Θ. Βενιάμης: Άδικη Στάση και Διεθνής Υποκρισία των Νομοθετών Έναντι της Ναυτιλίας

Θ. Βενιάμης: Άδικη Στάση και Διεθνής Υποκρισία των Νομοθετών Έναντι της Ναυτιλίας
Των Λάμπρου Καραγεώργου και Αντώνη Τσιμπλάκη​
Παρ, 5 Οκτωβρίου 2018 - 16:39

Αυστηρή προειδοποίηση προς όλους όσοι εμφανίζονται να «παίζουν» με την ασφάλεια πληρωμάτων και πλοίων και στέκονται υποκριτικά στο θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος απηύθυνε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Θεόδωρος Βενιάμης, ανοίγοντας τις εργασίες του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», που πραγματοποιήθηκε χθες στο Μέγαρο Μουσικής

Στο ίδιο συνέδριο, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης υπογράμμισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί καλύτερα από τη χώρα μας ο πλούτος της ναυτιλίας και τάχθηκε υπέρ της ανάπτυξης της ναυτιλίας με προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και την αναγκαία κατάλληλη προπαρασκευή.

Αναλυτικότερα, με αφορμή την εισαγωγή των νέων καυσίμων μειωμένου θείου από το 2020 σε παγκόσμιο επίπεδο, ο κ. Βενιάμης στηλίτευσε «την άδικη στάση αλλά και υποκρισία σε διεθνές επίπεδο των νομοθετών έναντι της ναυτιλίας, όπως αυτή εκδηλώνεται μέσα από το επίκαιρο θέμα της συμμόρφωσης της ναυτιλίας από 1/1/2020 με τον νέο κανονισμό για χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο». «Πρόκειται για μία πραγματικά συνταρακτική τεχνολογική αλλαγή στη λειτουργία της ναυτιλίας, με προεκτάσεις οικονομικές και εμπορικές, αλλά κυρίως σχετικές με την ασφάλεια και την προστασία του περιβάλλοντος. Ο χρόνος τρέχει και σε δεκαπέντε μήνες η παγκόσμια ναυτιλία θα κληθεί να εφαρμόσει έναν κανονισμό για τον οποίο δεν έχουν εξεταστεί εγκαίρως οι συνέπειές του και δεν έχουν διαμορφωθεί δικλίδες ασφαλείας για την αντιμετώπισή τους» σημείωσε ο κ. Βενιάμης. Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι τέσσερα μεγάλα νηολόγια, που εκπροσωπούν σχεδόν το 50% της παγκόσμιας χωρητικότητας, με συμμάχους τους οργανισμούς της διεθνούς ναυτιλίας, ανέδειξαν τα σοβαρά θέματα ασφαλείας που ανακύπτουν από την αναμενόμενη χρήση των νέων καυσίμων.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ έδωσε συγχαρητήρια στον ΙΜΟ, που, αν και καθυστερημένα, είχε το πολιτικό θάρρος να αναγνωρίσει τα κενά της νομοθετικής του πρόβλεψης και να δεχτεί να εξετάσει το θέμα, ενώ επιτέθηκε κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «με τους διαχρονικά υψηλούς στόχους της θα είχε επιληφθεί του θέματος της ασφάλειας. Δεν συνέβη, αλλά ας ελπίσουμε ότι τώρα τουλάχιστον θα αναγνωρίσει το πρόβλημα που διαφαίνεται».

Επιπλέον, αποκάλυψε ότι εκατοντάδες πλοία αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα υπάρχοντα καύσιμα, αλλά κανείς δεν καταδικάζει τις εταιρείες πετρελαίου για την κακή ποιότητα καυσίμων που διαθέτουν στη ναυτιλία και έκανε λόγο για «δύο μέτρα και δύο σταθμά: υπερβολική αυστηρότητα στα πλοία, ανοχή για τις εταιρείες πετρελαίου». Ο κ. Βενιάμης επισήμανε ότι και μια πρόσφατη πρόταση των ίδιων προαναφερόμενων νηολογίων και οργανισμών της ναυτιλίας για μια περίοδο μελέτης των προβλημάτων εφαρμογής του νέου μέτρου, η λεγόμενη Experience Building Phase, που θα εξεταστεί σε λίγες εβδομάδες από τη MEPC, αντιμετωπίζεται με καχυποψία και αρνητισμό, ως δήθεν τακτική κωλυσιεργίας για τη μετάβαση στη νέα εποχή καυσίμων.

