Είναι μια σκέψη η οποία έρχεται στον καθένα όταν διαβάσει την πρόβλεψη της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας - ΙΕΑ - (έκδοση του προηγούμενου μήνα). Αναφέρεται στην αναμενόμενη αύξηση ζήτησης κατά 2 εκατ. βαρέλια την ημέρα για τα επόμενα 5 έτη, αύξηση ύψους 32% συγκριτικά με την τελευταία πενταετία, ενώ προβλέπει επίσης ότι η παραγωγή του OPEC δεν θα είναι ικανή να ακολουθήσει τη συγκεκριμένη ζήτηση. Ενδεικτικά παραθέτουμε γράφημα των χωρών Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OECD - OOΣΑ) και μη. Ιδιαίτερα ασταθής θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί η ζήτηση των χωρών του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα στοιχεία των προηγούμενων ετών, με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας να αναμένει τα επόμενα 4 έτη ετήσια αύξηση ζήτησης 0,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Η εκτός ΟΟΣΑ ζήτηση διπλασιάστηκε και από τα 0,6 εκατ. βαρέλια/ημερησίως το 2002 φθάσαμε τα 1,2 εκατ. βαρ. το 2006, με την Υπηρεσία Ενέργειας να εκτιμά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2012. Ιδιαίτερα θετικά σχόλια και στην περίπτωση του κατά κεφαλήν εισοδήματος ενός Ασιάτη. Φθάνοντας τα 3.000 δολ. δίνεται στη μεσαία τάξη η δυνατότητα αγοράς αυτοκινήτου, ταξιδίων αναψυχής, καθώς και εγκατάστασης κάθε είδους καταναλωτικών αγαθών (π.χ. κλιματιστικών κ.λπ.), κανόνας ο οποίος δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί ιδιαίτερα για τους πληθυσμούς των συγκεκριμένων χωρών. Ο κινεζικός γίγαντας Εξαίρεση αποτελεί η Κίνα, η οποία κατέχει το 13% των παγκόσμιων αποθεμάτων σε κάρβουνο, εισαγωγέας πετρελαίου κυρίως για χρήση μεταφορών και ως εκ τούτου με περιορισμένη αύξηση ζήτησης σε ετήσιο ποσοστό 6% για τα επόμενα 5 έτη. Καταλήγοντας, οι προβλέψεις του ΟΟΣΑ και των εκτός ΟΟΣΑ χωρών αποτυπώνονται σαν σύνολο αύξησης ζήτησης σε 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, ενώ δεν θα πρέπει να αγνοούμε και τα λιγότερο αισιόδοξα μηνύματα όπως έχουν διαπιστωθεί ιστορικά μέσα στην πάροδο των χρόνων και αναφερόμαστε στους γνωστούς περιοδικούς κύκλους ύφεσης, καθώς και αύξησης ζήτησης σε ιδιαίτερα υψηλές τιμές του πετρελαίου, όπως οι πρόσφατες (την 19η Σεπτεμβρίου ενδοσυνεδριακά η τιμή του έφθασε τα 82,38 δολ. σε ΗΠΑ το βαρέλι). Δεν θα πρέπει βέβαια να αγνοούμε και τα λιγότερο αισιόδοξα μηνύματα όπως έχουν διαπιστωθεί ιστορικά μέσα στην πάροδο των χρόνων και αναφερόμαστε στους γνωστούς περιοδικούς κύκλους ύφεσης. Ενδιαφέρουσα και η αναγωγή μεταξύ ανάπτυξης στόλου δεξαμενοπλοίων και αύξησης ζήτησης πετρελαίου, με την αύξηση ζήτησης πετρελαίου τα προηγούμενα 5 έτη να αυξάνεται κατά 1,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως και τα δεξαμενόπλοια κατά 12,3 εκατ. τ. dwt ετησίως και την αγορά να αντιδρά ιδιαίτερα θετικά όπως γνωρίζουμε. Με αυτό το δεδομένο και με την πρόβλεψη των 2 εκατ. βαρελιών αύξησης την ημέρα, ο στόλος των δεξαμενοπλοίων χρειάζεται να αυξηθεί κατά 16 εκατ. τ. dwt, ποσοστό ιδιαίτερα μικρό αν κρίνουμε από τις αναμενόμενες παραγγελίες. Δεν θα πρέπει όμως να απογοητευόμαστε. Είναι σε όλους μας γνωστό πόσο εύκολα οι προβλέψεις δεν επαληθεύονται. Σκεφθείτε, εάν ο καθένας στην Κίνα αγόραζε ένα αυτοκίνητο και διήνυε 10.000 μίλια τον χρόνο, θα είχαμε 30% αύξηση ζήτησης πετρελαίου. (Από την Εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 23/09/2007)