Ένας κύκλος ακυβερνησίας και αναστάτωσης σε μια εμβληματική επιχείρηση έκλεισε, μετά την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης των Μετόχων της ΔΕΠΑ (ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ), η οποία συγκλήθηκε εκτάκτως εχθές, με κύριο θέμα την απομάκρυνση του διευθύνοντος 

συμβούλου κ. Δημήτρη Τζώρτζη. Εντός των ημερών αναμένεται να συγκληθεί το ΔΣ της ΔΕΠΑ προκειμένου να εκχωρήσει τα καθήκοντά του, στον νυν πρόεδρο της εταιρείας κ. Αρη Δότση. Όταν πριν από ενάμισι χρόνο επελέγη από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργο Σταθάκη ως Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ ο κ. Τζώρτζης, πολλοί ήταν εκείνοι που αναρωτήθηκαν για τα κριτήρια της εν λόγω επιλογής. Είχε προηγηθεί μία τρικυμιώδης θητεία στη ΔΕΠΑ του προκατόχου του, Θεόδωρου Κιτσάκου, ο οποίος απομακρύνθηκε από τον πολιτικό του προϊστάμενο μετά την έφοδο της Οικονομικής Αστυνομίας και της Αρχής για το Ξέπλυμα Βρώμικου Χρήματος για την γνωστή υπόθεση των ELFE. Ακολούθησε η ποινική δίωξη του κ. Κιτσάκου και οι γνωστές αποκαλύψεις για τον ρόλο διαφόρων προσώπων στην υπόθεση.

Εν μέσω αυτής της αναταραχής, ανατέθηκε στον κ. Τζώρτζη να οδηγήσει τη ΔΕΠΑ στην επόμενη μέρα της διάσπασης στις δύο εταιρείες «ΔΕΠΑ Εμπορίας» και «ΔΕΠΑ Υποδομών» καθώς και στην ιδιωτικοποίηση της πρώτης. Ωστόσο, απ’ την αρχή παρατηρήθηκαν παραφωνίες σχετικά με την ταχύτητα υλοποίησης του προγράμματος μετασχηματισμού και ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, αλλά και αναφορικά με ευρύτερα ζητήματα ενεργειακής πολιτικής όπως η υλοποίηση έργων υποδομών, η αεριοκίνηση, οι σχέσεις με την Αρχές και την αγορά και με τους διεθνείς συνομιλητές της ΔΕΠΑ.

Τον Φεβρουάριο του 2019, οπότε τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 4602/2019 για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ και τέθηκαν τα χρονοδιαγράμματα που είχαν συμφωνηθεί μεταξύ κυβέρνησης και Θεσμών, άρχισαν να δημοσιοποιούνται τα πρώτα σοβαρά περιστατικά δυσαρμονίας μεταξύ διοίκησης, μετόχων και πολιτικής ηγεσίας. Ο νόμος 4602/2019 προέβλεπε αυστηρά χρονοδιαγράμματα και γρήγορες αποφάσεις για την υλοποίηση του διαχωρισμού, τη μεταφορά προσωπικού και περιουσιακών στοιχείων στην αποσχιζόμενη ΔΕΠΑ Υποδομών και την έναρξη της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας.

Οι εβδομάδες ωστόσο περνούσαν και οι προθεσμίες δεν τηρούνταν. Παράλληλα, στο πλαίσιο της κατανομής του υφιστάμενου προσωπικού, ξεκίνησε προσπάθεια τακτοποίησης των λεγόμενων «εργολαβικών» εργαζομένων της ΔΕΠΑ. Η κατεύθυνση του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) ήταν η μονιμοποίηση όσων εργολαβικών εργαζομένων κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, δια της πρόσληψής τους στις τρεις θυγατρικές της ΔΕΠΑ (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ και Αέριο Αττικής), αφού η πρόσληψή τους κατευθείαν στη ΔΕΠΑ δεν ήταν εφικτή, λόγω των περιορισμών του ΑΣΕΠ. Το ζήτημα όμως πήρε άλλη τροπή.

