Μειώνονται οι Παγκόσμιες Προμήθειες Πετρελαίου- «Ψαλιδισμένες» οι Δαπάνες των Πετρελαϊκών Εταιρειών

Μειώνονται οι Παγκόσμιες Προμήθειες Πετρελαίου- «Ψαλιδισμένες» οι Δαπάνες των Πετρελαϊκών Εταιρειών
energia.gr
Τρι, 28 Απριλίου 2020 - 11:45

Οι παγκόσμιες προμήθειες πετρελαίου ενδέχεται το 2030 να είναι μειωμένες κατά 6,3% από το αναμενόμενο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς από την εταιρεία ανάλυσης του κλάδου ενέργειας Rystad, καθώς η ελεύθερη πτώση των τιμών του πετρελαίου έχει αναγκάσει τις ενεργειακές εταιρείες σε επανασχεδιασμό των επενδύσεων που είχαν προγραμματίσει. Οι μεγάλες πετρελαιοπαραγωγικές εταιρείες, με δραστηριότητες σε όλον τον κόσμο, μετά το κατρακύλισμα των τιμών του ορυκτού καυσίμου έχουν μειώσει συνολικά τις κεφαλαιουχικές τους δαπάνες κατά περισσότερο από 26% για το 2020, ένα ποσοστό που μεταφράζεται σε 60,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με στοιχεία που συνέταξε το Reuters.

 

 

 

Η Exxon Mobil την περασμένη εβδομάδα μείωσε τις δαπάνες του 2020 για εξερεύνηση νέων κοιτασμάτων κατά 30%, η τελευταία μεγάλη εταιρεία πετρελαίου που εντάχθηκε σε μία μακρά λίστα εταιρειών, ενώ η BP, η Saudi Aramco, η Shell και η Chevron έχουν μειώσει κάθε μία τις δαπάνες τους κατά τουλάχιστον 20% για το έτος.

Η Saudi Aramco και η Exxon Mobil μάλιστα μείωσαν πιο δραστικά τους επενδυτικούς προϋπολογισμούς τους ελαττώνοντάς τους κατά 10 δισ. δολάρια η κάθε μία.

Η τρέχουσα ύφεση θέτει εν αμφιβόλω με έναν άνευ προηγουμένου τρόπο το επιχειρησιακό μοντέλο των μεγάλων ενεργειακών εταιρειών, το οποίο περιλαμβάνει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου, τη διύλιση και μεγάλα δίκτυα πρατηρίων βενζίνης.

Άντληση κεφαλαίων

Οι περισσότερες εταιρείες πετρελαίου έχουν στραφεί στις αγορές χρέους τις τελευταίες εβδομάδες για να αντλήσουν κεφάλαια, συγκεντρώνοντας περί τα 50 δισ. δολάρια στο σύνολο.

Η Exxon εξέδωσε ομόλογα ύψους 18 δισ. δολαρίων τον Μάρτιο και τον Απρίλιο, από συνολικά 7 δισ. δολάρια πέρυσι, ενώ η Shell έχει αντλήσει νέα χρηματοδότηση άνω των 20 δισ. δολαρίων τις τελευταίες εβδομάδες.

Η αγορά πετρελαίου βρίσκεται αντιμέτωπη ίσως με το μεγαλύτερο σοκ από πλευράς ζήτησης στην ιστορία, καθώς οι μετακινήσεις λόγω της επιδημίας του κορονοϊού έχουν μειώσει την κατανάλωση πετρελαίου κατά πολλά εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Η καθοδική πορεία ξεκίνησε από τον περασμένο μήνα, όταν η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία ξεκίνησαν έναν πόλεμο τιμών, για να έρθουν τα περιοριστικά μέτρα για τον κορονοϊό και να δώσουν το τελειωτικό χτύπημα, με αποκορύφωμα το γκρέμισμα της τιμής του αργού τη Δευτέρα στα -40 δολάρια το βαρέλι, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στα χρονικά.

Οι εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου σε όλον τον κόσμο έχουν προχωρήσει σε συρρίκνωση των επενδυτικών τους προϋπολογισμών, καθώς εξέρχονται από έργα ή καθυστερούν να τα θέσουν σε λειτουργία, περικόπτουν την παραγωγή τους και μειώνουν τις εργασίες στα διυλιστήρια, στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την πτώση των τιμών.

