Την ώρα που επιχειρείται η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια και οι επιχειρήσεις υπόκεινται σε ολοένα και μεγαλύτερες πιέσεις για να μειώσουν τους εκπεμπόμενους ρύπους τους, η παγκόσμια αγορά μπαταριών αυτοκινήτων έχει μετατραπεί σε ένα γιγαντιαίο πεδίο μάχης στο οποίο κυριαρχεί, μακράν, η Κίνα, ενώ οι προσπάθειες των ευρωπαϊκών εταιρειών είναι, προς το παρόν, κατακερματισμένες και αποκεντρωμένες.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της κινεζικής CATL, η οποία εκμεταλλεύτηκε, πρόσφατα, μια μοναδική ευκαιρία που εμφανίστηκε εντός Ευρώπης. Στον έλεγχο της κινεζικής εταιρείας περιήλθε ένας χώρος τεραστίων διαστάσεων, στην κεντρική Γερμανία, στον οποίο ήταν εγκατεστημένο, προηγουμένως, ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια φωτοβολταϊκών πάνελ. Οι Κινέζοι επενδύουν στο σημείο αυτό, 2 δισ. δολάρια για να κατασκευάσουν ένα εργοστάσιο παραγωγής μπαταριών αυτοκινήτων.

Πρόκειται για ένα από τα έξι αντίστοιχα έργα που προωθούνται αυτή την περίοδο στην Γερμανία. Ύστερα από αυτές τις εξελίξεις, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι ανησυχούν για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, όταν μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις του BloombergNEF, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη πρόκειται να ανέλθουν σε 7,7 εκατομμύρια έως το 2030, ενώ το 2019 ήταν μόλις 500 χιλιάδες. Με τα σημερινά δεδομένα, εάν οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν δημιουργήσουν, εγκαίρως, μια επαρκή εφοδιαστική αλυσίδα, τα ηλεκτρικά οχήματα θα εξοπλίζονται με μπαταρίες από την Κίνα.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και οι περιβαλλοντικά φιλικές μεταφορές βρίσκονται στο επίκεντρο του ευρωπαϊκού Green Deal, βάσει του οποίου θα διοχετευθεί περίπου 1 τρισεκατομμύριο ευρώ για την επίτευξη μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος στην Ευρώπη μέχρι το 2050. Το σχέδιο περιλαμβάνει την αντικατάσταση των μεγάλων ενεργειακών εργοστασίων με μικρότερα, τη χρήση ΑΠΕ και την κατάργηση των μηχανών εσωτερικής καύσης σε λεωφορεία, αυτοκίνητα και φορτηγά. Ευρωπαίοι πολιτικοί, καθώς και επικεφαλής των γερμανικών Volkswagen, Daimler και BMW, που ηγούνται της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, έχουν υποσχεθεί ότι θα χτίσουν τις απαραίτητες υποδομές και θα δημιουργήσουν εφοδιαστική αλυσίδα εντός της Ευρώπης.

«Εάν αφήσουμε την Κίνα να κατακλύσει την αγορά μπαταριών, τότε θα χάσουμε το κεντρικό στοιχείο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων», όπως έχει σχολιάσει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας Τόμας Μπαράις. «Δε νομίζω πως είναι η καλύτερη προσέγγιση για την αυτοκινητοβιομηχανία μας», συμπλήρωσε ο ίδιος.

Στην Ευρώπη υπάρχουν μόνο λίγα και μικρά εργοστάσια παραγωγής μπαταριών. Αντιθέτως, μόνο η Κίνα, η Κορέα και η Ιαπωνία συνεισφέρουν περισσότερο από το 80% της παγκόσμιας παραγωγής και ασιατικές εταιρείες όπως η CATL, η LG και Samsung ελέγχουν τα μεγαλύτερα εργοστάσια στην Ευρώπη.

Η Κομισιόν προσπάθησε να αλλάξει το τοπίο, ιδρύοντας το 2017 συμμαχία για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές μπαταριών. Τον περασμένο Δεκέμβριο ενέκρινε επιχορήγηση ύψους 3,2 δισ. ευρώ, που θα δρομολογηθούν σε ειδικά προγράμματα από 17 εταιρείες, μεταξύ άλλων της γερμανικής χημικής BASF, της φινλανδικής ενεργειακής Fortum και της BMW. Απώτερος στόχος είναι η προσέλκυση επενδύσεων προς αυτές, αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες των εν λόγω κλάδων.

Ταυτόχρονα, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, ιδίως όμως, της Γερμανίας, αυξάνουν τις επιχορηγήσεις στα εργοστάσια μπαταριών. Στις αρχές Φεβρουαρίου, ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας, Πέτερ Αλτμάιερ, ανακοίνωσε ένα πρόγραμμα αξίας 5 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη μπαταριών στην Γερμανία και την Γαλλία. Ο Αλτμάιερ, υπέρμαχος της ανάπτυξης του κλάδου έχει δηλώσει πως στόχος είναι η δημιουργία των καλύτερων και των πιο βιώσιμων μπαταριών στην Γερμανία και στην Ευρώπη. "Εάν οι αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να επιτύχουν, δεν υπάρχει άλλη λύση", είπε χαρακτηριστικά.