Την πιλοτική εφαρμογή ενός συστήματος κεντρικής αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας σε κάποιο από τα διασυνδεδεμένα νησιά σχεδιάζει ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ). Αν και ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί το νησί στο οποίο θα γίνει η εφαρμογή του συστήματος, το οποίο θα αποθηκεύει ενέργεια σε μπαταρίες, στόχος του Διαχειριστή είναι η δοκιμή να ξεκινήσει άμεσα, εγκαθιστώντας το σύστημα ακόμη και εντός του 2020.

Στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να ελέγξει τα τεχνικά οφέλη που υπόσχεται η αποθήκευση, στο πνεύμα αντίστοιχων δοκιμών που έχουν ξεκινήσει να πραγματοποιούν Διαχειριστές σε άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα η Terna στην Ιταλία. Παράλληλα, θέλει να διαπιστώσει στην πράξη τις οικονομικές παραμέτρους μιας τέτοιας εφαρμογής, ώστε να εξακριβωθεί αν θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο αποζημίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών από τέτοια συστήματα που θα μπορούσαν να εγκατασταθούν σε διάφορες περιοχές ανά την επικράτεια, για να διασφαλίζουν την εύρυθμη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.

Όσον αφορά τα τεχνικά οφέλη, σύμφωνα με πηγές του Διαχειριστή, αυτά ξεκινούν κατ’ αρχάς από τη βελτιστοποίηση της απόδοσης της αντίστοιχης διασύνδεσης, καθώς με ένα σύστημα κεντρικής αποθήκευσης θα αναβαθμισθεί η μεταφορική ικανότητά της. Παράλληλα, θα βελτιωθεί η ευστάθεια του δικτύου του νησιού, καθώς με την αποθηκευμένη ηλεκτρική ενέργεια θα υπάρχει πιο άμεσος και καλύτερος έλεγχος του δικτύου, σε επείγουσες περιπτώσεις.

Ασφάλεια τροφοδοσίας

Επίσης, με την τοπική αποθήκευση θα περιορισθούν οι απορρίψεις «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής από τοπικές ΑΠΕ, ενώ θα ενισχυθεί και η ασφάλεια τροφοδοσίας. Κι αυτό γιατί θα μπορεί να εξασφαλισθεί για ένα σημαντικό χρονικό διάστημα η ηλεκτροδότηση του νησιού σε περίπτωση βλάβης της διασύνδεσης. Επομένως, θα μειωθεί δραστικά ο ρόλος που καλούνται να παίξουν οι μονάδες ψυχρής εφεδρείας.

Σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, η βελτίωση της απόδοσης του δικτύου μεταφοράς καθιστά τα συστήματα αυτά χρήσιμα και στην ηπειρωτική χώρα. Ο λόγος είναι πως μέσω της αποθήκευσης θα μπορεί να γίνει καλύτερη διαχείριση των υφιστάμενων γραμμών μεταφοράς, ώστε να βελτιωθεί σε μία περιοχή το σύστημα μεταφοράς, χωρίς να χρειαστεί να αναβαθμιστεί το δίκτυο με νέες γραμμές μεταφοράς.

Τα οικονομικά μεγέθη

Για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών για την εύρυθμη λειτουργία του συστήματος η μόνη δυνατότητα είναι ο Διαχειριστής να αμείβεται αποκλειστικά με μηχανισμούς εκτός αγοράς - σε αντίθεση με τα συστήματα αποθήκευσης που ενδεχομένως θα αναπτύξουν τα επόμενα χρόνια ιδιώτες, τα οποία θα πωλούν ενέργεια στο σύστημα. Έτσι, ένα ακόμη στοιχείο που θέλει να ελέγξει ο ΑΔΜΗΕ από την πιλοτική εφαρμογή είναι τα οικονομικά μεγέθη εφαρμογής αυτής της λύσης, ώστε να διαπιστωθεί κατά πόσο θα ήταν εφικτό να δημιουργηθεί ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποζημίωσή της.

Κρήτη - Πελοπόννησος

Την ίδια στιγμή, με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζονται οι εργασίες για την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη - Πελοπόννησος, με την οποία θα αρθεί η «ηλεκτρική απομόνωση» του νησιού. Όπως ανέφερε σε συνέντευξή του σε τοπικό ραδιοφωνικό σταθμό ο κ. Γ. Μάργαρης, αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ, στόχος είναι το έργο να ολοκληρωθεί όσο το δυνατόν νωρίτερα φέτος και σε κάθε περίπτωση πριν από το τέλος του έτους.

Σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου μεταξύ Πελοποννήσου (Νεάπολη) και Κρήτης (Νωπήγεια) θα γίνει τους καλοκαιρινούς μήνες, με σκοπό να έχει ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο. Τον ίδιο μήνα, στόχος είναι να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι απαραίτητες εργασίες στον υποσταθμό των Χανίων που είναι απαραίτητες για τη διασύνδεση των καλωδίων.

Τελευταίο σκέλος για την ολοκλήρωση του έργου θα είναι η υπόγεια καλωδίωση 30 χλμ. μεταξύ Χανίων και Νωπηγείων. «Όσο ταχύτερα ολοκληρωθεί αυτό, τόσο ταχύτερα θα πάρει ρεύμα η Κρήτη από το ηπειρωτικό σύστημα. Άρα, η υλοποίηση του υπογείου καλωδίου στην Κρήτη είναι αυτή που θα καθορίσει τελικά και το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας της διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου», σημείωσε χαρακτηριστικά.

(του Κώστα Δεληγιάννη, από την Ναυτεμπορική)