Ημερίδα ΔΕΔΔΗΕ-ΥΠΕΝ για τα Οφέλη της Ηλεκτροκίνησης: "Κλειδί" οι Έξυπνες Υποδομές Φόρτισης

Ημερίδα ΔΕΔΔΗΕ-ΥΠΕΝ για τα Οφέλη της Ηλεκτροκίνησης: Κλειδί οι Έξυπνες Υποδομές Φόρτισης
energia.gr
Τρι, 28 Ιανουαρίου 2020 - 16:22

Μπορεί το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας να υποστηρίξει τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης που προβλέπει ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια το Κλίμα (1 στα 3 νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο); Το ερώτημα αυτό απασχόλησε την Ημερίδα που συνδιοργάνωσαν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας, στα κεντρικά γραφεία 

του ΔΕΔΔΗΕ, με τη συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Κατά την εισαγωγική της τοποθέτηση, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, και επικεφαλής της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση, Αλεξάνδρα Σδούκου, υπογράμμισε ότι η ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, στο πλαίσιο της στρατηγικής στροφής προς πιο οικολογικές μετακινήσεις. «Συνεχίζουμε την προσπάθεια να ανοίξουμε όλες τις πτυχές της αγοράς ηλεκτροκίνησης», είπε, αρχής γενομένης από τις υποδομές φόρτισης και της ενσωμάτωσής τους στο ηλεκτρικό δίκτυο που αποτέλεσε και το βασικό θέμα της εκδήλωσης. Σύμφωνα με τους καθ’ ύλην αρμόδιους, τους ειδικούς του ΔΕΔΔΗΕ, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν θα έχει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια για τη διείσδυση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που προβλέπεται, αρκεί η φόρτιση να γίνεται με έξυπνο τρόπο, για να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα σε τοπικό επίπεδο, λόγω της φόρτισης πολλών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ίδια περιοχή. Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος που πρέπει η φόρτιση να είναι έξυπνη και ελεγχόμενη», σημείωσε η κα. Σδούκου και πρόσθεσε:

«Αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά πράσινες μετακινήσεις, η φόρτιση των οχημάτων πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά μας οχήματα όταν η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές. Το ότι το ηλεκτρικό δίκτυο φαίνεται να είναι επαρκές, δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί κανείς ανεξέλεγκτα να εγκαθιστά υποδομές φόρτισης χωρίς επιπτώσεις στο δίκτυο. «Η εμπειρία από χώρες με πιο ανεπτυγμένη αγορά ηλεκτροκίνησης, έχει δείξει πως είναι πολύ σημαντικό οι πιθανοί πελάτες ηλεκτροκίνησης συζητούν με το διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου σχετικά με τις αυξημένες ανάγκες τους για παροχή ενέργειας που θα προκύψουν εξαιτίας της φόρτισης», συνέχισε. «Για να δώσω ένα άλλο παράδειγμα, ο ένας δήμος που επιθυμεί ενδεχομένως να εγκαταστήσει υποδομές φόρτισης για τους δημότες του είναι σκόπιμο να εμπλέξει το διαχειριστή του δικτύου όσο γίνεται νωρίτερα στη συζήτηση, ώστε αυτός να τον κατευθύνει σε περιοχές όπου το υφιστάμενο δίκτυο επαρκεί για να παρέχει την απαραίτητη ενέργεια στους φορτιστές αποφεύγοντας έτσι πιθανές κοστοβόρες επενδύσεις σε αυτό», τόνισε η ίδια.

Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Αναστάσιος Μάνος, τόνισε ότι «Υιοθετούμε κοινή στρατηγική με το ΥΠΕΝ, με κύριο στόχο την όσο το δυνατόν πιο άμεση ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Το Δίκτυο που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα αποτελέσει τροχοπέδη, αλλά καταλύτη αυτής της ανάπτυξης. Είμαστε σε πλήρη ετοιμότητα για την υλοποίηση – εγκαίρως και εκ των προτέρων - όλων των απαραίτητων ενεργειών που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές σε όποιο σημείο του Δικτύου και εάν χρειαστεί. Ήδη τους τελευταίους μήνες έχουν τεθεί οι βάσεις για τη συντονισμένη αυτή προσπάθεια, με τις απαραίτητες μελέτες και τις προτάσεις που τις συνοδεύουν, προκειμένου ο Διαχειριστής του Δικτύου να προπορεύεται των μελλοντικών αναγκών και να είναι αρωγός για την υλοποίηση των στόχων του ΥΠΕΝ και του οράματος για την επίτευξη του εκσυγχρονισμού της χώρας».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ παρουσίασε, επίσης, μελέτη σύμφωνα με την οποία η εγκατάσταση 1448 φορτιστών σε δημόσιους χώρους στις πόλεις και 300-340 ταχυφορτιστών στο εθνικό οδικό δίκτυο, επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες ακόμη και αυξημένης διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων.

Επίσης, ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Δικτύου, Ηρακλής Μενεγάτος, αναφέρθηκε στις υπάρχουσες υποδομές του Δικτύου Διανομής, τονίζοντας την επάρκειά τους για να υποστηρίξουν την ηλεκτροκίνηση, στη βάση των στόχων  που έχουν τεθεί μέσω της εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής έως το 2030.  Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη ενθάρρυνσης της αργής έξυπνης φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις υπάρχουσες παροχές και ειδικά τις οικιακές, προκειμένου να μεγιστοποιούνται τα οφέλη από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης». 

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι περισσότεροι σταθμοί φόρτισης οχημάτων που εγκαθίστανται ως τώρα δεν δηλώνονται στον ΔΕΔΔΗΕ, με εξαίρεση εκείνους που συνδέονται με νέες παροχές, γεγονός που μπορεί να δημιουργήσει τοπικά προβλήματα στα δίκτυα στο μέλλον και ζήτησε να καταγράφονται υποχρεωτικά όλοι οι φορτιστές και τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Ανέφερε ακόμη ότι η διείσδυση 350.000 ηλεκτρικών οχημάτων στη χώρα μας θα οδηγούσε σε αύξηση της κατανάλωσης ρεύματος κατά 4%, ήτοι, μέγεθος διαχειρίσιμο τόσο από πλευράς επάρκειας παραγωγής, όσο και από τα δίκτυα διανομής, ακόμη και αν η φόρτιση γίνεται ταυτοχρονισμένα σε ώρες αιχμής. Όμως τα καλύτερα αποτελέσματα και η μείωση του κόστος επιτυγχάνεται με «έξυπνους» φορτιστές και μετρητές, χωρίς να επηρεάζεται η εξυπηρέτηση των οδηγών.

Κατά τη διάρκεια της Ημερίδας μίλησαν επίσης ο κ. Θεόφιλος Ξανθός, ο οποίος παρουσίασε τεχνική μελέτη της γερμανικής εταιρείας FGH –που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το ΑΠΘ- για την ενσωμάτωση των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο εγχώριο Δίκτυο Διανομής καθώς και ο κ. Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης, Υποτομεάρχης Ανάπτυξης Συστημάτων Μέτρησης, της Διεύθυνσης Δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές –εστιάζοντας στο παράδειγμα του Άμστερνταμ- και σημείωσε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ προτίθεται να ακολουθήσει τις πρακτικές αυτές κατά την εγκατάσταση φορτιστών στους δημόσιους χώρους.