Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη ισχύος των νέων κανονισμών του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που αφορούν στις εκπομπές ρύπων, τον Ιανουάριο του 2020 με τον εφοπλιστικό κόσμο να εμφανίζεται διαιρεμένος, ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα επιτευχθεί η συμμόρφωσή του προς αυτούς. Περιοορισμένη η ζήτηση. Στις 540 πλυντηρίδες οι συνολικές παραγγελίες.

Μία από τις λύσεις που προτιμούν αρκετές εταιρείες είναι η εγκατάσταση συστήματος καθαρισμού καυσαερίου (Exhaust Gas Cleaning System – EGCS), ευρύτερα γνωστό ως Scrubber, στα πλοία τους.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν και εκείνοι οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η τοποθέτηση scrubbers στα πλοία δεν αποτελεί την ιδεατή λύση, δεδομένου ότι αυτό που κάνουν είναι να μεταφέρουν τη ρύπανση από τον αέρα στη θάλασσα. Μία λύση υπέρ της οποίας έχει ταχθεί και ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου είναι η μείωση της ταχύτητας των πλοίων-Slow steaming. 

Αρκετοί, ωστόσο, Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ταχθεί υπέρ των scrubbers, προχωρώντας στις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να εξοπλίσουν ανάλογα τα πλοία τους. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί ο Γιώργος Οικονόμου, ο ο οποίος σε συνέντευξη του δήλωσε ότι ο όμιλος των εταιρειών του (στις οποίες περιλαμβάνονται οι  TMS Cardiff και Dryships) έχει αποφασίσει να τοποθετήσει scrubbers στα περισσότερα πλοία του, με εξαίρεση δύο. Μάλιστα τόνισε ότι η συγκεκριμένη επένδυση έχει κόστος 350 εκατ. δολάρια.

Η περίπτωση της Seanergy 

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings, Σταμάτης Τσαντάνης, επέλεξε μεν τη λύση των scrubbers, ωστόσο, κατάφερε να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για την τοποθέτηση τους.

Συγκεκριμένα προχώρησε στη σύναψη συμφωνιών με τους ναυλωτές της εταιρείας για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers) σε πέντε από τα πλοία της, τύπου Capesize. Μάλιστα, έχει εξασφαλίσει την έγκαιρη προμήθεια του εξοπλισμού από την Hyundai Materials της Ν. Κορέας και έχει ήδη κλείσει ημερομηνίες εγκατάστασης σε μεγάλο ναυπηγείο της Κίνας.

Το έργο αναμένεται να εκτελεσθεί το δεύτερο και τρίτο τρίμηνο του 2019, ενώ μετά την ολοκλήρωση του θα ξεκινήσουν οι χρονοναυλώσεις των σχετικών πλοίων διάρκειας μεταξύ τριών έως πέντε ετών με τρεις ναυλωτές ξηρού φορτίου.

Η συνολική επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 12,5 εκατ. δολάρια, συμπεριλαμβανομένου του κόστους εξοπλισμού και εγκατάστασης, τα οποία θα καλυφθούν εξ ολοκλήρου από τους ναυλωτές.

Παράλληλα, η ναυτιλιακή βρίσκεται σε συζητήσεις για την εφαρμογή αντίστοιχων επενδύσεων και σε άλλα πλοία της, προκειμένου κατά την εφαρμογή των νέων κανονισμών του ΙΜΟ, όλος ο στόλος της να είναι συμβατός με αυτούς.

Costamare

H ναυτιλιακή, συμφερόντων του εφοπλιστή Κωστή Κωνταντακόπουλου,  συμφώνησε να προχωρήσει στον εξοπλισμό πέντε πλοίων της post panamax με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), εν όψει της έναρξης εφαρμογής του νέου ορίου εκπομπών θείου  την 1η Ιανουαρίου 2020.

Πρόκειται για τα πλοία χωρητικότητας 9,403 TEU, κατασκευής 2014, MSC Azov, MSC Ajaccio και MSC Amalfi, για τα οποία τα υφιστάμενα ναύλα ανέρχονται σε 43.000 δολ. ημερησίως, καθώς και τα χωρητικότητας 8,827 TEU MSC Athens και MSC Athos, κατασκευής 2013, με ημερήσια ναύλα 42.000 δολ. ημερησίως.

Safe Bulkers

O εφοπλιστής Πόλυς Χατζηιωάννου, έχει ταχθεί αρκετές φορές με δηλώσεις του υπέρ της χρήσης των scrubbers. Η εταιρεία του προχώρησε σε συμφωνία με την Cosco Shipping Heavy Industry για την εγκατάσταση συστήματος καθαρισμού καυσαερίων Alfa Laval PureSOx στα μισά περίπου πλοία του στόλου της, κυρίως στα kamsarmaxes και τα post-panamaxes.

