Αυτοκινητοβιομηχανία: Ομολογία Πτώχευσης της Πράσινης Μετάβασης

Αυτοκινητοβιομηχανία: Ομολογία Πτώχευσης της Πράσινης Μετάβασης
του Δρ. Σωτήρη Καμενόπουλου
Τετ, 11 Σεπτεμβρίου 2024 - 08:43

Αυτό που συμβαίνει σήμερα στη δυτική αυτοκινητοβιομηχανία είναι τραγικό: ήδη η GM, η Ford και η Volvo κάνουν όπισθεν ολοταχώς από την ηλεκτροκίνηση διαβλέποντας τον κίνδυνο να υποστούν το μαρτύριο της πτώχευσης. Η Ford έχει ήδη φορτωθεί με υπέρογκα χρέη ύψους $1.9 δισ. εξαιτίας της απόφασής της να εμπλακεί στην ηλεκτροκίνηση. Η πιο τραγική περίπτωση αποτελεί φυσικά η VW η οποία ετοιμάζεται για μαζικές απολύσεις 

ειδάλλως θα καταρρεύσει. Το συνδικάτο των εργαζομένων της VW διεμήνυσε πως οι απολύσεις ισοδυναμούν με ομολογία χρεοκοπίας. Η ανακοίνωση για πιθανές απολύσεις άνοιξε το καπάκι της στρεβλής εικόνας της ηλεκτροκίνησης και δεν άργησε να φανεί τι κρυβόταν από κάτω: η Daniela Cavallo, επικεφαλής των εργατικών επιτροπών της VW, κατηγόρησε τον πρώην CEO, Herbert Diess σχετικά με τις θέσεις του για το μέλλον της αυτοκίνησης. Σύμφωνα με την Cavallo, ο Diess επένδυσε υπερβολικά στην ηλεκτροκίνηση, αφήνοντας τον γερμανικό κολοσσό χωρίς πολλές επιλογές στα υβριδικά οχήματα (εδώ: https://www.energia.gr/article/222440/volkswagen-meta-thn-krish-erhontai-diamahes). Αναρωτιέται κανείς, τι θα απογίνει με την Audi και τη Scoda; Θα επηρεαστούν και αυτές αφού η VW είναι η μητρική εταιρεία; Οι παρελκόμενες εταιρείες προμηθευτές; Θα δούμε εκατοντάδες χιλιάδες Γερμανούς άνεργους; Αναρωτιέστε τις κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις πιθανών μαζικών απολύσεων στη VW; Όπως είχα εκτιμήσει το 2018, η πράσινη ανοησία θα φέρει τον μαύρο φασισμό (εδώ: https://www.huffingtonpost.gr/amp/entry/ochi-stoes-prasinoes-foroes_gr_5b2d220fe4b0b4221bcdc98b/).Τα πρώτα αποτελέσματα τα είδαμε στις πρόσφατες εκλογές στη Θουριγγία και στη Σαξονία πριν ανακοινωθούν οι απολύσεις στη VW. Σε ένα χρόνο η Γερμανία θα πάει σε εκλογές. Με εκατοντάδες χιλιάδες άνεργους εργάτες της VW και πιθανών άλλων εμπλεκόμενων εταιρειών-προμηθευτών πού θα φτάσει άραγε το AfD;

Οι πράσινοι κομισάριοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επέβαλλαν τη βίαιη πράσινη μετάβαση χωρίς προηγουμένως να έχουν εξασφαλίσει την αλυσίδα αξίας των σπάνιων γαιών. Η αποτυχία – καταστροφή δεν άργησε να έρθει. Η Γερμανία μπαίνει σε πολύ δύσκολες καταστάσεις. Με δεδομένο το γεγονός πως στην Ελλάδα έρχονται κάθε χρόνο χιλιάδες Γερμανοί τουρίστες, θα υπάρχουν άραγε επιπτώσεις στον Ελληνικό τουρισμό; Ας ξανασκεφθούν ορισμένοι το λάθος που έκαναν τόσα χρόνια όταν πίστευαν πως μόνο με τον τουρισμό η χώρα θα πάει μπροστά. Είχαν προειδοποιηθεί και γι’ αυτό, δέκα χρόνια πριν, το 2014 όταν επισημάνθηκε πως η Ελλάδα πάσχει από την ολλανδική ασθένεια του τουρισμού (εδώ: https://energypress.gr/news/i-ellada-pashei-apo-tin-katara-ton-ploytoparagogikon-pigon-kai-tin-ollandiki-astheneia). Γι’ αυτό το λόγο η Ελλάδα χρειάζεται και τους υδρογονάνθρακες.