Μικρότερη παραγωγή

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Rystad, η παραγωγή έως το 2025 θα μειωθεί κατά 5%, ενώ η υποχώρηση αυτή θα συνεχισθεί και τα επόμενα χρόνια, με αποτέλεσμα το 2030 οι παγκόσμιες προμήθειες να έχουν μειωθεί κατά 6,3% σε σύγκριση με τις προηγούμενες εκτιμήσεις πριν από το κατρακύλισμα των τιμών του ορυκτού καυσίμου.

Σε προηγούμενες κρίσεις, συμπεριλαμβανομένης της πιο πρόσφατης το 2014, η παγκόσμια κατανάλωση αυξήθηκε δραστικά ως απάντηση στις χαμηλές τιμές, επιτρέποντας στις πετρελαϊκές να αντισταθμίσουν τα ασθενέστερα έσοδα από την παραγωγή αργού.

Οι καθυστερήσεις στις τελικές επενδυτικές αποφάσεις (FID) σε έργα που χρειάζονται χρόνια για να τεθούν σε λειτουργία αναμένεται να μειώσουν τις προμήθειες σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο κατά 5,6% έως το 2025, κυρίως στις ΗΠΑ, αναφέρει στην ανάλυσή της η Rystad.

Οι αναλυτές στο Wood Mackenzie εκτιμούν ότι μόλις 10 με 15 μεγάλα έργα σε όλο τον κόσμο -εξαιρουμένων εκείνων των αμερικανικών εταιρειών- θα πάρουν το πράσινο φως για να προχωρήσουν, ένα επίπεδο που παρατηρήθηκε τελευταία φορά μετά την κρίση των τιμών του πετρελαίου το 2014.

Το νούμερο αυτό είναι μικρό συγκρινόμενο με τα περίπου 50 έργα τα οποία είχαν σημειωθεί για μία FID φέτος πριν από την πτώση των τιμών του πετρελαίου, σύμφωνα με τη Wood Mackenzie.

Πιέσεις στα χρηματιστήρια

Οι επενδυτές ήδη αναμένουν πολύ υποτονικά κέρδη για το α’ τρίμηνο του 2020 από τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου, οι οποίες θα ανακοινώσουν αυτή την εβδομάδα τα οικονομικά τους αποτελέσματα και θα επικεντρωθούν στον τρόπο με τον οποίο τα Δ.Σ. σχεδιάζουν να εξοικονομήσουν μετρητά και αν θα προχωρήσουν σε μείωση των μερισμάτων. Τα καθαρά κέρδη του α’ τριμήνου του 2020 για τον κλάδο στο σύνολό του αναμένεται να υποχωρήσουν στο χαμηλότερο επίπεδο σε τουλάχιστον 4 χρόνια, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Refinitiv, βασιζόμενες στις εκτιμήσεις των αναλυτών.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα είναι πιθανό να αποτελέσουν το προοίμιο ενός καταστροφικού β’ τριμήνου, όταν θα γίνει αισθητή η πλήρης επίδραση στη ζήτηση καυσίμων από τους περιορισμούς σε μετακινήσεις και ταξίδια, σε περισσότερο από το 50% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Ο δείκτης που μετρά το ρίσκο απόδοσης μερισμάτων για τον κλάδο -η αναλογία του μερίσματος προς την τιμή της μετοχής- αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο δεκαετιών μετά την πτώση των τιμών του πετρελαίου και των χρηματιστηρίων το α’ τρίμηνο. Η υψηλή απόδοση μερίσματος υποδεικνύει ότι οι επενδυτές διακρίνουν υψηλότερο βαθμό κινδύνου για το μέρισμα μιας εταιρείας. Οι επενδυτές αναμένουν με αγωνία τις αλλαγές στις προβλέψεις για την παραγωγή και περιμένουν να ακούσουν πώς σχεδιάζουν οι εταιρείες να διαχειριστούν τα μερίσματα, το σημαντικότερο κίνητρο για τους μετόχους. Πέρυσι, στο σύνολό τους οι ενεργειακές εταιρείες επέστρεψαν περισσότερο από 40 δισ. δολάρια στους μετόχους με τη μορφή μερισμάτων.

(Από τη Ναυτεμπορική)