Έως και κατά 50% θα μπορούσε να αυξηθεί τα επόμενα δύο χρόνια η αξία των δεξαμενόπλοιων Very Large Crude Carriers (VLCC) λόγω της συνεχούς ανόδου των ναύλων όχι μόνο στη spot αγορά αλλά και στις συμφωνίες χρονοναύλωσης, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών της αγοράς.

Τα VLCC κατέγραψαν το τελευταίο διάστημα σημαντική άνοδο των ναύλων στη spot αγορά μέχρι και 300.000 δολ. την ημέρα, λόγω μείωσης της προσφερόμενης χωρητικότητας που προκάλεσε η αμερικανική απόφαση να επιβάλει κυρώσεις σε θυγατρικές της κινεζικής Cosco που διαχειρίζονται δεξαμενόπλοια.Οπως αναφέρεται στην «Ναυτεμπορική», γενικότερα οι γεωπολιτικές εξελίξεις, όπως είναι οι κυρώσεις στο Ιράν και τη Βενεζουέλα, συνέβαλαν στην άνοδο των ναύλων. Από την άλλη πλευρά όμως, σύμφωνα με πρόσφατες αναλύσεις της Bimco, τα θεμελιώδη μεγέθη του κλάδου των δεξαμενόπλοιων είναι μεν θετικά, ωστόσο προκαλούν και έναν προβληματισμό εξετάζοντας την ισορροπία προσφοράς και ζήτησης.

Πάντως σύμφωνα με τον επικεφαλής της Cleaves Securities, Joakim Hannisdahl, αναμένεται σημαντική άνοδος της αξίας των VLCC, ενώ παράλληλα προβλέπεται άνοδος του ναύλου στις συμφωνίες ναύλωσης για έναν χρόνο στα 51.000 δολ. το 2020 και 57.000 δολ. το 2021.

Την τρέχουσα περίοδο ο ημερήσιος ναύλος σε μία χρονοναύλωση διάρκειας ενός έτους ανέρχεται στα 50.000 δολ. και είναι αυξημένος κατά 38% από τον προηγούμενο μήνα και κατά 82% σε ετήσια βάση. Η ναύλωση τριετούς διάρκειας γίνεται με ημερήσιο ναύλο στα 40.000 δολάρια, αυξημένο κατά 55% σε ετήσια βάση, ενώ η ναύλωση 5ετούς διάρκειας φτάνει τα 39.000 δολάρια την ημέρα, αυξημένα κατά 53% από πέρυσι.

Ωστόσο, η άνοδος των αξιών του ενεργητικού θα εξαρτηθεί από την ηλικία και το μέγεθος των πλοίων, πρόσθεσε. Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Hannisdahl στο Tradewinds, είναι πολύ πιθανό το μεγαλύτερο μέρος της ανατίμησης των αξιών των VLCC να συμβεί τους αμέσως προσεχείς μήνες, με αποτέλεσμα να καταγραφεί στη συνέχεια και μια άνοδος των τιμών των μετοχών των εταιρειών δεξαμενόπλοιων.

Η Cleaves Securities προβλέπει αύξηση της τάξης του 50% για τον δείκτη μετοχών δεξαμενόπλοιων το επόμενο έτος και 85% για δύο χρόνια. Η εταιρεία επί του παρόντος εκτιμά την αξία ενός νεότευκτου VLCC που δεν φέρει και scrubber στα 93 εκατ. δολ., ενώ ένα ηλικίας πέντε ετών έχει αξία στα 67 εκατ. δολ.

Μια δίκαιη αξία θα ήταν τα 125 εκατ. δολ. για τη μεταπώληση ενός νεότευκτου, 31% πάνω από το σημερινό επίπεδο, ενώ ένα πλοίο ηλικίας πέντε ετών θα πρέπει να έχει αξία 96 εκατ. δολ. σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας. Μια τέτοια εξέλιξη θα αυξήσει και την καθαρή αξία ενεργητικού των εταιρειών διαχείρισης δεξαμενόπλοιων κατά 70% και ανάλογα θα σπρώξει προς τα πάνω και τις τιμές των μετοχών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη στην αγορά καταγράφονται κάποιες ανοδικές τάσεις στις πωλήσεις δεξαμενόπλοιων. H Ridgebury πούλησε τρία VLCC που κατασκευάστηκαν το 2001, αντί 98 εκατ. δολαρίων, δηλαδή υψηλότερα από τις εκτιμήσεις της Cleaves κατά 27%.

Τέλος, η Cleaves βλέπει ως μεγαλύτερο κίνδυνο μια αύξηση των τιμών των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων σε σχέση με τις χαμηλές τιμές των νεότευκτων. 

Ωστόσο, σημειώνει, υπάρχει ακόμα αρκετός χώρος για να αυξηθούν οι τιμές των μεταχειρισμένων, δεδομένου ότι η τρέχουσα αναλογία τιμών μεταξύ ενός ηλικίας πέντε ετών VLCC και ενός νεότευκτου είναι σήμερα στο 0,77, έναντι 0,88 το 2015. Αυτό δίνει ένα περιθώριο ανόδου κατά 22% στα μεταχειρισμένα πλοία.