Με φορτωμένη ατζέντα βρίσκεται η νέα ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, καθώς λίγες ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων της πρέπει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στη ΔΕΗ

το ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα και τις εκκρεμότητες στις αποκρατικοποιήσεις. Στο μεταξύ την παραίτησή του υπέβαλε χθες στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο πρόεδρος της ΔΕΗ κ. Μανώλης Παναγιωτάκης. Σε μια αποστροφή του λόγου του ο απερχόμενος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιώργος Σταθάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης-παραλαβής την περασμένη Τετάρτη μίλησε για συγκλίσεις μεταξύ της πρώην και νυν ηγεσίας αναφορικά με τα μεγάλα ενεργειακά πρότζεκτ που είναι σε εξέλιξη, αλλά και το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Ωστόσο, υπάρχουν και μεγάλες αποκλίσεις, όπως σε σχέση με την πολιτική που θα ακολουθήσει η νέα κυβέρνηση σε σχέση με τη ΔΕΗ.

Η επιχείρηση ηλεκτρισμού αποτέλεσε αιτία έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ της σημερινής κυβέρνησης και της προηγούμενης τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω της οικονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται. Η διόγκωση των ζημιών και οι παθογένειες που σχετίζονται με δομικές αλλαγές που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια, αποτελούν τα μεγάλα προβλήματα. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης κάνει λόγο τις τελευταίες ημέρες για σχέδιο σωτηρίας της ΔΕΗ, χωρίς ωστόσο να ανοίγει τα χαρτιά του. Είναι γνωστό βέβαια το σχέδιο για τη μικρή ΔΕΗ, που είχε εκπονήσει η ΝΔ πριν μερικά χρόνια, ωστόσο τα δεδομένα έχουν αλλάξει από τότε. Για παράδειγμα μένει σε εκκρεμότητα ο διαγωνισμός για τις λιγνιτικές μονάδες, ο οποίος ήδη μια φορά κηρύχθηκε άγονος. Αναφερόμενος στις λιγνιτικές μονάδες σε συνέντευξη του ο κ. Χατζηδάκης τόνισε πως «δεν υπάρχει στον ορίζοντα στρατηγικός επενδυτής και δεν υπάρχει γιατί η εταιρεία έχει απαξιωθεί και δεν υπάρχει ενδιαφέρον, οπότε όσοι φοβούνται για ιδιωτικοποίηση ας μην ανησυχούν».

Παράλληλα, έντονο ενδιαφέρον συγκεντρώνει ο χειρισμός που θα ακολουθηθεί σε σχέση με τις αποκρατικοποιήσεις σε ΕΛ.ΠΕ. και ΔΕΠΑ, ενώ ιδιαίτερο βάρος έχει η ιστορία με την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική. Ως γνωστόν η εταιρεία «Euroasia Interconnector» έχει προσφύγει στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) για τον διαγωνισμό για τους Σταθμούς Μετατροπής με τον ΑΔΜΗΕ, ωστόσο απαντάει πρόσφατα πως δεν τίθεται θέμα καθυστέρησης του έργου καθώς υπάρχει έντονο ενδιαφέρον για τους διαγωνισμούς προμήθειας και εγκατάστασης των καλωδίων και λοιπών στοιχείων του έργου. Βέβαια. το γεγονός αυτό και μόνο του δημιουργεί ανησυχία σε σχέση με την πορεία του έργου, την ώρα που συνεχίζονται να εκφράζονται φόβοι σε σχέση με την ενεργειακή επάρκεια του νησιού. Αξίζει να υπενθυμίσουμε κάποια γεγονότα που αναδεικνύουν την διαφορετική αντίληψη που είχε για το έργο η κυβέρνηση του 2012-2015.

Τον Αύγουστο του 2013 ο νύν υπουργός Ενέργειας, τότε υπουργός Ανάπτυξης μαζί με τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γιάννη Μανιάτη είχαν αποφασίσει να προχωρήσει το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρητής με την Ηπειρωτική χώρα, μέσω ΣΔΙΤ. Ένα χρόνο αργότερα και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο του 2014 σε σύσκεψη της Περιφέρειας Κρήτης και του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του Διαχειριστή Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ), Γιάννη Γιαρέντη είχε προταθεί από πλευράς Περιφέρειας - Δήμου Μαλεβυζίου η προσαιγιάλωση του καλωδίου διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα στην θέση Κορακιά. Τελικά, η αλλαγή κυβέρνησης το 2015 φέρνει και αλλαγές στον τρόπο υλοποίησης του έργου. Προκρίνεται το 2016 μέσω του ΑΔΜΗΕ  (10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ), για την περίοδο 2017-2026) το σπάσιμο της σύνδεσης με την ηπειρωτική χώρα σε δύο μέρη (μικρή-μεγάλη διασύνδεση). Έκτοτε το έργο περνάει από σαράντα κύματα, ενώ τίθεται όλο και πιο επιτακτικά η ολοκλήρωση του έργου που θα διασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια του νησιού. Άλλωστε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο παράτασης των υφιστάμενων πετρελαϊκών μονάδων στην Κρήτη.