Ερωτηματικά για την Τακτική Υπηρεσιών της Κομισιόν Σχετικά με την Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής - Κρήτης Θέτουν Κύκλοι του ΑΔΜΗΕ

Ερωτηματικά για την Τακτική Υπηρεσιών της Κομισιόν Σχετικά με την Ηλεκτρική Διασύνδεση Αττικής - Κρήτης Θέτουν Κύκλοι του ΑΔΜΗΕ
energia.gr
Τρι, 23 Οκτωβρίου 2018 - 15:11

Ερωτηματικά για την τακτική που ακολουθούν υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής - Κρήτης θέτουν κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, κάνοντας λόγο ακόμη και για υπονόμευση του έργου το οποίο είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση ενεργειακής ασφάλειας και επάρκειας στο νησί.

Όπως είναι γνωστό, η διασύνδεση Κρήτης - Αττικής σχετίζεται με το καλώδιο που θα διασυνδέει την Κύπρο, μέσω Κρήτης, με την ηπειρωτική Ελλάδα, έργο που έχει χαρακτηρισθεί ως ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος.

Σύμφωνα με κύκλους κοντά στο Διαχειριστή, από την αλληλογραφία που έχει προηγηθεί μετά τη συνάντηση στις Βρυξέλλες στις 8 Οκτωβρίου προκύπτει ότι η Κομισιόν υπαναχωρεί πλέον από τις βασικές παραδοχές που είχαν ενσωματωθεί στον οδικό χάρτη που είχε επί της αρχής συμφωνηθεί τις αρχές του μήνα στις Βρυξέλλες σε δύο τουλάχιστον σημεία, ήτοι η παρέμβαση σε εμπορικά ζητήματα ως προς τα απαιτούμενα κεφάλαια της εταιρείας που θα το αναπτύξει και η ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα του έργου κοινού ενδιαφέροντος.

Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η αρμόδια υπηρεσία της Κομισιόν προσπαθεί να παρέμβει πλέον σε εμπορικά ζητήματα, προτάσσοντας τη θέση ότι το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV) Ariadne Interconnection που θα χρηματοδοτήσει και θα κατασκευάσει τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής (έργο προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ) θα μπορούσε αρχικά να είναι όσο μικρό βολεύει όποιον δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και στη συνέχεια να αυξάνεται σταδιακά, αν οι συμμετέχοντες στο SPV βρίσκουν τα αντίστοιχα κεφάλαια (σύμφωνα με τις ακριβείς διατυπώσεις της).

Η θέση αυτή της Κομισιόν, κατά τους κύκλους του ΑΔΜΗΕ, ταυτίζεται με τις γνωστές θέσεις της εταιρείας Euroasia Interconnector ltd, η οποία ενώ αρχικά είχε προτείνει η ίδια γραπτώς ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο του SPV πρέπει να είναι της τάξης του 30% του προϋπολογιζόμενου κόστους του έργου, όταν ήρθε η ώρα να ‘βάλει τα λεφτά στο τραπέζι’ για να μπει στο SPV πρότεινε ως αρχικό μετοχικό κεφάλαιο το ποσό των 24.000 ευρώ.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, όποιος έχει έστω και στοιχειώδη εμπειρία, γνωρίζει πολύ καλά ότι για να προχωρήσει το SPV ένα έργο της κλίμακας της διασύνδεσης Αττικής - Κρήτης, πρέπει να εξασφαλιστούν από την αρχή κεφάλαια και τραπεζικός δανεισμός. Αποτελεί δε, προσθέτουν, πάγια επιχειρηματική πρακτική οι πιστώτριες τράπεζες να εξετάζουν αν οι μέτοχοι της εταιρείας-δανειολήπτη διαθέτουν πόρους που να αντιστοιχούν σε ικανό ποσοστό του συνολικού προϋπολογισμού, ώστε το αρχικό κεφάλαιο να αντανακλά τη φερεγγυότητά της και να δημιουργεί τη βεβαιότητα ότι ο προϋπολογισμός του έργου θα καλυφθεί. Σε αντίθετη περίπτωση, η εξεύρεση τραπεζικού δανεισμού με ρεαλιστικούς όρους καθίσταται αδύνατη.

