Πώς θα Πετύχει η Ναυτιλία το Στόχο των Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα

Πώς θα Πετύχει η Ναυτιλία το Στόχο των Μηδενικών Εκπομπών Άνθρακα
Του Λάμπρου Καραγεώργου
Σαβ, 29 Δεκεμβρίου 2018 - 10:10

Μέσα από τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, του ηλεκτρισμού, των βιοκαυσίμων και των συνθετικών καυσίμων περνά η κατάργηση της χρήσης του πετρελαίου στη ναυτιλία, όπως προκύπτει από έκθεση που ενέκρινε πρόσφατα το Συμβούλιο υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε. με τίτλο: «Καθαρός πλανήτης για όλους. Ένα ευρωπαϊκό, στρατηγικό, μακρόπνοο όραμα για μια ευημερούσα, σύγχρονη, ανταγωνιστική και κλιματικά ουδέτερη οικονομία».

Στο κείμενο γίνεται λόγος για την κλιματική αλλαγή, η οποία «ανησυχεί ιδιαίτερα τους Ευρωπαίους». «Οι αλλαγές που συμβαίνουν στο κλίμα του πλανήτη μας επαναπροσδιορίζουν τον κόσμο και μεγιστοποιούν τους κινδύνους αστάθειας σε όλες της τις μορφές. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες καταγράφηκαν οι 18 θερμότερες χρονιές. Η τάση είναι σαφής.

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει άμεση και αποφασιστική δράση για το κλίμα», υπογραμμίζεται στην έκθεση.

Στόχος της μακροπρόθεσμης αυτής στρατηγικής, προστίθεται, είναι «να επιβεβαιώσει τη δέσμευση της Ευρώπης να πρωτοστατήσει στην παγκόσμια δράση για το κλίμα και να παρουσιάσει ένα όραμα το οποίο θα μπορεί να οδηγήσει στην επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050 μέσω μιας κοινωνικά δίκαιης μετάβασης και με αποδοτικό από πλευράς κόστους τρόπο». Η έκθεση, αφού επισημαίνει ότι η μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου θέτει στο επίκεντρο την ενέργεια, η οποία σήμερα ευθύνεται για περισσότερο από το 75% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην Ε.Ε., αναφέρεται και σε άλλους τομείς και κλάδους επιχειρηματικής δραστηριότητας, μεταξύ των οποίων και οι μεταφορές, στις οποίες συμπεριλαμβάνει και τη ναυτιλία. Για τη ναυτιλία φαίνεται ότι η λύση των , σύμφωνα με την έκθεση, περνά μέσα από τη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας, των βιοκαυσίμων και των συνθετικών καυσίμων. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, στο πλαίσιο της μεγιστοποίησης της ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της χρήσης του ηλεκτρισμού για την πλήρη απαλλαγή του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης από τις ανθρακούχες εκπομπές, η ηλεκτροκίνηση των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων και των εσωτερικών πλωτών οδών αποτελεί επίσης μια επιλογή, η οποία, βάσει του λόγου ισχύος/βάρους, είναι εφικτή.

Αναγνωρίζει πάντως ότι με βάση την τρέχουσα τεχνολογία και τις γνώσεις που έχουμε σήμερα, μόνος του ο εξηλεκτρισμός που χρησιμοποιεί ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν θα αποτελέσει τη μαγική λύση για όλους τους τρόπους μεταφορών. Οι συσσωρευτές έχουν μέχρι στιγμής χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα και προς το παρόν το υψηλό τους βάρος καθιστά την τεχνολογία ακατάλληλη για την αεροπλοΐα και τις θαλάσσιες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων.

Η έκθεση στρέφει το ενδιαφέρον της περισσότερο στον σιδηρόδρομο, ο οποίος «παραμένει η πιο αποδοτική λύση από άποψη ενέργειας για τη μεταφορά φορτίου σε μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις. Επομένως, οι σιδηροδρομικές εμπορευματικές μεταφορές θα πρέπει να γίνουν ανταγωνιστικότερες από τις οδικές, εξαλείφοντας τα λειτουργικά και τεχνικά εμπόδια μεταξύ των εθνικών δικτύων και προωθώντας την καινοτομία και την απόδοση σε όλους τους τομείς».

Παράλληλα υπογραμμίζει ότι έως ότου δούμε να εμφανίζονται νέες τεχνολογίες, οι οποίες θα επιτρέπουν τον εξηλεκτρισμό κι άλλων τρόπων μεταφοράς, τα εναλλακτικά καύσιμα θα είναι πολύ σημαντικά. Επιπλέον, οι τεχνολογίες με βάση το υδρογόνο (όπως τα ηλεκτρικά οχήματα και τα σκάφη που βασίζονται στις κυψέλες καυσίμου) μπορεί να γίνουν ανταγωνιστικές μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο με υψηλή περιεκτικότητα σε βιομεθάνιο θα μπορούσε επίσης να είναι μια βραχυπρόθεσμη εναλλακτική λύση για τις μεταφορές σε μεγάλες αποστάσεις.

Οι αεροπορικές μεταφορές θα πρέπει να στραφούν στα προηγμένα βιοκαύσιμα και στα συνθετικά καύσιμα χωρίς ανθρακούχες εκπομπές, ενώ παράλληλα οι υβριδικές λύσεις και άλλες βελτιώσεις στην κατασκευή των αεροσκαφών θα συμβάλουν στη βελτίωση της απόδοσης. Στις θαλάσσιες μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και στα βαρέα οχήματα, εκτός από τα βιοκαύσιμα και το βιοαέριο, σημαντικό ρόλο μπορούν να διαδραματίσουν τα συνθετικά καύσιμα, υπό την προϋπόθεση ότι είναι απαλλαγμένα από ανθρακούχες εκπομπές σε ολόκληρη την αλυσίδα παραγωγής τους.

Η έκθεση υπογραμμίζει ακόμη ότι η Ευρώπη θα πρέπει να παραμείνει πρωτοπόρος όσον αφορά την πολυμερή προσέγγιση. Η Ε.Ε. πρέπει να συνεργαστεί με παγκόσμιους εταίρους για να ενθαρρύνει περαιτέρω προσπάθειες και να αξιοποιήσει την πρόοδο που έχει επιτευχθεί πρόσφατα στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας με σκοπό την εξασφάλισή τους, ως πρώτο βήμα για την απαλλαγή των τομέων αυτών από τις ανθρακούχες εκπομπές.

(πηγή: naftemporiki.gr)