Αλματώδης Αύξηση των Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών έως το 2050 - Η Σχέση με τους Κλιματικούς Στόχους

Αλματώδης Αύξηση των Οδικών Εμπορευματικών Μεταφορών έως το 2050 - Η Σχέση με τους Κλιματικούς Στόχους
energia.gr
Τετ, 12 Φεβρουαρίου 2020 - 15:58

H ραγδαία αύξηση του πληθυσμού στον πλανήτη, κατά 81 εκατ. ανθρώπους σε ετήσια βάση, σύμφωνα με στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, αυξάνει κατακόρυφα και τις ανάγκες κατανάλωσης και κινητικότητας. Επιπλέον, ο όγκος των οδικών μεταφορών θα αυξηθεί κατά 300% την προσεχή τριακονταετία, όπως εκτιμά το Διεθνές Φόρουμ Μεταφορών (ITF) και το Διεθνές Συμβούλιο Καθαρών Μεταφορών (ICCT). Βάσει των ανωτέρω στοιχείων και εκτιμήσεων, η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU) διερωτάται το πώς αυτή η ανάπτυξη θα συμβαδίσει με την επίτευξη του στόχου για μηδενικές εκπομπές ρύπων, όπως επιτάσσει η Νέα Πράσινη 

Συμφωνία της Ε.Ε. Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να τερματιστούν τα στερεότυπα που συσχετίζουν τις εκπομπές ρύπων με τις οδικές εμπορευματικές μεταφορές. Σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της IRU, που συμμετείχε σε ειδική εκδήλωση, στην Βιέννη, για το θέμα, «σε αντίθεση με την κρατούσα άποψη, οι επαγγελματικές οδικές μεταφορές δεν αποτελούν το μεγαλύτερο παραγωγό διοξειδίου του άνθρακα (CO2) εν συγκρίσει με άλλους τρόπους μεταφοράς. "Το γερμανικό παράδειγμα καταδεικνύει ότι ο αντίκτυπος ενός φορτηγού ντίζελ 40 τόνων στο κλίμα είναι κατά 30% χαμηλότερος σε σχέση με ένα ηλεκτροκίνητο τρένο, όταν εξετάζεται το συνολικό περιβαλλοντικό κόστος ενός μέσου", είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Αλλά πώς μπορεί να επιτευχθούν καθαρές μηδενικές εκπομπές; Αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με την IRU, υπάρχουν τρεις λύσεις:

1.Εναλλακτικά και ανανεώσιμα καύσιμα. Ενώ τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα στα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία, η IRU έχει ένα πιο ολοκληρωμένο όραμα για τον ενεργειακό και τεχνολογικό συνδυασμό του μέλλοντος.

Ένα λίτρο ντίζελ μπορεί να αποθηκεύσει 120 φορές περισσότερη ενέργεια από μια μπαταρία Li-on. Μόνο το CNG, το LNG και το υδρογόνο προσφέρουν ανταγωνιστικό ενεργειακό περιεχόμενο και αντιπροσωπεύουν πιο ευέλικτες και κατάλληλες επιλογές καυσίμων για βαρύτερα οχήματα μεγάλων αποστάσεις. Οι κυψέλες μπαταρίας έχουν επίσης μεγάλο αποτύπωμα CO2 – χρειάζονται 50 τόνους CO2 για τη μπαταρία ενός φορτηγού διανομής με αυτονομία 300 χλμ. Η στροφή σε εναλλακτικές πηγές ενέργειας συνεπάγεται τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος και τη δημιουργία της σωστής υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού.

2.Οχήματα υψηλής χωρητικότητας. Η χρήση οχημάτων υψηλής χωρητικότητας (25,25 μέτρων, 44 τόνων ή παραπάνω) αντιπροσωπεύει τον ταχύτερο τρόπο μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 40%. Τα οχήματα αυτά μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν με ασφάλεια στους δρόμους μας και θα καταστήσουν τις οδικές μεταφορές πιο αποτελεσματικές. Η αντικατάσταση 3 τυποποιημένων φορτηγών από 2 οχήματα υψηλής χωρητικότητας θα μειώσει τον Ευρωπαϊκό στόλο φορτηγών κατά 2 εκατομμύρια μονάδες, πράγμα που ισοδυναμεί με 30% λιγότερη κίνηση στους δρόμους.

3.Διευκόλυνση του εμπορίου. Η βελτιστοποίηση των οδικών μεταφορών μέσω της ανάπτυξης ψηφιακών εργαλείων και διαδικασιών θα μειώσει δραστικά το χρόνο, το κόστος και τις εκπομπές, ενώ τα φορτηγά δεν θα παραμένουν πλέον στα σύνορα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αξιοποιώντας τις διατροπικές δυνατότητες που παρέχει το σύστημα TIR, τα αγαθά μπορούν να φτάσουν στον προορισμό τους με ταχύτερο και πιο πράσινο τρόπο, φθηνότερα σε σχέση με την αεροπορική και ταχύτερα από τη σιδηροδρομική μεταφορά. 

Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται στενότερη συνεργασία όλων των ενδιαφερομένων πλευρών για την καλύτερη προώθηση της χρήσης τέτοιων επιλογών διατροπικών μεταφορών.