Σε Ανοδική Ρότα τα Δεξαμενόπλοια με Αύξηση του Εμπορίου Πετρελαίου

Σε Ανοδική Ρότα τα Δεξαμενόπλοια με Αύξηση του Εμπορίου Πετρελαίου
Του Λάμπρου Καραγεώργου*
Πεμ, 19 Μαρτίου 2020 - 12:47

Τα δεξαμενόπλοια θα κινούνται το επόμενο διάστημα σε ανοδική ρότα σε αντίθεση με τους υπόλοιπους ναυτιλιακούς κλάδους, παρά το γεγονός ότι τα κινεζικά λιμάνια φαίνεται να επιστρέφουν σε μία κανονικότητα μετά την εμφάνιση του κορονοϊού, σύμφωνα με έρευνα των Clarksons Research. Ο επικεφαλής της έρευνας Stephen Gordon αναφέρει ότι τα στοιχεία των λιμένων δείχνουν ότι είναι σε εξέλιξη μία επανεκκίνηση, αν και ο ρυθμός ανάπτυξης θα επιβραδυνθεί,

καθώς είναι πιθανή μια περαιτέρω ύφεση της διεθνούς οικονομίας. Ωστόσο, όπως τονίζει ο οίκος αναλύσεων, μια ανάκαμψη στα calls των πλοίων στα κινεζικά λιμάνια τις τελευταίες ημέρες έχει δώσει μια αχτίδα θετικών ειδήσεων για τη ναυτιλία εν μέσω του οικονομικού τσουνάμι της επιδημίας κορονοϊού.

 Ανακάμπτουν οι προσεγγίσεις

 Η ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons αποκαλύπτει ότι οι προσεγγίσεις όλων των πλοίων, συμπεριλαμβανομένων και των μεγαλύτερων, έχουν αρχίσει να ανακάμπτουν από τα επίπεδα της κατάρρευσης που κατέγραψαν από την εμφάνιση της πανδημίας την περίοδο της κινεζικής πρωτοχρονιάς στα τέλη Ιανουαρίου. Η ανάλυση δείχνει ακόμη ότι η δραστηριότητα των κινεζικών λιμανιών επιστρέφει στα επίπεδα του 2019, γεγονός που σημαίνει ότι οι προσπάθειες για την εκ νέου εκκίνηση της κινεζικής οικονομίας αποδίδουν, δήλωσε ο επικεφαλής της Clarkson Research Stephen Gordon. Ο ίδιος πρόσθεσε ότι ο αντίκτυπος της επιδημίας Covid-19 επηρέασε αρνητικά τον δείκτη αναφοράς του ClarkSea, που καταγράφει τα μέσα ημερήσια έσοδα ενός πλοίου, ο οποίος έχει μειωθεί κατά 26% από την αρχή του 2020. Οι ανησυχίες των αναλυτών εντείνονται αναφορικά με τις επιδόσεις της κρουαζιέρας, των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, των υπεράκτιων πλωτών μονάδων και των πλοίων μεταφοράς οχημάτων, αντιθέτως οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου και η κατάρρευση των συνομιλιών του ΟΠΕΚ οδηγούν σε ένα peak τους ναύλους στην αγορά δεξαμενοπλοίων. Ενώ μάλιστα ο οίκος Clarksons μείωσε τις προσδοκίες για την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου για το 2020 στη βάση των τονομιλίων κατά 0,9%, στο 2,1%, λόγω της μείωσης της ζήτησης σε όλους τους τομείς, θεωρεί ότι στα δεξαμενόπλοια θα υπάρξει περαιτέρω άνοδος του εμπορίου. Και τούτο γιατί μπορεί η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου να έχει πληγεί από τον κορονοϊό και την ασθενέστερη οικονομική ανάπτυξη, όμως οι χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου και η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στη Μέση Ανατολή θα υποστηρίξουν την επέκταση του εμπορίου. Θα υπάρξει επίσης περαιτέρω πιθανή στήριξη από την αύξηση της πλωτής αποθήκευσης.

Ξηρό φορτίο – κοντέινερ

 Από την άλλη πλευρά, η ναυλαγορά του χύδην ξηρού φορτίου είχε ήδη πληγεί από τις υπάρχουσες τάσεις προσφοράς και ζήτησης, ενώ η επιδημία του κορονοϊού θα μειώσει την ανάπτυξη ξηρού χύδην εμπορίου κατά περίπου 0,7% σε ετήσια βάση. Σε δυσμενέστερη θέση είναι ο τομέας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με τον ναυλομεσιτικό οίκο να εκτιμά ότι το διά θαλάσσης εμπόριο του τομέα θα μειωθεί κατά 1,2%.

 Υγιή έσοδα στα VLGC

Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarkson ανέφερε ακόμη ότι οι αγορές φυσικού αερίου όπου κυριάρχησαν οι χαμηλές τιμές επηρεάσθηκε έως έναν βαθμό και από την επιδημία του κορονοϊού, ενώ συμπλήρωσε ότι τα έσοδα για τα VLGC παραμένουν υγιή και μπορεί να ενισχυθούν περαιτέρω από την ανάπτυξη της προσφοράς στη Μέση Ανατολή και από τις αρνητικές επιπτώσεις των αποφάσεων του ΟΠΕΚ. Οι οικονομικές επιπτώσεις στην κρουαζιέρα έχουν ήδη καταγραφεί και είναι εμφανείς, ενώ η διά θαλάσσης μεταφορά οχημάτων μπορεί να μειωθεί κατά 5% λόγω της ασθενέστερης ζήτησης.

Οι νέες ναυπηγήσεις

Το κλείσιμο των κινεζικών ναυπηγείων από τον Φεβρουάριο σηματοδότησε τις χαμηλότερες μηνιαίες παραδόσεις νεότευκτων τα τελευταία 15 χρόνια, σύμφωνα με τον Clarksons. Τα ναυπηγεία τώρα επανέρχονται σταδιακά στην παραγωγή τους, αλλά αναμένεται μεγαλύτερη αναστάτωση τους επόμενους μήνες, καθώς είναι ένα ερώτημα εάν οι πλοιοκτήτες και τα πληρώματα θα μπορούν να επισκέπτονται τα ναυπηγεία προκειμένου να παραλάβουν τα πλοία. Ο ναυλομεσιτικός οίκος εκτιμά ότι θα προκύψουν περαιτέρω καθυστερήσεις στις παραδόσεις νεότευκτων, ενώ ρόλο σε αυτό μπορεί να παίξουν και τυχόν οικονομικά προβλήματα των πλοιοκτητών.

*(Από την Ναυτεμπορική)