Η ΔΕΗ και τα μέτρα για την διάσωσή της απετέλεσαν το κεντρικό θέμα της συνέντευξης που παρεχώρησε, σήμερα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και τον δημοσιογράφο Παύλο Τσίμα. Ο κ. Χατζηδάκης απαντώντας σε ερώτηση για την εντύπωση που προκάλεσε η δήλωσή του για αλλαγή στον τρόπο χρεώσεων του νυχτερινού ρεύματος, για ορισμένες κατηγορίες κατηγορίες καταναλωτών, είπε πως το νυχτερινό δεν αφορά στη ΔΕΗ μόνο, αλλά αφορά όλες τις εταιρείες που δίνουν νυχτερινό.

«Τι είχε γίνει; Είχε γίνει μια απότομη αύξηση το 2018 για τις υψηλότερες καταναλώσεις του νυχτερινού. Με αποτέλεσμα να την πατήσουν υπολογίζεται 30.000 νοικοκυριά που είχαν θερμοσυσσωρευτές και κάποια στιγμή- μου το λέγανε και όταν ήμουν βουλευτής, αντιπρόεδρος της αντιπολίτευσης- λένε οι άνθρωποι αυτοί ότι «εμένα κύριε δεν μου είπες ότι θα αύξανες ξαφνικά την τιμή του νυχτερινού ρεύματος. Πήρα θερμοσυσσωρευτή, βασίζομαι σε αυτό για να έχω θέρμανση το χειμώνα και μου ήρθε αυτή η κεραμίδα στο κεφάλι». Λοιπόν, αντιμετωπίζουμε αυτό το ζήτημα και ξαναπάμε περίπου, όχι εκεί ακριβώς που ήταν το 2012 και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές μειώσεις, ξαναλέω, στο νυχτερινό. Στο νυχτερινό! Και είναι οριζόντιες.», υπογράμμισε ο υπουργός ΠΕΝ ο οποίος εξήγησε πως η κατάργηση της αύξησης που δόθηκε στο νυχτερινό ρεύμα για τις μεγάλες χρεώσεις το 2018, « ήταν μια άδικη ρύθμιση και κρατάμε χαμηλά, εκεί που ήταν, το υπόλοιπο νυχτερινό ρεύμα, τις χαμηλότερες χρεώσεις. Το λέω διευκρινιστικά για να μην λέει ο καθένας το κοντό και το μακρύ του, γιατί ο καθένας ό,τι θέλει καταλαβαίνει.»

Αναφορικά με το ζήτημα των εργασιακών της Επιχείρησης, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως ξεκινάει το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου εργαζομένων επειδή πρέπει η ΔΕΗ να μειώσει το κόστος της ακόμη περισσότερο, γιατί έτσι κι αλλιώς είναι μπροστά η απολιγνιτοποίηση.

«Ο λιγνίτης εκεί που ήταν σμαράγδι και διαμάντι κτλ., έγινε βαρίδι με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Η ΔΕΗ μόνο από τους λιγνίτες έχασε 200 εκατ. ευρώ πέρσι, φέτος υπολογίζεται θα χάσει 300 εκατ. γιατί τα λεφτά που πληρώνει βάσει των διεθνών συμβάσεων και του ενωσιακού δικαίου αυξάνονται συνέχεια, γι’ αυτό το πράγμα. Άρα καθίσταται επιτακτική ανάγκη η απολιγνιτοποίηση, όχι μόνο για λόγους περιβαλλοντικούς, και για λόγους περιβαλλοντικούς φυσικά, αλλά και για λόγους οικονομικούς. Αυτό σημαίνει ότι θα κλείσουν μονάδες, άρα θα πρέπει να γίνει μια ρύθμιση και για το προσωπικό. Αυτό θα οδηγήσει σε μία μείωση του προσωπικού. Το προσωπικό δεν θα μειωθεί μόνο λόγω της απολιγνιτοποίησης, αλλά βασικά λόγω της απολιγνιτοποίησης», υπογράμμισε ο υπουργός.

Στην ερώτηση για το αν η εθελούσια έξοδος αφορά αποκλειστικά τους εργαζόμενους στις μονάδες που θα κλείσουν ή γενικά τη ΔΕΗ, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε:

