Σε ταμειακή ασφυξία οδηγούνται οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, οι οποίες καλούνται να αντεπεξέλθουν τόσο στην κατάρρευση των πωλήσεων καυσίμων όσο και στη ραγδαία μείωση της ρευστότητάς τους λόγω της προπληρωμής φόρων και δασμών. Όπως εξηγεί στη «Ν» ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ), τα τελευταία στοιχεία δείχνουν απότομη, μεγαλύτερη επιδείνωση της αγοράς, τη στιγμή που ήδη τον Μάρτιο οι πωλήσεις σημείωναν «βουτιά» 30% στις βενζίνες και 12% στο ντίζελ κίνησης.

Η μείωση όμως των πωλήσεων, όπως συμπληρώνει ο κ. Αληγιζάκης, συνδυάζεται και με μεγαλύτερες πλέον καθυστερήσεις στον χρόνο στον οποίο οι εταιρείες εμπορίας εισπράττουν τα συρρικνωμένα πλέον έσοδά τους. Κι αυτό γιατί μια πολύ σημαντική μερίδα των πελατών τους συγκαταλέγεται στους πληττόμενους κλάδους, για τους οποίους έχει παραταθεί κατά 75 ημέρες ο χρόνος εξόφλησης των επιταγών.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ, αν και το εν λόγω μέτρο κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση στήριξης των εγχώριων επιχειρήσεων, στην περίπτωση των μελών του Συνδέσμου θα έχει ως αποτέλεσμα να ξεμείνουν από ρευστότητα, από τη στιγμή που γι’ αυτά εξακολουθεί να ισχύει η υποχρέωση προκαταβολής των φόρων και δασμών για τις ποσότητες καυσίμων που προμηθεύονται. «Η προκαταβολή των φόρων και δασμών, που μάλιστα αντιστοιχούν στο 70% της τιμής των καυσίμων, έτσι κι αλλιώς αποτελεί μία αρνητική εξαίρεση των εταιρειών εμπορίας, ακόμη και σε σχέση με συναφείς κλάδους, όπως π.χ. το εμπόριο ποτών και καπνού. Ωστόσο, υπό τα παρόντα δεδομένα, που έχει δημιουργήσει η κρίση λόγω του κορονοϊού, απειλεί να τινάξει τον κλάδο μας στον αέρα», σημειώνει χαρακτηριστικά.

30 ημέρες

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως συμπληρώνει, ο Σύνδεσμος έχει αποστείλει κατεπείγουσες επιστολές τόσο στο υπουργείο Οικονομικών όσο και στην ΑΑΔΕ, ζητώντας να δοθεί πίστωση 20-30 ημερών στην καταβολή των σχετικών ποσών. «Η πίστωση θα μας δώσει μία σημαντική “ανάσα” ρευστότητας, η οποία είναι απαραίτητη για να μπορέσει να αντέξει ο κλάδος μέσα στη δύσκολη αυτή συγκυρία», προσθέτει.

Σκιαγραφώντας αυτή τη συγκυρία, ο κ. Αληγιζάκης επισημαίνει ότι τα στοιχεία για το χρονικό διάστημα από την έναρξη της τελευταίας εβδομάδας του Μαρτίου και μέχρι τις 3 Απριλίου καθιστούν ακόμη πιο δυσοίωνες τις εκτιμήσεις για την πορεία της αγοράς. «Για το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου εκτιμούμε ότι οι πωλήσεις στις βενζίνες θα κινηθούν πτωτικά πάνω από 80%, ενώ για το ντίζελ κίνησης θα διαμορφωθούν στο -35%», επισημαίνει. Μάλιστα, όπως υπογραμμίζει, παρόλο που το πετρέλαιο θέρμανσης βελτίωσε αισθητά την εικόνα του Μαρτίου, με τις πωλήσεις του να σημειώνουν αύξηση 70%, το γεγονός ότι η διάθεσή του ολοκληρώνεται στα τέλη Απριλίου αποκλείει την προοπτική να αποτελέσει «σανίδα σωτηρίας» για το σύνολο των καυσίμων.

(Από την Ναυτεμπορική)