Η εταιρεία συμβούλων Drewry υποβαθμίζει τις προσδοκίες για το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων το 2019. Νέα έκθεση που συνέταξε εκτιμά ότι ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι χαμηλότερος των αρχικών προβλέψεων και θα υποχωρήσει στο 3%, από 3,9%. 

Κύρια πηγή κάμψης του ρυθμού ανάπτυξης, κατά την Drewry, είναι οι προβλέψεις για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας εξαιτίας του συνεχιζόμενου εμπορικού πολέμου ΗΠΑ -Κίνας, η κλιμακούμενη γεωπολιτική ένταση σε πολλές περιοχές του πλανήτη, καθώς και η ασάφεια που χαρακτηρίζει την εφαρμογή του νέου κανονισμού για τα αποθειωμένα ναυτιλιακά καύσιμα, με ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2020. «Εξακολουθούμε να είμαστε σίγουροι ότι το παγκόσμιο εμπόριο θα ανακάμψει το 2020, αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από εξελίξεις που είναι εκτός ελέγχου των ναυτιλιακών εταιρειών», δήλωσε ο Σίμον Χένεϊ της Drewry.

«Η περαιτέρω εξάπλωση των προστατευτικών πολιτικών θα μπορούσε να κλονίσει την ανάπτυξη, ιδιαίτερα εάν οι ΗΠΑ στοχεύσουν και άλλους εμπορικούς τους εταίρους. Ωστόσο, θα μπορούσε να υπάρξει κάποια ανοδική πορεία για το εμπόριο εάν μερίδιο της μεταποιητικής παραγωγής “βγει” εκτός της Κίνας. Ο ασιατικός οικονομικός γίγαντας έχει μειώσει σταδιακά ζήτηση για εισαγωγές από το εξωτερικό, πιέζοντας τη ζήτηση για ενδιάμεσα αγαθά, οπότε οποιαδήποτε μετατόπιση σε λιγότερο δυνατές οικονομίες θα δώσει ώθηση στο εμπόριο», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

Η Drewry εκτιμά επίσης ότι σε τέτοιες περιόδους ο κίνδυνος αλλαγών στην εφοδιαστική αλυσίδα αυξάνεται.

Υπογραμμίζει, επί περαδείγματι, την αγορά του Ειρηνικού όπου οι διαφορετικές εκτιμήσεις στις οποίες έχουν καταλήξει οι ναυτιλιακές εταιρείες για το ύψος της ζήτησης κατά το γ' τρίμηνο του έτους, έχει οδηγήσει σε διαφορετικές στρατηγικές. Ορισμένες έχουν προσθέσει πλοία, αναμένοντας ένα νέο ράλι, όπως έγινε και το 2018, ενώ άλλες αποκλιμακώνουν την παρουσία τους, προκειμένου να προστατεύσουν τα θεμελιώδη δεδομένα της ναυλαγοράς. «Οι εταιρείες μπορεί να συγχωρεθούν επειδή δεν έχουν όλες τις απαντήσεις σε τέτοιες περιόδους. Θα υπάρξουν αναμφισβήτητα ορισμένα λάθη κατά μήκος του δρόμου και ο κίνδυνος προσωρινών προβλημάτων εφοδιασμού έχει αναμφίβολα αυξηθεί, είτε από πάρα πολλά ακυρωμένα δρομολόγια είτε από μεταφορές χωρητικότητας από περιοχή σε περιοχ», σημειώνει η Drewry. 

Παράλληλα, η έκρυθμη κατάσταση στον Περσικό έχει οδηγήσει πολλές ναυτιλιακές εταιρείες να επιβάλουν επισφάλιστρα για κινδύνους πολέμου. Την επιβάρυνση αυτή, αρχής γενομένης από σήμερα, 5 Ιουλίου 2019, ύψους 36 δολαρίων ανά κιβώτιο, επέβαλε η γαλλική CMA CGM και αφορά σε όλα τα φορτία που διέρχονται από το Ομάν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Μπαχρέιν, την Σαουδική Αραβία, το Κουβέιτ και το Ιράκ.