Η διαφορά μεταξύ Ariadne Interconnection & Euroasia Interconnector ltd είναι αστρονομικής τάξης, καθώς η πρώτη διαθέτει ήδη μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατομμύρια ευρώ, ικανό να εξασφαλίσει το σύνολο του δανεισμού που απαιτεί το έργο, υπογραμμίζουν οι ίδιες πηγές, προσθέτοντας ότι η δεύτερη, σύμφωνα με τις εγγράφως κατατεθειμένες προτάσεις της, διαθέτει κεφάλαιο μόλις 24.000 ευρώ!!!

Εντούτοις, επισημαίνουν οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, η συγκεκριμένη υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται να ευνοεί με τις καινοφανείς θέσεις της την πρόταση να ξεκινήσει το έργο με κεφάλαιο τάξης … περιπτέρου και σταδιακά να αυξάνει το μετοχικό κεφάλαιο αν και … όταν βρίσκει πόρους η Euroasia Interconnector ltd. Εκτός κι αν η εν λόγω Υπηρεσία της Κομισιόν πιστεύει ότι η Ariadne θα βάλει 200 εκατομμύρια ευρώ, ο Euroasia 24 χιλιάδες και ο τελευταίος θα έχει 39% στο SPV όπως γράφει στην πρότασή της, υπογραμμίζουν δηκτικά οι πηγές του ΑΔΜΗΕ.

Την ίδια στιγμή, οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ χρεώνουν ‘στροφή 180 μοιρών’ εκ μέρους της ευρωπαϊκής υπηρεσίας που είναι αρμόδια για τα PCIs και σε ότι αφορά την ενοποίηση των προμηθειών για τα τρία υποέργα του έργου κοινού ενδιαφέροντος. Ενώ στην πρώτη επιστολή που έστειλε η Υπηρεσία αναφέρει ρητά ότι κάθε έργο θα δημοπρατηθεί ξεχωριστά αν αυτό επιθυμεί το SPV που το χρηματοδοτεί /κατασκευάζει, στη νέα επιστολή της υπαναχωρεί και προτείνει ενοποίηση προμηθειών για όλο το PCI, θέση που και πάλι συμπίπτει με αυτή της Euroasia Interconnector ltd.

Εδώ δεν ξέρει κανείς τι να υποθέσει, επισημαίνουν οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ, καθώς το ένα έργο είναι ώριμο προς δημοπράτηση το 1ο τρίμηνο του 2019 και η Ελλάδα καίγεται για αυτό, καθώς τίθεται το εθνικής σημασίας θέμα ασφάλειας εφοδιασμού του μεγαλύτερου νησιού της χώρας. Το δεύτερο έργο, η διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου, σύμφωνα με επίσημο έγγραφο ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές καλωδίων στον κόσμο που έχει ο ΑΔΜΗΕ στη διάθεσή του, θα είναι τεχνολογικά ώριμο να δημοπρατηθεί (υπό πολλές εμπορικές προϋποθέσεις που είναι δύσκολο να ισχύουν ταυτόχρονα) το 2021! Το τρίτο έργο, δε, η διασύνδεση Κύπρου-Ισραήλ δεν υπάρχει καθόλου προς το παρόν καθώς δεν έχουν κατορθώσει να συναντηθούν ούτε μια φορά οι ρυθμιστικές αρχές των εμπλεκόμενων κρατών.

Πέραν αυτών των προφανών ερωτημάτων όμως η Κομισιόν είναι υποχρεωμένη, σύμφωνα με τις πηγές του Διαχειριστή, να απαντήσει στο ερώτημα: Πώς θα γίνει ένας ενιαίος διαγωνισμός για τμήματα έργου; Ποιο θα είναι το νομικό πρόσωπο που θα είναι υπεύθυνο για τις προμήθειες; Μήπως η εταιρεία Euroasia Interconnector Crete-Cyprus που φέρεται να έχει δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ μετοχικό κεφάλαιο;

Οι ίδιες πηγές υπογραμμίζουν ότι τα οικονομικά στοιχεία του ΑΔΜΗΕ, βασικού μετόχου της Ariadne, σύμφωνα με την απόφαση της ΡΑΕ, είναι και γνωστά και δημοσιευμένα. Η καταστατική δραστηριότητά του είναι και αυτή δημοσιευμένη, αφού, άλλωστε, έχει καθοριστεί δια νόμου. Δημοσιευμένη είναι επίσης η δουλειά του, τα επιτεύγματα και η πρόοδός του δια των αποφάσεων της ΡΑΕ αλλά και της δημόσιας σφαίρας.