«Όχι, όλα αυτά θα διευκρινίζονται τώρα τις επόμενες μέρες και μήνες. Θα είναι ένας σταθμός σύντομα και το καινούργιο business plan της ΔΕΗ, που θα είναι πιο σαφές ως προς αυτά. Πάντως αυτό που μπορώ να πω εγώ είναι ότι η εθελούσια έξοδος θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενη. Δηλαδή δεν χρειαστεί αυτός που μας ακούσει, ο φορολογούμενος ή το ασφαλιστικό ταμείο να βάλουν το χέρι στην τσέπη. Θα τα πληρώσει η ίδια η ΔΕΗ και θα κάνει απόσβεση μέσα- το πολύ- σε τρία χρόνια, από τις συζητήσεις που έχω κάνει με τη διοίκηση της ΔΕΗ. Ακριβώς γιατί θα υπάρχει μεγάλη μείωση της μισθοδοσίας» και συνέχισε τονίζοντας πως δεν πρόκειται να επιδοτηθεί η εθελούσια έξοδος από τον κρατικό προϋπολογισμό. «Όλες οι συζητήσεις που γίνονται παρακαλώ ας σταματήσουν», είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Ακόμη, στο ερώτημα για το αν έχει τεθεί κάποιο όριο, δηλαδή αν υπάρχει κάποιος υπολογισμός πόσοι πρέπει να φύγουν και μέχρι πότε πρέπει να φύγουν, ο κ. Χατζηδάκης είπε: « Έχουμε στο μυαλό μας προφανώς και έχουμε μελέτες στα γραφεία, αλλά δεν θέλω από τώρα να μιλάω, γιατί είναι θέματα της επιχείρησης πρωτίστως και δεύτερον διότι ακόμα και τώρα οι σύμβουλοι της επιχείρησης δουλεύουν για να οριστικοποιηθούν όλα αυτά επειδή μέσα σε 6 μήνες πρέπει να κάνουμε πράγματα που δεν έγιναν σε μια δεκαετία.» 

Παράλληλα, ανέφερε πως η ΔΕΗ έχει αυτήν την ώρα περίπου 17.000 εργαζόμενους και δεν θα πρέπει οι νεοπροσλαμβανόμενοι να αποκτούν μονιμότητα, αλλά θα έχουν ατομικές συμβάσεις. «Η ΔΕΗ εκτός από την προσαρμογή στα δεδομένα της εποχής με την απολιγνιτοποίηση, με τη μείωση του κόστους της, με τον τρόπο που παρουσίασα προηγουμένως, θα πρέπει να εκσυγχρονιστεί κιόλας και να προσαρμοστεί στα κρατούντα στην αγορά. Η ΔΕΗ δεν είναι απλώς μια δημόσια επιχείρηση όπως την ξέραμε παλιά, ένα μονοπώλιο που δεν είχε κανένα ανταγωνιστή. Εδώ πια έχει ανταγωνιστές, που κινούνται με συγκεκριμένες τρόπους, συνάπτουν συγκεκριμένες συμβάσεις, κινούνται με συγκεκριμένες ταχύτητες, άρα η ΔΕΗ δεν μπορεί να κινηθεί όπως ήταν στη δεκαετία του ‘80 και του ‘90. Και εδώ ακολουθούμε, όπως και στην εθελουσία, το μοντέλο του ΟΤΕ, και λέμε πολύ απλά ελάτε υπογράψτε συμβάσεις που δεν έχουν τον χαρακτήρα της μονιμότητας. Και σε αυτούς που κάνουν κριτική απαντώ τα παιδιά που πάνε και κάνουν συμβάσεις στον ΟΤΕ δεν είναι παιδιά ενός κατώτερου Θεού σε σχέση με τα παιδιά που θα πάνε να κάνουν συμβάσεις στη ΔΕΗ», τόνισε ο υπουργός ΠΕΝ.

Ακόμη, στην ερώτηση ότι για κάποια χρόνια το υπουργείο θα έχει μια μεγάλη επιχείρηση όπου θα υπάρχουν εργαζόμενοι δύο ταχυτήτων, οι παλαιότεροι και οι νεότεροι, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: « Σωστό είναι αυτό, δεν το κρύβω. Ποια θα ήταν η εναλλακτική; Θα ήταν να πάρω και τους σημερινούς εργαζομένους και να τους πάω στο νέο καθεστώς. Αυτό θα ήταν μια τεράστια ανατροπή, θα άλλαζε όλα τα δεδομένα, ακυρώνει τις προσδοκίες τους γιατί είχαν προσληφθεί με συγκεκριμένες προσδοκίες και με συγκεκριμένες συλλογικές συμβάσεις. Από την άλλη, η  άλλη εναλλακτική θα ήταν να μην κάνω αυτά που κάνομε και να κρατήσω έτσι τη ΔΕΗ, όπως είναι σήμερα στα εργασιακά της, με τη μονιμότητα και με μαντζούνια και ευχές να περιμένω να διορθωθεί η κατάσταση. Δεν πρόκειται. Θέλω να πω και μια άλλη αλλαγή που θα κάνουμε. Καταργούμε τη μονιμότητα των διευθυντών και των γενικών διευθυντών στη ΔΕΗ. Από εδώ και πέρα  θα είναι με τριετείς συμβάσεις. Και θα έρθουν και στελέχη από την αγορά και θα γίνεται μια επιλογή από μια ευρύτερη δεξαμενή.»