Ο πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε και στην «πλήρη απουσία της φωνής των νηογνωμόνων από το πεδίο των αντιπαραθέσεων», κάνοντας λόγο για κατακριτέα και απαράδεκτη στάση. «Οι σύμβουλοι ασφαλείας της βιομηχανίας μας, οι ελεγκτές της ασφαλούς λειτουργίας των πλοίων μας, τηρούν σιγήν ιχθύος για ένα τόσο σοβαρό θέμα που θα επηρεάσει την ασφάλεια των μηχανών των πλοίων. Τόσο ο IACS όσο και οι νηογνώμονες μέλη του καλούνται να τοποθετηθούν επισήμως επί των ερωτημάτων που εγείρονται» σημείωσε ο κ. Βενιάμης.

Ο ίδιος ξεκαθάρισε ότι όλοι οι φορείς της ναυτιλίας είναι, δεδηλωμένα, υπέρ της χρήσης αποθειωμένων καυσίμων, τα οποία όμως «απαιτούμε να μας τα παρέχει η πετρελαϊκή βιομηχανία. Αποθειωμένα καύσιμα, αλλά και συμβατά με τους διεθνείς κανονισμούς για τη λειτουργία των πλοίων μας και άρα ασφαλή» τόνισε.

«Τα θέματα ασφάλειας δεν μπορούν να επιλυθούν με έκδοση εγχειριδίων οδηγιών» ανέφερε σε άλλο σημείο της ομιλίας του, υπογραμμίζοντας τα τεράστια θέματα ευθύνης και ασφαλιστικής κάλυψης των πλοίων από τυχόν αστοχίες στη χρήση των νέων καυσίμων.

Τέλος, αναφέρθηκε και στις σφοδρές αντιπαραθέσεις που διχάζουν την ίδια τη ναυτιλιακή κοινότητα, λόγω θεμάτων που άπτονται αμιγώς εμπορικών και οικονομικών παραμέτρων. Η εναλλακτική, στον κανόνα καύσης αποθειωμένου καυσίμου, μέθοδος αποθείωσης των αερίων εκπομπών των καυσίμων εν πλω μέσω της χρήσης scrubbers έχει δημιουργήσει πόλωση μεταξύ της ευρείας ναυτιλιακής βιομηχανίας και της μειονότητας των εφοπλιστών που έχουν ήδη ή προτίθενται να εφοδιάσουν τα πλοία τους με scrubbers.

Εκφράζοντας, όπως είπε, το αντιπροσωπευτικό όργανο της ελληνικής ναυτιλίας την ΕΕΕ, ο Θεόδωρος Βενιάμης απηύθυνε το ερώτημα αν έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά ποιο είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των scrubbers. «Νομίζω», συνέχισε, «ότι η απάντηση είναι αρνητική».

Τέλος, κάλεσε την ελληνική πολιτεία να συνειδητοποιήσει την υπεροχή που της προσδίδει η μεγάλη ναυτιλία που εκπροσωπεί και να υψώσει τη φωνή της αναλόγως στα διεθνή ναυτιλιακά fora όπου συμμετέχει και κυρίως στον ΙΜΟ, διεκδικώντας ηγετικό ρόλο στη διαμόρφωση των εξελίξεων.

Αναξιοποίητος πλούτος

Στο Συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης. Αναφερόμενος στο θέμα των καυσίμων, ο υπουργός είπε ότι η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας περνά και μέσα από την αντικατάσταση των παλαιών πλοίων με νέα, αλλά και μέσα από τη χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον καυσίμων και τη συμμόρφωση με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, με κατάλληλη προπαρασκευή. «Η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας πρέπει να νοείται με ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα, για την προστασία της ζωής και της υγείας των ναυτικών μας» σημείωσε ο κ. Κουβέλης.

Ο υπουργός εστίασε και στα θέματα της ανάπτυξης, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη της χώρας πρέπει να υπάρξει, με αξιοποίηση και παρακολούθηση του διεθνούς περιβάλλοντος, θα πρέπει να είναι δίκαιη και να έχει στο επίκεντρό της τον άνθρωπο, τα δικαιώματά του και τις διαρκώς διευρυνόμενες ανάγκες του.