Αντίθετα, συνεχίζουν, οι πληροφορίες για την εταιρία Euroasia Inteconnector Ltd είναι ελάχιστες. Η έλλειψή τους γίνεται ιδιαίτερα ανησυχητική αν ληφθεί υπόψη ότι η εταιρεία διεκδικεί τόσο μεγάλα έργα καθώς κανείς, τελικά, δεν φαίνεται να έχει την παραμικρή σοβαρή ένδειξη ότι η συγκεκριμένη εταιρία έχει τις οικονομικές ή τεχνικές ικανότητες να τα υλοποιήσει.

Οι κύκλοι του ΑΔΜΗΕ υποστηρίζουν ότι οι προσβάσιμες πληροφορίες φαίνεται να εγείρουν σημαντικά ερωτήματα τα οποία οφείλουν να απαντήσουν όσοι ανεπιφύλακτα στηρίζουν την άποψη ότι η συγκεκριμένη εταιρεία πρέπει να παίξει σημαντικό ρόλο στην κατασκευή μεγάλων έργων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας:

  • Ποια η μετοχική σύνθεση της Euroasia Interconnector Ltd σήμερα;
  • Ποια είναι η οικονομική κατάσταση της εταιρίας Euroasia Interconnector Ltd; Ποιο το μετοχικό της κεφάλαιο και ποια τα περιουσιακά της στοιχεία; Ποια είναι τα οικονομικά της αποτελέσματα για τα τελευταία έτη;
  • Ποια πρόσωπα είναι οι διευθυντές και που βρίσκεται η έδρα της Euroasia Interconnector Ltd;
  • Ποια πρόσωπα είναι οι διευθυντές και που βρίσκεται η έδρα των εταιριών Tiestorm Limited, QUANTUM INVESTMENTS GREECE, QUANTUM Ltd, Quantum Holdings Ltd, Quantum Energy Corporation Ltd, Quantum Cable Limited, Euroasia Interconnector Holdings Limited, Euroasia International Energy LTD, Euroasia Interconnector Greece Limited, Euroasia Interconnector Cyprus Israel Limited, Euroasia Interconnector Cyprus Israel Grid Limited, Euroasia Interconnector Crete Attica Limited;
  • Ποιο το αντικείμενο των ανωτέρω εταιριών; Υπάρχει κάποια εξ αυτών που να δραστηριοποιείται ή να έχει ως σκοπό την παραγωγή ή την προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος; Ποιες εξ αυτών συνδέονται με το σύνολο ή μέρος της διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρος-Κρήτη-Αττική; 
  • Πόσα άτομα αποτελούν το προσωπικό της Euroasia Inteconnector Ltd;

Τέλος, η συγκεκριμένη υπηρεσία της Κομισιόν αλλά και όλοι οι εμπλεκόμενοι στη συζήτηση που έχει ανοίξει σχετικά με την διασύνδεση Αττικής-Κρήτης είναι υποχρεωμένοι, σύμφωνα με τις πηγές του ΑΔΜΗΕ, να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:

  • Συγκρίνεται ο Διαχειριστής της Ελλάδας που μόνο τους τελευταίους 16 μήνες έχει δρομολογήσει επενδύσεις πάνω από μισό δις ευρώ με μια εταιρεία σαν την Euroasia Interconnector Ltd;
  • Οι διαδικασίες προμηθειών για έργα που πληρώνουν οι πολίτες πρέπει να είναι διαφανείς και με βάση νόμους περί δημοσίων προμηθειών που ακολουθούν τους ευρωπαϊκούς κανόνες ή όχι;
  • Μπορεί να γίνει η διασύνδεση Αττικής-Κρήτης χωρίς χρηματοοικονομική αξιοπιστία και επάρκεια;
  • Η διασύνδεση Αττικής-Κρήτης είναι θέμα μικροπολιτικής εκμετάλλευσης ή εθνικό θέμα πρώτης ανάγκης;