Τον Οκτώβριο του 2022 είχε χτυπήσει το πρώτο καμπανάκι για το μέλλον της δυτικής και ειδικότερα της Ευρωπαϊκήςαυτοκινητοβιομηχανίας: «Αν δεν αλλάξει ΤΩΡΑ στάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο αφορά την άρον-άρον μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τότε η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα πτωχεύσει! Το γράφω ξεκάθαρα: θα πτωχεύσει και θα πωληθούν αρκετές ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα...έρχεται. Προσωπική μου συμβουλή σε όσους σκέφτονται να αγοράσουν αυτή την περίοδο αυτοκίνητο; Μη το κάνετε. Περιμένετε...»(εδώ: https://www.energia.gr/article/195197/spanies-gaies-ee-oykrania-kai-hlektrokinhsh-lathh-epi-lathon-kai-myalo-den-evalan)

Τον ίδιο μήνα επαναλήφθηκε η ίδια εκτίμηση κινδύνου με πιο πολλές λεπτομέρειες: «Αν δεν αλλάξει στάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο αφορά τη βίαιη πράσινη μετάβαση τότε δεν θα εκπλαγώ αν δούμε μεγάλες Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είτε να πτωχεύουν, είτε να κρατικοποιούνται εμμέσως (υπό τη μορφή υπέρογκων κρατικών επιδοτήσεων), είτε να πωλούνται σε Κινέζους, δηλαδή στο ΚΚΚ. Η Ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει με κατάρρευση αντίστοιχη της ΕΣΣΔ όταν αυτή εξωθήθηκε σε απίστευτη κατασπατάληση χρημάτων ώστε να πιάσει το διαστημικό-εξοπλιστικό πρόγραμμα του Ρήγκαν («Πόλεμος των Άστρων»). Στο τέλος του 19ου αιώνα – αρχές του 20ου ξεκίνησε η τεχνολογική μετάβαση από το κάρβουνο στο πετρέλαιο. Η μοναδική «κρατική» παρέμβαση που είχε υπάρξει για τη μετάβαση στη νέα τεχνολογία αφορούσε στο πολεμικό ναυτικό του Ηνωμένου Βασιλείου. Η μετάβαση στη χρήση της τότε νέας τεχνολογίας είχε κριθεί απαραίτητη από τον Ουίνστων Τσώρτσιλ καθώς διέβλεπε πως η χρήση κάρβουνου δεν ήταν η αποτελεσματικότερη για την παγκόσμια κυριαρχία του Βρετανικού Ναυτικού. H νέα τεχνολογία υιοθετήθηκε παγκοσμίως από την αγορά χωρίς καμία άλλη κρατική παρέμβαση: η μόνη «παρέμβαση» που υπήρξε ήταν οι ανάγκες των καταναλωτών. Δεν υπήρξε καμία κρατική παρέμβαση ώστε να επιβληθεί αυτή η τεχνολογική μετάβαση. Η μετάβαση από το κάρβουνο στο πετρέλαιο για εμπορική-καταναλωτική χρήση «επιβλήθηκε» από το μαγικό χέρι της αγοράς. Δεν επιβλήθηκε από κανένα κράτος – πατερούλη. Επιβλήθηκε από την ελεύθερη οικονομία. Πχ. το ίδιο ακριβώς συνέβη με τη μετάβαση στην τεχνολογία των κινητών τηλεφώνων. Κανένα κράτος-πατερούλης δεν επέβαλλε στους καταναλωτές τη μετάβαση στην τεχνολογία των κινητών τηλεφώνων. Από πού κι ως πού να υποχρεώνεται ο καταναλωτής, με χρήση «βίας» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να υιοθετήσει μία νέα τεχνολογία (ηλεκτρικά αυτοκίνητα); Από πού κι ως πού να αναγκάζεται μια βιομηχανία να αλλάξει προϊόν με Ευρωπαϊκή Οδηγία; Όταν δεν διαθέτει καν τις πρώτες ύλες (κρίσιμα ορυκτά)!» (εδώ: https://www.energia.gr/article/195276/eyropaikh-aytokinhtoviomhhania-erhontai-ptoheyseis-h-kratikopoihseis-h-kinezikes-exagores)