Για τη ναυτιλία είπε ότι «πρόκειται για έναν τεράστιο πλούτο, τον οποίο όμως δεν αξιοποιούμε στον βαθμό που οφείλουμε. Το 25% της παγκόσμιας θαλάσσιας μεταφορικής ικανότητας ανήκει σε ελληνόκτητα πλοία. Και όμως ελάχιστα απ' αυτά είναι ενταγμένα στο ελληνικό νηολόγιο. Το τελευταίο διάστημα -οφείλω να είμαι ακριβής- γίνονται κάποια βήματα, αλλά δεν είναι αυτά που θα μπορούσαν άμεσα ή μεσοπρόθεσμα να αντιστρέψουν την πραγματικότητα». «Οι ναυτικοί μας διαθέτουν, σύμφωνα με την αξιολόγηση της διεθνούς ναυτικής κοινότητας, το υψηλότερο επίπεδο μόρφωσης, ικανότητας και εμπειρίας. Και όμως πολλοί απ' αυτούς είναι άνεργοι. Για εμάς η ανάπτυξη στον χώρο της ναυτιλίας ξεκινάει από την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των στελεχών μας. Δίνουμε δε ιδιαίτερο βάρος στο περιεχόμενο και στο επίπεδο των σπουδών στις ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού. Ενδεικτικά αναφέρω ότι μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 το 80% των εκπαιδευτικών στις παραγωγικές σχολές του Εμπορικού Ναυτικού ήταν ωρομίσθιοι μέσα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης και με περιορισμένες τις οικονομικές δυνατότητες της χώρας και του προϋπολογισμού του υπουργείου μας, κατά συνέπεια βέβαια, προχωρήσαμε -δειλό το βήμα, αλλά σημαντικό και ενδιαφέρον- σε 20 προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, ενώ τις επόμενες ημέρες, μετά τις εισηγήσεις των αρμόδιων εκλεκτορικών σωμάτων, θα προσληφθούν άλλοι 12 εκπαιδευτικοί. Προχωρήσαμε παράλληλα σε νομοθετική τροπολογία για το επόμενο διάστημα. Θα υπογραφεί σε αυτό το επόμενο διάστημα το νέο οργανόγραμμα με το οποίο αυξάνονται κατά 102 οι μόνιμες θέσεις του εκπαιδευτικού προσωπικού και εν συνεχεία θα ακολουθήσουν και οι σχετικές προσλήψεις. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα προχωράμε στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου προκειμένου να εκσυγχρονιστούν ο εσωτερικός κανονισμός και ο κανονισμός σπουδών» υπογράμμισε. «Η ανάπτυξη περνά μέσα από την υγιή επαναλειτουργία, αλλά και την ενίσχυση των ναυπηγείων που βρίσκονται ήδη σε λειτουργία. Ένα θετικό βήμα είναι η επαναλειτουργία των ναυπηγείων της Σύρου και το ενδιαφέρον που έχει εκδηλωθεί από επενδυτές -επίσης σημαντικό- για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας. Δυστυχώς η χώρα μας στον τομέα της ναυπήγησης υποχώρησε παρά το γεγονός ότι διαθέτουμε ένα εξαιρετικά εκπαιδευμένο και άξιο επιστημονικό και εργατικό δυναμικό» σημείωσε. 

Κριτική και προτάσεις

Μιλώντας στο Συνέδριο, ο τομεάρχης Ναυτιλίας και βουλευτής της Ν.Δ. Γιάννης Πλακιωτάκης άσκησε έντονη κριτική στην κυβέρνηση, η οποία δεν προχώρησε σε κάποιες βελτιώσεις της όλης κατάστασης και ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το θέμα που δημιουργήθηκε με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας των πλοίων. Επίσης, αναφέρθηκε στις βασικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας και τις πρωτοβουλίες που θα αναλάβει όταν γίνει κυβέρνηση. Όπως είπε, η Ν.Δ. θέτει έξι προτεραιότητες για τη Ναυτιλία:

