασκευαστές κινητήρων, όμως, πρέπει να επιβεβαιώσουν ότι δεν υφίσταται κάποιο πρόβλημα από τη χρήση τους. Θα πρέπει, επίσης, να ερευνηθεί κατά πόσο καλύπτουν το πρότυπο ISO 8217:2017. Δεδομένου ότι αυτά τα νέα αναμεμιγμένα προϊόντα δεν είναι ακόμη ευρέως διαθέσιμα στην αγορά, δεν είναι δυνατόν, σε αυτό το στάδιο, να προσδιοριστούν με ακρίβεια οι ποιοτικοί παράμετροι για τα νέα αυτά μίγματα.

Τα τέσσερα μεγάλα νηολόγια και οι ναυτιλιακοί φορείς υπογραμμίζουν ότι για την  αποτελεσματική εφαρμογή των νέων καυσίμων μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο είναι απολύτως απαραίτητο να δεσμευθεί ο τομέας εφοδιασμού ότι θα παράσχει στον ναυτιλιακό κλάδο επαρκείς ποσότητες ποιοτικών και ασφαλών πετρελαιοειδών, συμμορφούμενων με τις απαιτήσεις SOLASΚΑΙ MARPOL. Διαφορετικά, η ναυτιλία αντιμετωπίζει σημαντικούς κινδύνους και τόσο οι εφοπλιστές  όσο και οι διαχειριστές αναλαμβάνουν δυσανάλογη ευθύνη για την εφαρμογή των σχεδίων και για απρόβλεπτες επενδύσεις που συνδέονται με τη μετάβαση στο καθεστώς μειωμένου θείου.

Για αυτόν τον λόγο δεν ζητούν αναβολή της ημερομηνίας εφαρμογής του μέτρου, αλλά μια ρεαλιστική προσέγγιση εφαρμογής του μέχρις ότου οι αναμενόμενοι νέοι τύποι καυσίμων και μιγμάτων να συμμορφώνονται με το όριο του 0,5% και γενικότερα το νέο καύσιμο να είναι επαρκώς διαθέσιμο στην αγορά. Ο στόχος είναι οι εφοπλιστές, οι διαχειριστές, αλλά και συνολικά ο κλάδος να αποκτήσουν εμπειρία στη χρήση αυτών των νέων καυσίμων  και να εξασφαλίσει ότι τα μη ασφαλή καύσιμα δεν θα εισέλθουν στην αγορά.

(πηγή: naftemporiki.gr)