Η τιμή του αργού πετρελαίου παράδοσης Νοεμβρίου ξεπέρασε τα 88 δολάρια το βαρέλι. Τιμή ρεκόρ, η οποία μάλλον επιβεβαιώνει τις προβλέψεις διεθνών οίκων ότι όχι μόνο δεν θα αποκλιμακωθεί η τιμή του πετρελαίου αλλά μπορεί να φτάσει και τα 100 δολάρια μέχρι το τέλος του χρόνου. Σαφώς τα υψηλά επίπεδα της τιμής του πετρελαίου δεν θα αφήσουν ανεπηρεάστο κανένα κλάδο της οικονομίας μεσοπρόθεσμα. Όσο όμως και να ακούγεται περίεργο το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχονται τα διυλιστήρια και οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών. Και ο λόγος είναι ότι τα περιθώρια διυλισης παραμένουν αρκετά συμπιεσμένα. Με άλλα λόγια, τα διυλιστήρια πληρώνουν ακριβά το πετρέλαιο που αγοράζουν ενώ δεν λαβαίνουν το ανάλογο τίμημα για τα προιόντα που πουλάνε. «Είμαστε εγκλωβισμένοι στη μέση. Δεχόμαστε και την υψηλή τιμή αγοράς αλλά και την τιμή πώλησης, η οποία προσδιορίζεται από άλλους παράγοντες,» μας εξηγεί ο κ. Πέτρος Τζανετάκης, οικονομικός διευθυντής της Motor Oil. Παρεμπιπτόντως η Motor Oil βλέπει χαμηλότερη κερδοφορία στο τρίτο τρίμηνο σε σχέση με πέρσι. Και ο λόγος είναι ότι «αγοράζουμε ακριβά το πετρέλαιο.» Αρκετοί αναλυτές πιστεύουν ότι η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί για πολύ. Ή οι τιμές της διύλισης πρέπει να αυξηθούν ή να πέσουν οι τιμές του πετρελαίου. Το ερώτημα που προκύπτει είναι τελικά ποιος επωφελείται από την αύξηση της τιμής. Η απάντηση είναι απλή: Οι παραγωγοί-οι πετρελαιιοπαραγωγικές χώρες- και οι κερδοσκόποι, όσο τους «πάει» βέβαια. Σίγουρα, πάντως, όχι οι εταιρείες εμπορίας ή τα διυλιστήρια. Και αν μέχρι σήμερα η εικόνα των τριμηνιαίων οικονομικών αποτελεσμάτων κάποιων διυλιστηρίων ήταν επίπλαστα φουσκωμένη λόγω της υψηλής αποτίμησης των αποθεμάτων τους- αυτά ας παραμείνουν στη σφαίρα της λογιστικής και όχι σε πραγματικό κέρδος που θα μπει τελικά στα ταμεία της εταιρείας- γιατί τελικά σε τι τιμή θα πουλήσουν και σε τι τιμή θα πρέπει να επαναγοράσουν; Για να είμαστε λίγο πιο υποψιασμένοι όταν γενικότερα διαβάζουμε για τάξεις μεγέθους καθαρής κερδοφορίας και για mega deals που παραμένουν στα χαρτιά. Το πρόβλημα όμως είναι περισσότερο εμφανές για τις μικρότερες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών οι οποίες πρέπει να δεσμεύουν μεγαλύτερα κεφάλαια κίνησης ώστε να αποδίδουν εκ των προτέρων ένα υψηλότερο φόρο και ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην υψηλότερη τιμή του πετρελαίου. Αυτές θα πρέπει να καταβάλλουν σημαντική προσπάθεια για να αρμενίσουν αυτές τις δύσκολες μέρες της μεγάλης αστάθειας των τιμών. Για την ώρα πάντως δεν πρέπει να ανησυχούμε πάρα πολύ. Ένα εξασθενημένο δολάριο λειτουργεί σαν ασπίδα στην αύξηση του μαύρου χρυσού. Μακροπρόθεσμα θα επέλθει η εξισορρόπηση τιμής παραγωγής-τιμής πώλησης- και συνεπαγόμενες αυξήσεις σε αγαθά και υπηρεσίες. Η βραχυπρόθεσμη ενδεδειγμένη αντίδραση είναι ψυχραιμία προς πάσα κατεύθυνση.