 Τη διαμόρφωση ενός φιλικότερου προς τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου, ώστε να προσελκυστούν νέες επενδύσεις και να διευκολυνθεί η εγκατάσταση ξένων ναυτιλιακών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.
 Την παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία. Παράλληλα, την παροχή κινήτρων για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, καθώς και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου.
 Τη νεκρανάσταση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης.
 Την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και των υπηρεσιών τους, ώστε να βελτιωθεί η προσβασιμότητά τους, καθώς και η συνδεσιμότητά τους με τη νησιωτική Ελλάδα.
 Την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με την παράλληλη λειτουργία ιδιωτικών Ακαδημιών, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες φοίτησης και να σταματήσει η φυγή των νέων για σπουδές στις Ναυτικές Ακαδημίες γειτονικών χωρών, αλλά και για να ενθαρρυνθούν όλο και περισσότεροι νέοι να ακολουθήσουν το επάγγελμα. 
 Την εξασφάλιση διαδικασιών ομαλής χρηματοδότησης του κλάδου της ελληνικής ναυτιλίας τόσο σε βραχυχρόνιο όσο και σε μακροχρόνιο επίπεδο.

Στρατηγικό ευρω-όπλο 

Στο συνέδριο χαιρετισμό απηύθυνε και ο πρόεδρος της ECSA, της Ένωσης των εφοπλιστικών φορέων της Ευρώπης, Πάνος Λασκαρίδης, ο οποίος τόνισε -μεταξύ άλλων- ότι η Ευρώπη έχει ένα μόνο μεγάλο στρατηγικό όπλο, τον τεράστιο εμπορικό της στόλο, που αποτελεί το 40% της παγκόσμιας χωρητικότητας. «Τα νομοθετικά σώματα της Ευρώπης πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο της ναυτιλίας» υπογράμμισε ο κ. Λασκαρίδης και ζήτησε να σταματήσουν να σηκώνουν το δάκτυλο προς τη ναυτιλία σαν να φταίει αυτή για όλα τα προβλήματα του περιβάλλοντος. «Πρέπει λοιπόν αντί για να μας σηκώνει το δάχτυλο και να μας δακτυλοδείχνει η Ευρώπη να σταθεί στο πλευρό μας, να είναι πίσω μας, να μας υποστηρίξει ούτως ώστε η ναυτιλία να μπορέσει να συνεχίσει να εκτελεί αυτόν το σκοπό τον οποίο εκτελεί και να ανταποκριθεί στις προκλήσεις τις οποίες έχει, οι οποίες είναι μεγάλες και πολλές. Είναι κυρίως η διάσταση μεταξύ στενά ερμηνευόμενης ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής και των διεθνών κανονισμών, πράγμα το οποίο αντανακλάται σε πολλά θέματα».

Ο πρόεδρος της ECSA εξήγησε ακόμη ότι «στην Ευρώπη η έννοια της ναυτιλίας έχει ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος διότι εκεί συμπεριλαμβάνεται σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό όλο το πλέγμα των παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων -αυτό που λέμε εδώ ως cluster-, αλλά όχι μόνον αυτό. Συμπεριλαμβάνονται τα λιμάνια και κατά συνέπεια η λιμενική πολιτική, η ναυσιπλοΐα των ποταμών στην Ευρώπη, πάρα πολλές βιομηχανίες και βιοτεχνίες που έχουν σχέση με τη ναυτιλία. Δηλαδή υπάρχει μία πολύ ευρύτερη ερμηνεία και χρήση του όρου της ναυτιλίας. Αυτό έχει πολλά συγκεκριμένα αποτελέσματα είτε σε συνέδρια είτε σε πολιτικά θέματα είτε στο πώς προσεγγίζουμε τους πολιτικούς της Ευρώπης. Και καλό είναι να έχουμε στο μυαλό μας αυτή τη διαφορά. Τώρα γιατί συμβαίνει αυτό στην Ευρώπη; Ο απλούστατος λόγος είναι ότι το cluster έχει πολύ περισσότερη πολιτική δύναμη διότι αντιπροσωπεύει περισσότερους ψήφους. Επίσης υπάρχει μία μεγάλη διαφορά στην ερμηνεία, όχι τόσο στην ερμηνεία, αλλά κυρίως στην εκτίμηση της βαρύτητας και της σημασίας των διαφορετικών τομέων της ναυτιλίας μεταξύ Ευρώπης και ημών εδώ στην Ελλάδα».

 

(πηγή: naftemporiki.gr)