Στο θέμα της κατανομής των μόνιμων εργαζομένων της ΔΕΠΑ, ο κ. Τζώρτζης εμφάνισε ένα κατάλογο εργαζομένων για μεταφορά στην (υπό κρατικό έλεγχο) ΔΕΠΑ Υποδομών, οι οποίοι όμως δεν κάλυπταν τα κριτήρια που έθετε ο νόμος, δηλαδή την «αποκλειστική ή κατά κύριο λόγο απασχόληση σε δίκτυα κατά την ημερομηνία ψήφισης του νόμου», με αποτέλεσμα, όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στελέχη του ομίλου, να δημιουργηθεί αναστάτωση και εσωτερικές αντεγκλήσεις στη ΔΕΠΑ με το υφιστάμενο προσωπικό και το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΠΑ να ζητούν καλύτερη τεκμηρίωση των εισηγήσεων του διευθύνοντος συμβούλου.

Δυσφορία στο Διοικητικό Συμβούλιο, αλλά και στους Μετόχους της ΔΕΠΑ (ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ), σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, προκάλεσαν και οι εισηγήσεις στο θέμα της κατανομής των περιουσιακών στοιχείων και της μεταφοράς διαθεσίμων από την υφιστάμενη ΔΕΠΑ στην υπό σύσταση ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς θεώρησαν ότι δεν υπήρχε επαρκής τεκμηρίωση και αιτιολογία για τα μεταφερόμενα ποσά και τη δυνατότητα των δύο εταιρειών να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες υλοποίησης του επιχειρησιακού τους σχεδίου.

Τέλος, στο ζήτημα της πρόσληψης των εργολαβικών υπαλλήλων, δημιουργήθηκε ομοίως πρόβλημα, το οποίο αποτέλεσε και την θρυαλλίδα της καρατόμησης του κ. Τζώρτζη από τον κ. Σταθάκη. Παρά τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις τόσο της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ όσο και του κ. Τζώρτζη περί της τακτοποίησής τους, όταν ήλθε η ώρα της πρόσληψης, ο κ. Τζώρτζης ζήτησε απόφαση των δύο μετόχων της ΔΕΠΑ, πριν εισηγηθεί στο ΔΣ της ΔΕΠΑ τις σχετικές αποφάσεις. Όταν οι δύο μέτοχοι αρνήθηκαν να προχωρήσουν σε Γενική Συνέλευση ο κ. Τζώρτζης απείλησε ακόμη και με παραίτηση, η οποία τελικά του ζητήθηκε μετά από λίγες μέρες εν μέσω γενικευμένης απεργίας, η οποία είχε «καθηλώσει» τις τροφοδοτούμενες με φυσικό αέριο αστικές συγκοινωνίες.

Ο κ. Τζώρτζης αρνήθηκε να ...διευκολύνει τον πολιτικό του προϊστάμενο με την παραίτησή του και έτσι ο κ. Σταθάκης ζήτησε από τους Μετόχους να τον αντικαταστήσουν και τις αρμοδιότητές του να αναλάβει ο σημερινός πρόεδρος της εταιρείας. Έτσι, για τρίτη εβδομάδα, η ΔΕΠΑ παραμένει ουσιαστικά ακυβέρνητη παρά τις προειδοποιήσεις του Διοικητικού Συμβουλίου και των υπηρεσιών για την ανάγκη ανάληψης πρωτοβουλιών. Το ΤΑΙΠΕΔ αναζητώντας εχθές τρόπο άρσης του αδιεξόδου συγκάλεσε εκτάκτως Γενική Συνέλευση για την αποπομπή του κ. Τζώρτζη, με την αγορά να παρακολουθεί εμβρόντητη τα διαδραματιζόμενα.