Τα δεξαμενόπλοια εξακολουθούν να ξεφορτώνουν εκατομμύρια βαρέλια ιρανικού πετρελαίου σε ειδικούς σφραγισμένους αποθηκευτικούς χώρους στους λιμένες της Κίνας, δημιουργώντας ένα κολοσσιαίο απόθεμα ακριβώς στην πόρτα της μεγαλύτερης αγοράστριας «μαύρου» χρυσού στον κόσμο.

Όπως σημειώνει σε ανάλυσή του το Bloomberg την οποία αναδημοσιεύει «Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», έχουν παρέλθει 2,5 μήνες, αφότου η Ουάσιγκτον επέβαλε κυρώσεις και απαγόρευε την αγορά ιρανικού πετρελαίου, αλλά το εμπόρευμα δεν έχει παύσει να αποστέλλεται στην Κίνα. Όταν φθάσει δε, δεν διέρχεται από το τελωνείο  ούτε εμφανίζεται στα εθνικά στατιστικά δεδομένα των εισαγωγών. Και αυτό δεν σημαίνει πως γίνεται απαραίτητα παραβίαση των κυρώσεων. Δεν κυκλοφορεί στην αγορά, αλλά η παρουσία του προβληματίζει τους επενδυτές. Κι αυτό, γιατί όπως επισημαίνεται στο Bloomberg, η αποθήκευση αργού έχει την δυνατότητα να ασκεί πιέσεις στη διεθνή αγορά και να ωθεί καθοδικά τις τιμές, εάν τα κινεζικά διυλιστήρια αποφασίσουν να το εκμεταλλευθούν. Οι δε πιέσεις στις τιμές θα παρατηρηθούν, ακόμα κι αν ο OPEC και οι σύμμαχες χώρες μειώσουν την παραγωγή τους, λαμβάνοντας υπόψη την επιβράδυνση της ανάπτυξης στις μεγάλες οικονομίες. Συν τοις άλλοις, δίνεται η δυνατότητα στο Ιράν να συνεχίσει τη διαδικασία άντλησης πετρελαίου και να μεταφέρει το εμπόρευμα αυτό πλησιέστερα στους δυνητικούς αγοραστές του.

Όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζει η Ρέιτσελ Γιου, αναλύτρια της εταιρείας συμβούλων πετρελαίων ομίλων FGE στη Σιγκαπούρη, «οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου διοχετεύονται στις ειδικά σφραγισμένες δεξαμενές φύλαξης των κινεζικών λιμένων εδώ και μήνες και αυτό δεν αλλάζει παρά τους αυστηρούς ελέγχους. Μπορούμε να αντιληφθούμε τον λόγο που ο παραγωγός το κάνει, διότι θέλει να σωρεύσει προμήθειες κοντά στους βασικούς αγοραστές του- αυτό θα ωφελήσει τον παραγωγό και τον πωλητή, όταν αμβλυνθούν οι κυρώσεις». Κατά τις εκτιμήσεις του Bloomberg,  ακόμα περισσότερο ιρανικό πετρέλαιο οδεύει προς τις σφραγισμένες δεξαμενές των κινεζικών λιμανιών. Τουλάχιστον δέκα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού και δύο μικρότερα, που ανήκουν στην Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου του Ιράν και τον ναυτιλιακό της βραχίονα αυτή τη στιγμή πλέουν προς την Κίνα ή έχουν προσεγγίσει τις ακτές. Συνολικά μπορούν να μεταφέρουν περισσότερα από 20 εκατομμύρια βαρέλια αργού. Στην πλειονότητά του το εν λόγω πετρέλαιο των κινεζικών δεξαμενών ανήκει στην Τεχεράνη, άρα δεν προκύπτει κάποια αθέτηση των αμερικανικών κυρώσεων εις βάρος της.

Θεωρητικά το αργό αυτό βρίσκεται σε συνθήκες διαμετακόμισης. Ωστόσο, ένα μέρος του όντως ανήκει σε κινεζικούς φορείς, το οποίο πιθανώς το έλαβαν σε μια σχέση ανταλλάγματος με την προσφορά επενδύσεων. Λόγου χάριν, μια κινεζική πετρελαϊκή επιχείρηση θα μπορούσε να έχει συνδράμει το Ιράν, σε ένα έργο παραγωγής στο πλαίσιο συμφωνίας, η οποία προέβλεπε στην πληρωμή εις είδος. Εάν, τώρα, η συναλλαγή αυτή αντιβαίνει τις κυρώσεις δεν είναι ξεκάθαρο, εξ ου και οι κινεζικές εταιρείες το κρατούν σε σφραγισμένες δεξαμενές, ώστε να αποφύγουν τους επίσημους ελέγχους, οι οποίοι θα γίνουν αφ’ ης στιγμής δηλωθεί το αργό στα τελωνεία, σύμφωνα με έγκυρες πηγές. Βέβαια, από την άλλη πλευρά, η συσσώρευση ιρανικού πετρελαίου στα κινεζικά λιμάνια θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με σαφήνεια από την αμερικανική κυβέρνηση. Ο Λευκός Οίκος έθεσε τέλος στο καθεστώς εξαιρέσεων για εισαγωγές ιρανικού πετρελαίου από ορισμένες χώρες στις 2 Μαΐου φέτος. «Είναι πλέον ανάγκη οι ΗΠΑ να αποφασίσουν το πώς ποσοτικοποιούν μια παραβίαση των ιρανικών κυρώσεων», υπογραμμίζει η Μικάλ Μεϊντάν, διευθύντρια του Κινεζικού Προγράμματος Ενέργειας στο Ινστιτούτο Ενεργειακών Σπουδών της Οξφόρδης. «Υπάρχει ασάφεια ως προς το εάν θα πρέπει να ερευνήσει τις οικονομικές συναλλαγές ή τη φόρτωση και την εκφόρτωση αργού από μια εταιρεία ή φορέα», προσέθεσε. Τέλος, αναφέρεται ότι την περίοδο Ιανουαρίου- Μαΐου εισήλθαν στην Κίνα 12 εκατομμύρια τόνοι ιρανικού πετρελαίου, ενώ διεκπεραιώθηκαν από τα τελωνεία 10 εκατομμύρια τόνοι.