Παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα ιδιαίτερα ελκυστικό προϊόν, η αξιοποίησή του δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ικανοποιητική και ανάλογη των δυνατοτήτων που παρέχει στους εξαγωγείς και ειδικά για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν προβλήματα ρευστότητας ή που αναζητούν να επεκταθούν με κάλυψη στις διεθνείς αγορές

Η αναφορά γίνεται για το πρόγραμμα ασφάλισης εξαγωγικών πιστώσεων «Εξωστρέφεια» του Οργανισμού Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων (ΟΑΕΠ), το οποίο αν και δίνει τη δυνατότητα προεξόφλησης του 80% του εξαγωγικού τιμολογίου έως και του ποσού του 1 εκατ. ευρώ  με επιτόκιο περίπου 4%, για μια σειρά από λόγους – κυρίως λόγω του ότι δεν το γνωρίζουν – οι εξαγωγείς δεν  το αναζητούν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΕΠ, έως αυτήν την στιγμή το πρόγραμμα έχουν αξιοποιήσει λιγότερες από 200 επιχειρήσεις, αριθμός που σε καμία περίπτωση δεν κρίνεται ικανοποιητικός. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η «Εξωστρέφεια» διατίθεται από όλες τις τράπεζες, με αποκλειστικό στόχο την εξασφάλίση γρήγορης και άμεσης ρευστότητας στους εξαγωγείς.

Όπως εξηγεί στο «ΜΜ» ο Γρηγόρης Μουτάφης, πρόεδρος και γενικός διευθυντής του ΟΑΕΠ, «πρόκειται για έναν άριστο συνδυασμό ασφάλισης και χρηματοδότησης που καλύπτει ασφαλίσεις τιμολογίων από 1-4 μήνες και δίνει τη δυνατότητα σε κάθε εξαγωγέα να εισπράξει από το συνεργαζόμενο με τον ΟΑΕΠ τραπεζικό ίδρυμα το 80% της αξίας του τιμολογίου του αμέσως μετά την παράδοση του προϊόντος στον αγοραστή».

Όπως επισημαίνει, μάλιστα, ο κ. Μουτάφης, «το συγκεκρίμενο πρόγραμμα αποτελεί ένα εργαλείο που βοηθάει τον εξαγωγέα να αυξήσει την ανταγωνιστικότητά  του  και του δίνει τη δυνατότητα να απευθυνθεί σε νέους πελάτες και νέες αγορές, ακόμη και στις χαρακτηριζόμενες ως υψηλού κινδύνου. Στην πράξη, ο εξαγωγέας προεισπράττει τα χρήματά του και είναι έτοιμος για την επόμενη εξαγωγή του».

Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΟΑΕΠ, παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι το πλέον δελεαστικό που υπάρχει αυτήν την στιγμή στην ελληνική ασφαλιστική αγορά , οι επιχειρήσεις δεν το χρησιμοποιούν, κατά κύριο λόγο διότι δεν το γνωρίζουν.

Αν και κατά καιρούς έχουν πραγματοποιηθεί καμπάνιες ενημέρωσης , τόσο από τον ΟΑΕΠ όσο και από τους εξαγωγικούς φορείς, χρειάζεται περισσότερη προσπάθεια για την ενημέρωση των εξαγωγέων, επισημαίνει ο ίδιος.

Επίσης, μια επιπλέον παράμετρος είναι και η ελλιπής προβολή του προγράμματος από τις τράπεζες .

Σύμφωνα, πάντως, με τον κ. Μουτάφη, ο ΟΑΕΠ έχει εισέλθει σε μια κινητοποίηση διάδοσης του συγκεκριμένου προγράμματος, τόσο με ενέργειες μαζικής προβολής του μέσω εκδηλώσεων όσο και κατ’ιδίαν επαφές με επιχειρήσεις -στόχους που θα μπορούσαν να το αξιοποιήσουν. «Πίεση» πάντως , θα υπάρξει και προς τις τράπεζες προκειμένου να ενημερώνουν τους εξαγωγείς πελάτες τους για το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

Όπως προαναφέρθηκε, το όριο χρηματοδότησης ανέρχεται μέχρι του ποσού του 1 εκατ. ευρώ και είναι ανακυκλούμενο. Στην περίπτωση, ωστόσο, που μια επιχείρηση αιτηθεί στην ασφάλιση ποσού άνω του προβλεπόμενου ορίου, το αίτημα μπορεί να ικανοποιηθεί μετά από απόφαση του διοικητικού συμβουλίου.

Με ανάλογη απόφαση, επίσης, μπορεί να επεκταθεί και η χρονική διάρκειακάλυψης των τιμολογίων πέραν των τεσσάρων μηνών.

(πηγή: naftemporiki.gr)