Το λιμάνι του Πειραιά τείνει να γίνει ο No1 λιμένας της Μεσογείου και της Ευρώπης, κατέχοντας κυρίαρχο ρόλο στην κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg. Μάλιστα, το διεθνές πρακτορείο προσθέτει ότι η COSCO αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων και έχει τεθεί επικεφαλής της κινεζικής αυτής πρωτοβουλίας

Η Κίνα θεωρεί ότι ο Πειραιάς αποτελεί το «κεφάλι του δράκου», έναν στρατηγικής σημασίας διαμετακομιστικό κόμβο. Η κρατική κινεζική COSCO, ανέλαβε τη διαχείριση του Προβλήτα ΙΙ το 2009, με 35ετή παραχώρηση και επένδυσε εκατομμύρια ευρώ για να αναβαθμίσει τις υποδομές αλλά και για την κατασκευή ενός τρίτου προβλήτα.

Το 2016, το ελληνικό κράτος, για να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κρίσης εκχώρησε σημαντικό πακέτο μετοχών του ΟΛΠ στην κινεζική εταιρεία, η οποία, δαπανώντας πολλά εκατομμύρια σε άμεσες επενδύσεις, εδραίωσε τη θέση του Πειραιά στη νέα τάξη πραγμάτων που προωθεί το Πεκίνο.

Το λιμάνι του Πειραιά έγινε, πέρυσι, το τρίτο μεγαλύτερο στην Μεσόγειο και το έβδομο στην Ευρώπη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, καταγράφοντας εντυπωσιακή ανάπτυξη της τάξης του 200% σε σύγκριση με τα μεγέθη του, την προηγούμενη δεκαετία.

Παρά ταύτα, οι πρωτοβουλίες του Πεκίνου, σε συνδυασμό με την εξάπλωση των κινεζικών επιχειρήσεων ανά την Ευρώπη, ανησυχούν τους Ευρωπαίους. «Αυτό που μας ενδιαφέρει να διασφαλίσουμε, αναφορικά με τις κινεζικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον ευρωπαϊκό χώρο αλλά και τα επενδυτικά σχέδια που χρηματοδοτούνται από την Κίνα, είναι η οικονομική βιωσιμότητά τους. Επιπλέον, οι πλειοδοτήσεις να είναι ανταγωνιστικές και ανοιχτές σε όλους. Θέλουμε να συμμετέχουμε σε αυτή την πρωτοβουλία, αλλά οι σημαντικές επενδύσεις πρέπει να είναι λογικές και διασφαλισμένες», δήλωσε, χαρακτηριστικά, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Γίρκι Κατάινεν.

Υπάρχουν, ωστόσο, ανησυχίες που ξεπερνούν τα όρια της απλής εφαρμογής των κανόνων για τις κινεζικές επενδύσεις. Αναλυτές επισημαίνουν ότι γίνονται προσπάθειες εκ μέρους της Κίνας να ενισχύσει τη στρατηγική της επιρροή σε διάφορες χώρες μέσω των θετικών επενδύσεων σε αυτές και από τα οφέλη που αποκομίζουν ιδίως στον τομέα των υποδομών αλλά και την παροχή τεχνικής βοήθειας. Για παράδειγμα, η Ελλάδα και η Ουγγαρία, που επωφελούνται ιδιαιτέρως από τις κινεζικές επενδύσεις, άσκησαν βέτο στην έκδοση ανακοίνωσης, από την Ε.Ε., που θα καταδίκαζε τις κινεζικές πρακτικές στη θάλασσα της Νότιας Κίνας...