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας διευκρίνησε, ακόμη, κληθείς να σχολιάσει το γεγονός ότι ενώ οι νεοπροσλαμβανόμενοι θα παίρνουν στην πραγματικότητα με ατομικές συμβάσεις, λιγότερα από την επιχειρησιακή σύμβαση,  τα στελέχη θα παίρνουν περισσότερα, προκειμένου να προσελκυστούν στελέχη από την αγορά, είπε πως « είναι προσαρμογή στους κανόνες της αγοράς. Η ΔΕΗ πρέπει να ανταγωνιστεί προσαρμοζόμενη σε αυτές τις συνθήκες. Διαφορετικά, εάν δεν κάνεις τίποτα, εάν δεν κάνεις προσαρμογή εδώ, προσαρμογή εκεί και παραπέρα,  τι θα συμβεί, θα έρχεται ο εκάστοτε υπουργός και θα λέει κάθε τρεις και λίγο στους Έλληνες πολίτες «βάλτε το χέρι στην τσέπη για να σωθεί η ΔΕΗ». Πού θα πάει αυτό; Η ΔΕΗ πρέπει να προσαρμοστεί και γι’ αυτό το λόγο πέραν αυτών των μέτρων,  θα ακολουθήσει η  ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ, ένα θαρραλέο άνοιγμα στις ΑΠΕ κτλ.»

Σε ό,τι αφορά στις οφειλές προς την Επιχείρηση, ιδίως για αυτές που είναι πάνω από μισό δισ. και για τους περισσότερους από 500.000 καταναλωτές που χρωστάνε πάνω από 6 μήνες, το αν θα ακολουθηθεί κάτι παρόμοιο με τα κόκκινα δάνεια, δηλαδή τιτλοποίηση και αγορά από εισπρακτικές εταιρείες, ο υπουργός απάντησε: « Το είχε ξεκινήσει ήδη η προηγούμενη Διοίκηση, δεν είναι καινούρια πολιτική. Απλώς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε νομοθετικά κενά σ’ αυτό το νομοσχέδιο, να πάμε πιο γρήγορα στην τιτλοποίηση. Βεβαίως αυτό δεν σημαίνει ότι η έμφαση δεν είναι πάνω στους στρατηγικούς  κακοπληρωτές και στην αποκάλυψη όλων αυτών που μπορούν να πληρώσουν και δεν πληρώνουν. Τα μισά από αυτά που χρωστούν στη ΔΕΗ  60.000 πολίτες που κανείς δεν μπορεί να τους πει και φτωχούς, και πάντα υπάρχει και το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) και πάντα υπάρχουν τα μέτρα για τους ασθενέστερους και δεν είναι τυχαίο ότι φέρνουμε παράλληλα αυτές τις ρυθμίσεις για το νυχτερινό ρεύμα.»

Τέλος, κληθείς να απαντήσει σε ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με αρκετά σχόλια ακροατών της εκπομπής που έθιγαν το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που απαγορεύεται η μετατροπή ενός βενζινοκίνητου οχήματος ή πετρελαιοκίνητο σε ηλεκτρικό, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως: « Τώρα έχουμε κάνει μια Διυπουργική Επιτροπή Οικονομικών, που ξεκίνησε να συνεδριάσει Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουμε φωνάξει και ειδικούς, πανεπιστημιακούς και τον ΔΕΔΔΔΗΕ, ο οποίος έχει ρόλο σε αυτό και προφανώς και την αγορά, για να δούμε μέσα σε λίγους μήνες πώς θα εξειδικεύσουμε το πρόγραμμα που είχαμε και πριν από τις εκλογές στη Ν.Δ. για την ηλεκτροκίνηση. Εμείς  είμαστε πολύ χαμηλά στην ηλεκτροκίνηση, πέρυσι πουλήθηκαν περί τα 87 αυτοκίνητα πέρυσι σε όλη τα χώρα, ενώ αλλού είναι 7%-8%-9% των αυτοκινήτων  ηλεκτροκινούμενα στην Ευρώπη. Επομένως θέλουμε να το δούμε συνολικά, σε όλα τα επίπεδα, φορολογικά κίνητρα, τεχνικές ρυθμίσεις,  σταθμοί φόρτισης, για να προχωρήσει η Ελλάδα γρήγορα. Έχουμε ξεκινήσει μια συνεργασία με την Ολλανδία ως προς αυτό και θα κάνουμε  ό,τι γίνεται και στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν θέλουμε να ανακαλύψουμε τον τροχό, προχωρούμε με ένα πνεύμα ευρωπαϊκό.»