Ποδαρικό στο 2021 με έντονα πτωτική τάση έκανε η αγορά καυσίμων, προερχόμενη από ένα έτος με επίσης πτωτική πορεία, ενώ και οι προβλέψεις, τουλάχιστον σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, είναι δυσοίωνες. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η πανδημία, οι περιορισμοί στην κυκλοφορία και στις κινήσεις από νομό σε νομό, η έλλειψη μεγάλων δημοσίων έργων και βέβαια η κάθετη πτώση του τουρισμού έχουν

 

οδηγήσει την αγορά στο «κόκκινο», με την αβεβαιότητα για το μέλλον να είναι η μόνη σταθερά.

Έτσι συνολικά ο Ιανουάριος του 2021 έκλεισε με υποχώρηση πωλήσεων και στα τρία προϊόντα, δηλαδή σε όλους τους τύπους: τις βενζίνες, το πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης, που έφτασε το -30%. Μάλιστα, τα διαφαινόμενα νέα αυστηρά «απαγορευτικά» στις μετακινήσεις τόσο εντός των αστικών ιστών όσο και στη μετάβαση σε γειτονικούς νομούς, αλλά και οι αρνητικές προβλέψεις για την πορεία της οικονομίας το πρώτο τρίμηνο και βέβαια του τουρισμού σε επίπεδο εξαμήνου δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας στον κλάδο. Όπως αναφέρεται, στους παράγοντες που καθηλώνουν την αγορά θα πρέπει να προσμετρηθεί και η παρατεταμένη καλοκαιρία, με υψηλές θερμοκρασίες και νοτιάδες για πολλές περιοχές της χώρας, που όπως είναι φυσικό «φρενάρει» τις προμήθειες πετρελαίου θέρμανσης.

Ήδη βέβαια η αγορά καυσίμων στο σύνολό της το 2020 έγραψε ένα -8,5%, με τις τουριστικές περιοχές να έχουν γράψει πολύ μεγαλύτερα ποσοστά. Και βέβαια αυτά θα ήταν μεγαλύτερα εάν δεν υπήρχαν την άνοιξη του 2020 οι χαμηλές τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης και η παράταση διάθεσής του μέχρι τον Ιούνιο, που οδήγησαν τα νοικοκυριά σε κινήσεις αποθεματοποίησης. Έτσι, με βάση διαθέσιμα στοιχεία το 2020 έκλεισε με τις βενζίνες να γράφουν πτώση 17% (στις τουριστικές περιοχές η μείωση ήταν διπλάσια και ξεπέρασε σε περιοχές όπως η Κρήτη και το 50%), το πετρέλαιο κίνησης με μείωση 10% και το θέρμανσης με άνοδο 15%.

Όμως, ήδη από τα μέσα του Οκτώβρη, οπότε και ξεκίνησε η διάθεση το πετρελαίου θέρμανσης για τη σεζόν, η εικόνα είναι αρνητική για το ντίζελ θέρμανσης, καθώς όλοι έχουν ήδη τα ντεπόζιτα γεμάτα. Είναι ενδεικτικό ότι τον περασμένο Ιούνιο, οπότε και έληξε η περίοδος διάθεσης μετά τις συνεχείς παρατάσεις, η άνοδος ήταν της τάξης του 47,5%, ενώ στις πρώτες εβδομάδες διάθεσης στο β’ μισό του Οκτωβρίου η μείωση ήταν στο 30%, ποσοστό στο οποίο και τελικά έκλεισε η χρονιά.

Λαθρεμπόριο

Με αυτά τα δεδομένα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αναμένεται και φέτος να ασκηθεί περαιτέρω πίεση στα δίκτυα λιανικής. Εφόσον δεν υπάρξει άμεση ανάκαμψη της οικονομίας (έργα, οικοδομή και τουρισμός είναι «κλειδιά») τα 5.500 πρατήρια περίπου που έχουν μείνει μετά τη δραστική συρρίκνωση τα χρόνια της κρίσης θα δοκιμαστούν εκ νέου, με δεδομένο και το ύψος της φορολογίας και του εύρους του λαθρεμπορίου. Δεν είναι τυχαίο δε ότι, όπως μεταφέρουν στη «Ν» στελέχη της αγοράς, η κατάσταση έχει ξεφύγει με το λαθρεμπόριο και τις μεθόδους που ακολουθεί και γι’ αυτό άλλωστε θα πρέπει το συντομότερο να ολοκληρωθεί το σύστημα εισροών - εκροών.

Είναι ενδεικτικό ότι ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος επανέφερε πριν από λίγες μέρες στη δημοσιότητα και πάλι το θέμα με την άμεση ολοκλήρωση και λειτουργία των συστημάτων εισροών-εκροών καυσίμων, μέσα σε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό πλαίσιο. «Η λειτουργία των συστημάτων, σε συνδυασμό με την αξιοποίηση των δεδομένων του συστήματος εισροών - εκροών στα πρατήρια καυσίμων όλης της χώρας, θα αποτελέσει ένα καίριο πλήγμα απέναντι σε αυτά τα κυκλώματα» σημείωσε σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος, με αφορμή τον πρόσφατο εντοπισμό διεθνούς κυκλώματος νοθείας καυσίμων, μέσω χημικών διαλυτών «Designer Fuel Oil».

*(Από τη Ναυτεμπορική)