Ειδικότερα, η Safe Bulkers θα εγκαταστήσει scrubbers σε 13 post-panamaxes, 5 kamsarmaxes, καθώς και σε ένα capesize που απέκτησε πρόσφατα, με option για ένα ακόμα. Η εγκατάσταση αναμένεται να ξεκινήσει στο δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος και να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Το κόστος εκτιμάται στα 2 εκατ. δολάρια για κάθε πλοίο.

Star Bulk Carriers

Υπέρμαχος των scrubbers είναι και ο πλοιοκτήτης Πέτρος Παππάς, ο οποίος έχει δρομολογήσει τον εξοπλισμό του στόλου της εταιρείας του με σύστημα καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers), με το αναμενόμενο μέσο κόστος για τις εργασίες, συμπεριλαμβανομένης και της εγκατάστασης, να υπολογίζεται σε κάτω από τα 2 εκατ. δολ. ανά πλοίο.

Η εταιρία μάλιστα, έχει εξασφαλίσει για το εγχείρημα χρηματοδότηση προκειμένου να καλύψει έως και 70% του εν λόγω κόστους και αναμένει ότι το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί από τις λειτουργικές ταμειακές ροές και τα μετρητά.

Σημειώνεται ότι τον περασμένο Αύγουστο, η Star Bulk ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη εγκατάσταση scrubber σε πλοίο της, ενώ αυτό βρίσκονταν στη θάλασσα.

Angelicoussis Shipping Group 

Η ναυτιλιακή Maran Tankers, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, έχει κλείσει συμφωνία με την εταιρεία Sembcorp Marine της Σιγκαπούρης για την εγκατάσταση συστημάτων καθαρισμού και διαχείρισης θαλασσέρματος σε 13 από τα πλοία της, τέσσερα suezmax και εννέα VLCC. Στα τελευταία η εγκατάσταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί μεταξύ Μαΐου 2019 και Φεβρουαρίου 2020.

Παράλληλα, τον περασμένο Μάιο ο ισχυρός εφοπλιστής προχώρησε σε συμφωνία με την Ecochlor, προκειμένου συνολικά 36 πλοία τύπου suezmax, aframax, VLCC, mini-capesize και capesize να αποκτήσουν scrubbers. Οι εργασίες, που πραγματοποιούνται σε  Σιγκαπούρη, Ντουμπάι, Κατάρ και Κίνα ξεκίνησαν πέρυσι και θα διαρκέσουν έως το 2020.

Dorian LPG

Η Dorian LPG, συμφερόντων του εφοπλιστή Γ. Χατζηπατέρα έχει κλείσει συμφωνία με την κατασκευάστρια εταιρία K-Marine για την προμήθεια επτά υβριδικών συστημάτων καθαρισμού καυσαερίων (scrubbers). Οι πλυντρίδες θα εγκατασταθούν το τρέχον έτος, ενώ το κόστος του έργου αναμένεται να ανέλθει στα 20 εκατ. δολ., ποσό που περιλαμβάνει την προμήθεια και την εγκατάσταση των συστημάτων καθαρισμού.

Σημειώνεται ότι τα οικολογικού τύπου πλοία που είχε παραγγείλει η εταιρεία το 2013, είχαν τις προδιαγραφές για να φιλοξενήσουν μελλοντικά scrubbers ή και να αναβαθμίσουν τους κινητήρες προκειμένου να χρησιμοποιούν ως καύσιμο LPG.

Capital Product Partners

Η ναυτιλιακή του εφοπλιστή Βαγγέλη Μαρινάκη, ανακοίνωσε πέρυσι ότι σχεδιάζει να εγκαταστήσει scrubbers σε 14 από τα μεγάλα πλοία της, συμπεριλαμβανομένων 10 containerships. Η εγκατάσταση αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2019 και το 2020.

Μάλιστα για να εξοπλίσει πέντε containers χωρητικότητας 5,000 ΤEU με scrubbers (Hyundai Prestige’, ‘Hyundai Premium’, ‘Hyundai Paramount’, ‘Hyundai Privilege’ και ‘Hyundai Platinum’), η ναυτιλιακή πέτυχε αντίστοιχες συμφωνίες με τη Hyundai Merchant Marine αύξησης των ημερήσιων ναύλων κατά 4.900 δολ. για κάθε πλοίο. Η αύξηση θα έχει ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020 ή αν είναι αργότερα, από την ημερομηνία εγκατάστασης των scrubbers και μέχρι την λήξη του κάθε συμβολαίου.

Οι εταιρείες του Δ. Διαμαντίδη

Ο γνωστός εφοπλιστής έκλεισε συμφωνία με τη φινλανδική εταιρεία Langh Tech για την προμήθεια συστημάτων καθαρισμού των καυσαερίων για συνολικά δέκα πλοία των εταιρειών του Marmaras Navigation και Delta Tankers.

Η Langh Tech έχει αναλάβει την παράδοση εντός του 2019 των συστημάτων καθαρισμού (scrubbers) με τα οποία θα εξοπλιστούν εννέα πλοία ξηρού φορτίου post-panamaxes χωρητικότητας 92.000 dwt και ένα τάνκερ aframax χωρητικότητας 114.000