Ελληνική...Μεταβολή για την Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης- Επιστροφή του EuroAsia Interconnector στο Τραπέζι;

Ελληνική...Μεταβολή για την Ηλεκτρική Διασύνδεση της Κρήτης- Επιστροφή του EuroAsia Interconnector στο Τραπέζι;
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τρι, 30 Ιουλίου 2019 - 18:06

Mε, η χωρίς πρόσχημα, την επίσπευση πάση θυσία και με κάθε κόστος της εκτέλεσης του βαρυσήμαντου, για την εθνική οικονομία και την ενεργειακή αυτάρκεια της Κρήτης, ηλεκτρικής διασύνδεσης του νησιού με την ηπειρωτική Ελλάδα, η νέα ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας μοιάζει να έχει αποστεί της «σκληρής» γραμμής που τηρούσε η παρελθούσα και εμφανίζεται, έτοιμη να συμβιβαστεί με την κυπριακών συμφερόντων εταιρεία, EuroAsia Ιnterconnector.

Aυτή είναι η πληροφόρηση που έρχεται από την Λευκωσία, μετά τις συναντήσεις που είχε ο Κωστής Χατζηδάκης με τον Κύπριο ομόλογό του, Γιώργο Λακκοτρύπη και τον CEO του ΕuroAsia. Νάσο Κτωρίδη, με το θέμα να απασχολεί και τη συνάντηση του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας με τον Έλληνα Πρωθυπουργό.

Η βιασύνη της νέας ηγεσίας του ΥΠΕΝ να θέσει το έργο σε κίνηση, ει δυνατό με χρηματοδότηση από κοινοτικά κονδύλια, καταρρίπτει, προφανώς, την πολιτική στήριξης στην «Αριάδνη», την εταιρεία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ, που θα υλοποιούσε τη διασύνδεση ως εθνικό έργο, χωρίς τη συμμετοχή των Κυπρίων και παρά τη σφοδρή αντίθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που στηρίζει αναφανδόν και από την αρχή, τον EuroAsia.

Με βάση τις πληροφορίες που φθάνουν από την Κύπρο, η εταιρεία του Νάσου Κτωρίδη εμφανίζεται έτοιμη να συνεργαστεί με την ελληνική πλευρά, αλλά μόνο όταν αυτή αποδεχτεί τον Οδικό Χάρτη της Κομισιόν της 16ης Οκτωβρίου, πέρυσι, και επιλυθούν τα όποια νομικά προβλήματα προέκυψαν έκτοτε. Στην πραγματικότητα, ο EuroAsia απαιτεί από την ελληνική πλευρά να αποδεχτεί τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου με τις οποίες είχε διαφωνήσει ο ΑΔΜΗΕ και η προηγούμενη κυβέρνηση.

Η τροχιά μεταστροφής πολιτικής στο καίριο ζήτημα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης θα μπορούσε να επιβεβαιωθεί και από το γεγονός ότι έχει δοθεί παράταση στους διαγωνισμούς του ΑΔΜΗΕ για την προμήθεια των καλωδίων και των σταθμών μετατροπής, πράγμα που σημαίνει, λογικά, ότι επιχειρείται να κερδηθεί χρόνος, έως ότου το ΥΠΕΝ καταλήξει στο τί θα συμβεί, τελικά.

Πρόκειται για το διαγωνισμό προμήθειας και εγκατάστασης των καλωδίων και των σταθμών για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Αττικής, ισχύος 2 Χ 500 MW, της Ariadne Interconnection, στον οποίο δόθηκε παράταση για τις 5 Αυγούστου, και για το διαγωνισμό μελέτης προμήθειας και εγκατάστασης δύο σταθμών μετατροπής και ενός υποσταθμού, δόθηκε παράταση έως τις 30 Αυγούστου.

Πολιτικοί παρατηρητές από την Λευκωσία έσπευσαν να διακηρύξουν ότι οι εξελίξεις του τελευταίου 24ωρου συνιστούν, στην ουσία, αλλαγή θέσης της Ελλάδας, σε σχέση με το έργο, εν όλω, ιδιαίτερα όμως το τμήμα του αγωγού Κρήτη-Αττική. Οι ίδιοι κύκλοι εικάζουν ότι το γεγονός ότι ο Euroasia Interconnector είναι ο εγκεκριμένος και συγχρηματοδοτούμενος από την Ε.Ε. ηλεκτρικός αγωγός μεταξύ Ισραήλ, Κύπρου, Κρήτης, Αττικής και Ευρώπης, που μπορεί να καλύψει τις επείγουσες ανάγκες άρσης της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης, στρέφει πάνω του τις προτεραιότητες της νέας ελληνικής κυβέρνησης, κατά τρόπο ώστε το έργο να μπορέσει να υλοποιηθεί βάσει του αρχικού σχεδιασμού και μάλιστα, χωρίς η Ελλάδα να μπει στην περιπέτεια ξεχωριστού καλωδίου, αλλά και με τον Euroasia Interconnector να αποτελεί δεύτερο αγωγό στο ίδιο τμήμα, δηλαδή μεταξύ Κρήτης και Αττικής.