Ικανοποιητικούς ρυθμούς ανάπτυξης για τον στόλο των πλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου και πολύ υψηλούς για τους στόλους μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και υγραερίου (LPG Carriers) «βλέπει» για την επόμενη 5ετία έρευνα του Lloyd’s List Intelligence. H έρευνα αυτή έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα ελληνικά ναυτιλιακά συμφέροντα

 

καθώς στα μεν δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο του παγκοσμίου στόλου (26,2%), ενώ στα LNG Carriers επίσης κατέχουν την πρώτη θέση με βάση την αξία του στόλου, με τους Ιάπωνες να ακολουθούν, ενώ σε αριθμό πλοίων φαίνεται να υπολείπονται κατ’ ελάχιστο (ένα ή δύο πλοία).

Για την 5ετία 2020-2024 ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 98 εκατ. dwt (23%) ή με ρυθμό 4,3% ετησίως, σε σύγκριση με το 4,1% τα προηγούμενα πέντε χρόνια.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα του Lloyd’s List Intelligence Shipbuilding Outlook, το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται στα 92m dwt, το οποίο σηματοδοτεί ότι πολλές από τις παραδόσεις είναι πλοία που ήδη βρίσκονται στο βιβλίο παραγγελιών. Κατά την περίοδο 2015-2019, η αύξηση του στόλου ήταν 22% ή 76 εκατομμύρια dwt, που αντιστοιχεί σε αύξηση 4,1% κατά μέσο όρο κάθε χρόνο. Τα δεδομένα δείχνουν ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου αποτελείται από 2.225 δεξαμενόπλοια 429 εκατ. dwt, εκ των οποίων τα 254 εκατ. ανήκουν σε 823 VLCC.

Παραδόσεις έως το 2024

Από τώρα έως το 2024 εκτιμάται ότι θα παραδοθούν 129 εκατομμύρια dwt, ή 676 δεξαμενόπλοια αργού, δηλαδή 21%, ή 23 εκατομμύρια dwt, περισσότερα από ό,τι τα προηγούμενα πέντε χρόνια. Η μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου είναι 10,8 χρόνια, με τα VLCC να είναι κάτω των 10 ετών κατά μέσο όρο.

Τα μεγέθη αυτά υπογραμμίζουν ότι ο στόλος των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου είναι ο νεότερος μεταξύ όλων των κατηγοριών των πλοίων, σύμφωνα με το Lloyd’s List Intelligence.

Αναφορικά με την ανανέωση του στόλου, η έρευνα εκτιμά ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα διαλυθούν περί τα 31,7 εκατ. dwt, μια μεταφορική ικανότητα ελαφρώς μεγαλύτερη από την περίοδο 2015-19, κάτι που σημαίνει ότι λίγο πολύ όλα τα πλοία που κατασκευάστηκαν το 2000 ή νωρίτερα θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια. Ωστόσο, οι εκτιμήσεις για νέες συμβάσεις ναυπήγησης στο μέλλον είναι συγκρατημένες, καθώς κατά ορισμένους αναλυτές το peak της αγοράς των δεξαμενόπλοιων θα κορυφωθεί μετά το 2030, ενώ κατ’ άλλους έχει ήδη περάσει.

Στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) η αισιοδοξία για θετικές εξελίξεις είναι περισσότερο εμπεδωμένη.

Ο στόλος των LNG Carriers αποτελείται σήμερα από 594 πλοία, με συνολική μεταφορική ικανότητα 87,6 εκατ. κυβικά μέτρα. Ο στόλος αυξήθηκε κατά 46% το διάστημα 2015-2019 και προβλέπεται να καταγράψει μια επιπλέον αύξηση 50% έως το τέλος του έτους 2024. Το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 294 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 29,8 εκατ. κυβικών μέτρων.

Οι παραδόσεις την 5ετία 2020-2024 αναμένεται να είναι 300 πλοία μεταφορικής ικανότητας 43,6 εκατ. κυβικών μέτρων. Αυτό ισοδυναμεί με μία αύξηση κατά 50% σε σύγκριση με τα προηγούμενα πέντε χρόνια, σηματοδοτώντας μια υψηλή εμπιστοσύνη στη μελλοντική αγορά. Επίσης οι προβλέψεις κάνουν λόγο για διάλυση μόλις επτά πλοίων τα επόμενα πέντε χρόνια, καθώς ο στόλος είναι γενικά πολύ νέος.

Προσφορά και ζήτηση

Η ζήτηση για LNG θα συνεχίσει να αυξάνεται εκτιμά ο Lloyd’s List Intelligence, με τη νέα προσφορά να προέρχεται από τις ΗΠΑ, την Αυστραλία και το Κατάρ. Δεδομένου ότι η κατανάλωση LNG θα αυξηθεί περισσότερο στην Κίνα, θα χρειαστούν περισσότερα πλοία στο μέλλον, επομένως, οι νέες παραγγελίες θα συνεχισθούν. Όπως εκτιμάται, οι τοποθετήσεις σε νέες παραγγελίες για νεότευκτα LNG Carriers θα αφορούν περί τα 223 πλοία, 33,5 εκατ. κυβικών μέτρων συνολικά, περίπου 10% λιγότερα από ό,τι τα προηγούμενα πέντε χρόνια.

Τέλος, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς υγραερίου (LPG Carriers) ανέρχεται σε 1.547 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 36,5 εκατ. κυβικών μέτρων. Το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 193 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 11,2 εκατ. κυβικών μέτρων.

Ο στόλος των LPG Carriers αυξήθηκε 9,4% κατά μέσο όρο ετησίως την προηγούμενη 5ετία σύμφωνα με τον Lloyd’s List Intelligence, καθώς αναπτύχθηκαν πολλά μεγάλα έργα LNG που είχαν ως αποτέλεσμα και την παραγωγή περισσότερου υγραερίου, τόσο στην Αυστραλία και στις ΗΠΑ όσο και στο Κατάρ. Η υψηλή ανάπτυξη του στόλου θα συνεχιστεί με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7% έως το τέλος του έτους 2024.

Λόγω του μεγάλου βιβλίου παραγγελιών, οι παραδόσεις νεότευκτων θα συνεχισθούν με υψηλό ρυθμό το διάστημα 2020-2024 και υπολογίζεται ότι θα παραδοθούν από τα ναυπηγεία 325 νεότευκτα LPG Carriers.

*(naftemporiki.gr)