Μέχρι και 80% μειώθηκαν μέσα σε εννιά εργάσιμες ημέρες τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων, καθώς «γύρισε» η αγορά λόγω της περικοπής της παραγωγής αργού από τις χώρες του ΟΠΕΚ+. Σύμφωνα με ανάλυση της Bimco, τα κέρδη των δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου μειώθηκαν απότομα τις τελευταίες ημέρες, προκαλώντας ανησυχία για το μέλλον και βάζοντας σε τρικυμία

 

 

μαζί με τους υπόλοιπους ναυτιλιακούς κλάδους και αυτόν των πλοίων μεταφοράς αργού, αν και εξακολουθεί να παραμένει σε πολύ καλύτερη κατάσταση από τη ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου και ειδικότερα τα capesize πλοία.

Τα ημερήσια κέρδη στα Very Large Crude Carrier (VLCC) στη διαδρομή από τον Αραβικό Κόλπο στην Κίνα έπεσαν κατά 68% σε μόλις εννέα ημέρες, από 222.591 δολ. ανά ημέρα στις 22 Απριλίου σε 71.885 δολ. ανά ημέρα στις 4 Μαΐου. Την ίδια περίοδο, τα ημερήσια κέρδη VLCC στη διαδρομή από τη Μέση Ανατολή στον Κόλπο των ΗΠΑ έχουν υποχωρήσει σχεδόν 80%, από 162.433 δολ. την ημέρα σε 36.249 δολ. την ημέρα.

Μειωμένη η προσφορά αλλά και η ζήτηση

Το παράθυρο των έκτακτων κερδών που είχε ανοίξει πριν από περίπου έναν μήνα έκλεισε στα τέλη Απριλίου, λόγω των περικοπών στην παραγωγή πετρελαίου του ΟΠΕΚ+ κατά 9,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα από την 1η Μαΐου. Η περικοπή αυτή μείωσε την προσφορά πετρελαίου στην αγορά, ενώ παράλληλα μειώνεται και η ζήτηση αργού λόγω του φρένου που έχει βάλει στην παγκόσμια οικονομία η πανδημία του κορονοϊού.

Όπως αναφέρει η Bimco, η αγορά δεξαμενόπλοιων έχει απολαύσει μια υψηλή κερδοφορία, αλλά με «δανεικό» χρόνο λόγω του ξεσπάσματος του πολέμου των τιμών μεταξύ των πετρελαιοπαραγωγών χωρών. Κάποια στιγμή ελήφθησαν οι αποφάσεις για μείωση της προσφοράς, η οποία συμπίπτει τώρα και με την αυξημένη τάση μείωσης της ζήτησης (κατά 23,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα στο δεύτερο τρίμηνο εκτιμά η ΙΕΑ). Οι δύο αυτοί παράγοντες πιέζουν συντριπτικά τους ναύλους των δεξαμενόπλοιων, οι οποίοι κρατήθηκαν πολύ υψηλά λόγω της τάσης αποθήκευσης του αργού σε πλωτές δεξαμενές.

Εξασθενεί η τάση για πλωτές αποθήκες

Ωστόσο η ανοδική πορεία στη ζήτηση δεξαμενόπλοιων ως πλωτών αποθηκών το 2020, τάση που αφαιρεί χωρητικότητα από την αγορά, δεν αναμένεται να προσφέρει μια «ασημένια επένδυση» που μπορεί να αντισταθμίσει την πτώση της ζήτησης και την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα.

Ήδη και η τάση αποθήκευσης εξασθενεί. Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, περί τα 136 εκατ. βαρέλια αργού ήταν σε πλωτές αποθήκες την περασμένη Τρίτη, όταν στις 28 Απριλίου η ποσότητα ανερχόταν στα 146 εκατ. βαρέλια.

Οι εκτιμήσεις της Tanker International δείχνουν ότι έχουν ναυλωθεί μόνο 80 VLCCs από τη Δυτική Αφρική και τη Μέση Ανατολή για το διάστημα μεταξύ 1 και 20 Μαΐου, από 124 VLCCs κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου μήνα.

Έρχονται δύσκολοι μήνες για τις εταιρείες

Οι πλοιοκτήτες πάντως μπορούν να ελπίζουν, τονίζει η Bimco, ότι τα ισχυρά κέρδη των προηγούμενων ημερών θα ενισχύσουν τα ταμειακά διαθέσιμα των ναυτιλιακών εταιρειών δεξαμενόπλοιων εν όψει των δύσκολων μηνών που ακολουθούν.

Στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης υπολογίζεται ότι αποτελούνται από 70 VLCCs, 38 suezmaxes και 30 aframaxes. Τα δεξαμενόπλοια θεωρούνται ότι χρησιμοποιούνται ως πλωτές αποθήκες όταν είναι αγκυροβολημένα ή δεν μετακινούνται για 20 ή περισσότερες ημέρες, σύμφωνα με το Lloyd’s List Intelligence. Τα δεδομένα περιλαμβάνουν εκείνα τα πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα τουλάχιστον 80.000 dwt και τα οποία συνήθως μπορούν να μεταφέρουν πάνω από 600.000 βαρέλια πετρελαίου.

Οι αναλυτές της LLI παρατηρούν ότι και άλλα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ως αποθήκες, όμως δεν είναι ακόμη σαφές πόσο θα κρατήσει αυτή η αυξημένη ζήτηση.

(Από τη Ναυτεμπορική)