Η Tesla αναφέρεται στη μέγιστη επιτάχυνση των οχημάτων της με τον όρο "ludicrous mode". Στην πραγματικότητα η πρωτοπόρος εταιρεία του Έλον Μασκ δεν χρειάζεται επιτάχυνση, αλλά… ταχύτητα διαφυγής από τα λειτουργικά έξοδά της. Παρά τις πωλήσεις-ρεκόρ η Tesla απέτυχε να εγγράψει κέρδη, το τελευταίο τρίμηνο. Καθώς το φθηνότερο Model 3s αντιπροσωπεύει ένα ολοένα και μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων, μειώνοντας τις μέσες τιμές πώλησης

η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται να μειώσει με ταχύτερο ρυθμό τα κόστη, προκειμένου να αντισταθμίσει τη διαφορά. Μία σύγκριση του ακαθαρίστου περιθωρίου κέρδους στη βασική μονάδα παραγωγής αυτοκινήτων, με τις διάφορες δαπάνες που πρέπει να απορροφήσει η Tesla, δείχνει το τί έχει να αντιμετωπίσει.

Το μεικτό περιθώριο κέρδους από την παραγωγή αυτοκινήτων μειώθηκε εκ νέου στο δεύτερο τρίμηνο, στο 18,9%. Τα χρήματα αυτά χρησιμοποιούνται ώστε η εταιρεία να καλύψει όλο το φάσμα των δαπανών της, αλλά και τις συνεχείς ζημιές από κάποια τμήματα. Η πρόσθεση όλων αυτών των χρημάτων δημιουργεί το μεικτό περιθώριο.

Η διάρθρωση του κόστους της Tesla μετριάστηκε, καθώς τα έσοδα αυξήθηκαν, αλλά το μεικτό περιθώριο κέρδους για τα αυτοκίνητα, δεν το έχει καλύψει, έως τη στιγμή που μιλάμε, για το 2019.

Υπήρξαν ανώμαλες διακυμάνσεις στη διάρθρωση του κόστους κατά το τρίτο τρίμηνο του 2016 και το δεύτερο εξάμηνο του 2018, περίοδοι οι οποίες είναι οι μόνες στην τελευταία πενταετία, κατά τις οποίες η Tesla παρουσίασε καθαρά κέρδη. Όλα αυτά τα τρίμηνα συμπεριλάμβαναν ασυνήθιστα σφιχτές δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, αλλά και εν γένει διοικητικά έξοδα. Στα τέλη του 2018, επωφελήθηκε, επίσης, από τις αρχικές μαζικές πωλήσεις του Model 3 που διατέθηκε στην αγορά με υψηλότερες προδιαγραφές αλλά και υψηλότερες τιμές.

Η Tesla μείωσε τα λειτουργικά έξοδά της, ως μερίδιο των εσόδων από τα αυτοκίνητα, στα τρία κερδοφόρα τρίμηνα, από τις αρχές του 2016, ενώ έπραξε το ίδιο και κατά το β τρίμηνο του 2019.

Επίσης, η αποζημίωση βάσει μετοχών έχει διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στο σημείο αυτό, καθώς η εν λόγω δαπάνη δεν υπολογίζεται, συνήθως, στα νούμερασ των "προσαρμοσμένων" κερδών σε αντίθεση με τα καθαρά κέρδη όπως περιγράφονται από τις Γενικά Αποδεκτές Λογιστικές Αρχές. Αυξήθηκε το γ’ και δ’ τρίμηνο του 2018, στα, συνολικά, 1,29 δισ. δολάρια, ήτοι, ποσό μεγαλύτερο από το άθροισμα των προηγούμενων τεσσάρων τριμήνων. Ακόμη και χωρίς αυτή τη δαπάνη, το μεικτό περιθώριο προσέγγισε, απλώς, στο επίπεδο των προσαρμοσμένων εξόδων, δίχως να αποφέρει κέρδος. 

Αυτή η επιβάρυνση κόστους αποτελεί το διαρθρωτικό εμπόδιο στην κερδοφορία της Tesla, κάτι που επιδεινώνεται από το συνδυασμό της βραδύτερης ανάπτυξης για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους, αλλά και της μείωσης των εσόδων ανά όχημα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι προβλέψεις κερδών για την εταιρεία, αν και ξεκινούν αισιόδοξες, αναθεωρούνται τόσο συχνά ώστε να καταλήγουν απαισιόδοξες.

Δεν προκαλεί αίσθηση, επομένως, που οι εκτιμήσεις για την κερδοφορία της Tesla έχουν μεταστραφεί αρνητικά, προϊόντος του 2019. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία στοχεύει σε μεικτά περιθώρια, άνω του 20%, για να αντισταθμίσει τις δαπάνες και ο επικεφαλής της, Έλον Μασκ, είπε, στη συνάντηση που είχε με τους αναλυτές, την περασμένη εβδομάδα, ότι οι αναβαθμίσεις για να προχωρήσει η παραγωγή των πλήρως αυτο-οδηγούμενων αυτοκινήτων (FSD)  θα αποτελέσουν σημαντικό μέρος αυτής της προσπάθειας.

Η Tesla επισήμανε στην τριμηνιαία κατάθεσή της προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, ότι τα αναβαλλόμενα έσοδα από υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων και FSD, είχαν διογκωθεί στα 1,19 δισ. δολάρια τον Ιούνιο, έναντι 883 εκατ. στις αρχές του έτους. 

Αλλά όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις στην "Ημέρα Αυτονομίας" της Tesla τον Απρίλιο,  καθώς και από τις επί τα χείρω αναθεωρήσεις των προβλέψεων κερδών και εσόδων, οι προσδοκίες για τα αυτό-οδηγούμενα οχήματα έχουν ψαλιδιστεί. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως και οι περικοπές στις δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης κατά το παρελθόν έτος, δεν συμβαδίζουν με τις προσδοκίες που συντηρεί η Tesla, για την προώθηση νέων καινοτομιών στο εγγύς μέλλον. Σε αντίθεση με τα οράματα της ηγεσίας της, η τρέχουσα εικόνα του κόστους είναι αυτή που θα καθορίσει την μετέπειτα τροχιά της αυτοκινητοβιομηχανίας.

(με πληροφορίες από το Bloomberg)