Ωστόσο, αυτό που περιγράφει σε πρόσφατο άρθρο της η Washington Post είναι ίσως η πιο αισιόδοξη πλευρά. Σύμφωνα με την WP «παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες επένδυσαν μαζικά στην ηλεκτροκίνηση με αποτέλεσμα να αυτοτραυματιστούν. Η επιτάχυνση της μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση πριν από λίγα χρόνια, δίνει τώρα τη θέση της στον σκεπτικισμό. Τώρα ταπεινώνονται, μαζί με τον νέο αντίπαλό τους, από τη σαφή έλλειψη ενδιαφέροντος των καταναλωτών για τα καινούργια αυτά προϊόντα τους». Αυτό που συμβαίνει είναι, σύμφωνα με την WashingtonPost, «τόσο παλιό, όσο και ο καπιταλισμός»... (Το άρθρο στα Ελληνικά εδώ: https://www.protagon.gr/themata/ilektrika-aftokinita-frenarisma-panikou-se-evrwpi-kai-ipa-44342998386) Η φράση «αυτό που συμβαίνει είναι τόσο παλιό, όσο και ο καπιταλισμός» θα πρέπει να μας γεμίζει αισιοδοξία! Ο λόγος; Αυτό που επικρατεί εδώ και αρκετά χρόνια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποτελεί την πιο χυδαία εκπόρνευση του Φιλελευθερισμού. Το πολιτικό πείραμα του οικολογικού-αριστερού σοσιαλ-φιλελευθερισμού αποτυγχάνει με κρότο συμπαρασύροντας τους λαούς της Ευρώπης σε περιδίνηση. Αυτό ας «είναι ένα μάθημα τόσο παλιό όσο και ο καπιταλισμός». Στο τέλος, πάντα ο καταναλωτής αποφασίζει. Όχι οι πράσινοι κομισάριοι του Ευρωπαϊκού Σοβιετικού Πολιτμπιρό. Αν ήταν αγώνας ποδοσφαίρου το σκορ θα ήταν «Καπιταλισμός» Vs. «Αριστερού οικολογικού σοσιαλ-φιλελευθερισμού»: 1-0. Ας πάρουν το μάθημα στην Αθήνα τόσο η Κυβέρνηση όσο και η Αντιπολίτευση, αλλά και κάποια νεότερα πολιτικά μορφώματα τα οποία μπορεί μεν να πουλάνε πατριωτισμό ψαρεύοντας ψήφους δυσαρεστημένων δεξιών, αλλά έχουν ακριβώς τις ίδιες πράσινες αντιλήψεις με τους κομισάριους των Βρυξελών.

Άραγε, η αλαζονεία ορισμένων πράσινων θρησκόληπτων θα φέρει την Ευρώπη σε οικονομική – κοινωνική καταστροφή; Υπάρχει λύση; Ναι, υπάρχει! Αν η ΕΕ θέλει να επιβιώσει και να μην έχει την τύχη της ΕΣΣΔ ως μία νέα ΕΕΣΔ (Ένωση Ευρωπαϊκών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών) πρέπει να «σκοτώσει» το αφήγημα της Πράσινης Συμφωνίας του Παρισιού. Άλλος δρόμος δεν υπάρχει. Ειδάλλως ας ετοιμαζόμαστε για πολύ άσχημες καταστάσεις. Και κανείς Ντράγκι δεν θα μας σώσει.