Να επιστρέψει ο σιδηρόδρομος στην ανάπτυξη επιδιώκει το υπουργείο Υποδομών - Μεταφορών, διαμορφώνοντας επενδυτικό σχέδιο πενταετίας και δεκαετίας με έργα υποδομής. Οι συνδέσεις που δρομολογούνται με βιομηχανίες, ΒΙΠΕ και τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Βόλου και Πάτρας στοχεύουν στο να «διευκολύνουν» τα εμπορεύματα με προορισμό τις γειτονικές χώρες και την κεντρική Ευρώπη.

Ταυτόχρονα ιδιαίτερη έμφαση εντός του 2020 δίνεται σε ένα πλέγμα δράσεων που στοχεύουν τόσο στη θεσμική όσο και στη λειτουργική αναμόρφωση των σιδηροδρομικών εταιρειών (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΟΣΕ, νέα σύμβαση ΥΔΥ για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και επενδυτικό σχέδιο κ.λπ.).

Ο τομέας, επίσης, της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει ξεχωριστή θέση μέσα από τις 36 δράσεις που έχουν ανακοινωθεί και αναθεωρούνται με έμφαση την προσέλκυση διεθνών εμπορευματικών ροών, τη συντεταγμένη εισαγωγή ηλεκτρονικών πλατφορμών, τη δημιουργία πάρκων εφοδιαστικής αλυσίδας και την εισαγωγή καινοτόμων εφαρμογών.

Στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών βρίσκονται σε εξέλιξη και προγραμματίζονται δημόσια έργα που αφορούν την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου και τις συνδέσεις του με τα λιμάνια και τους κόμβους της χώρας. Τα ήδη ώριμα θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται εντός της παρούσας Προγραμματικής Περιόδου (ΕΣΠΑ 2014-2020), καθώς και την επόμενη προγραμματική περίοδο 2021-2027.

Η έγκριση από το Δ.Σ. του ΟΣΕ των βασικών παραμέτρων σύνδεσης της Motor Oil με το σιδηροδρομικό δίκτυο στους Αγίους Θεοδώρους, επένδυση ύψους 15 εκατ. ευρώ, με αποκλειστική χρηματοδότηση της επιχείρησης, που θα εξυπηρετεί κι άλλες βιομηχανίες με σημαντικό εμπορευματικό έργο, ανοίγει τον δρόμο για αντίστοιχες συμφωνίες με την ΕΛΒΑΛ και τα ΕΛΠΕ και δρομολογεί τη σύνδεση με τη ΒΙΠΕ Κιλκίς. Η σχετική μελέτη, προϋπολογισμού 800.000 ευρώ, έχει ενταχθεί στο ΠΔΕ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η συμφωνία μεταξύ Motor Oil, ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ αναμένεται να αποφέρει στον ΟΣΕ έσοδα 1 εκατ. ευρώ ετησίως. Για να προχωρήσει, ωστόσο, ο διαγωνισμός κατασκευής της νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής, μήκους 9 χλμ., απομένουν η υπογραφή συμπληρωματικής Υπουργικής Απόφασης και το τελικό συμφωνητικό.

Την ίδια στιγμή η σύνδεση του ΟΛΘ με το βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο θεωρείται καθοριστική, καθώς θα μεταφέρει απευθείας τα φορτία σε Βουλγαρία, Βόρεια Μακεδονία, Σερβία, Ρουμανία, με τις εκτιμήσεις για την αύξηση του ΑΕΠ στην Κεντρική Μακεδονία να αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας.

Η Περιφέρεια, μάλιστα, έχει δεσμεύσει κονδύλι 7 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του ΠΕΠ, για την αναβάθμιση της υφιστάμενης σύνδεσης με τον σιδηρόδρομο, ώστε να φτάσει μέχρι τη βάση του ΣΕΜΠΟ. Όσο για τη νέα σύνδεση με τον υπό επέκταση 6ο Προβλήτα, που θα περιλαμβάνει την υπέργεια σιδηροδρομική γέφυρα, μήκους 1.023,4 μέτρων, σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται έγκριση ώστε ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί από την ΕΡΓΟΣΕ να γίνει στο πλαίσιο του ανταγωνιστικού διαλόγου. Στόχος είναι η μελετητική ωρίμανση του έργου, το οποίο βρίσκεται ακόμα σε φάση προμελετών. Εφόσον αυτό προχωρήσει, τότε ο διαγωνισμός μπορεί να προκηρυχθεί ακόμα και στις αρχές του 2021. Ο αρχικός προϋπολογισμός εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ.

Θεσσαλονίκη - Ξάνθη

Επιπλέον, σε πλήρη εξέλιξη είναι η ωρίμανση των μελετών για το σιδηροδρομικό έργο της νέας γραμμής Θεσσαλονίκης - Καβάλας - Ξάνθης, συνολικού μήκους 205 χλμ. και προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, τμήμα της λεγόμενης και Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Η νέα γραμμή θα μειώσει τουλάχιστον κατά τρεις ώρες τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη. Τελευταία εξέλιξη είναι η περιβαλλοντική μελέτη για το πρώτο έργο που αφορά το τμήμα Θεσσαλονίκη - Καβάλα και η οποία έχει τεθεί σε διαβούλευση, πριν σταλεί προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος. Την περιβαλλοντική μελέτη για αυτό το τμήμα έχει εκπονήσει ο ΟΣΕ. Η χάραξή του είναι πεδινή και ακολουθεί κατά κάποιον τρόπο αυτήν της Εγνατίας. Θα αφορά την κατασκευή νέας μονής γραμμής υψηλών ταχυτήτων με ηλεκτροκίνηση και θα έχει μήκος 173,7 χλμ. Οι ταχύτητες που θα αναπτύσσονται θα είναι κατά τόπους 160 με 200 χλμ. την ώρα.

Η γραμμή θα ξεκινά από τον οικισμό της Νέας Φιλαδέλφειας στο Ωραιόκαστρο και θα καταλήγει στη Νέα Καρβάλη, το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας. Συνολικά προβλέπεται οι δημιουργία οκτώ νέων σιδηροδρομικών σταθμών: Καβαλλαρίου, Λαγκαδικίων, Νέας Μάδυτου, Βρασνών, Αμφίπολης, Ποδοχωρίου, Αυλής και Αμυγδαλεώνα. Προβλέπονται, επίσης, δύο στάσεις σε Δρυμό και Λουτρά Βόλβης.

Στο έργο θα υπάρχουν σημαντικά τεχνικά έργα: 23 συνολικά σήραγγες, μήκους 22,23 χλμ., 30 σιδηροδρομικές σήραγγες 8,77 χλμ. και 71 ανισόπεδες διαβάσεις. Με το έργο θα αυξηθεί η χωρητικότητα του δικτύου και θα αναπτυχθεί το νέο λιμάνι της Καβάλας, ενώ θα αναβαθμιστεί η σύνδεση με την Τουρκία και τη Βουλγαρία και γενικότερα με τα ανατολικά Βαλκάνια.

*(Από τη Ναυτεμπορική)