Τρεις θηριώδεις Bentley Bentayga, η αξία των οποίων υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ η καθεμία, 22 Tesla, που η τιμή τους ξεκινάει από τα επίπεδα των 50.000 ευρώ και φτάνει έως και τις 100.000 ανάλογα με το μοντέλο, και 78 Porsche (19 Taycan, 52 Cayenne και 7 Panamera), με τιμές πολύ πάνω από 100.000 ευρώ όλες,

περιλαμβάνονται στη λίστα με τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν το 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία των ταξινομήσεων του έτους που έχει στη διάθεσή της η «Κ». Πλήθος ακόμα πολυτελών αυτοκινήτων, με δυνατότητες είτε αμιγούς ηλεκτροκίνησης είτε υβριδικά, συμπληρώνουν αυτή τη λίστα.Μπορεί οι πωλήσεις των ιδιωτικής χρήσης επιβατικών αυτοκινήτων να υποχώρησαν το προηγούμενο έτος κατά 29%, ωστόσο οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων εκτοξεύτηκαν σε επίπεδα σχεδόν διπλάσια από όσα πωλήθηκαν την προηγούμενη πενταετία.

Τα κίνητρα που έδωσε η κυβέρνηση σε συνδυασμό με την ευρύτερη εμπέδωση περιβαλλοντικής ευαισθησίας διεθνώς βοήθησαν αυτόν τον κλάδο των οχημάτων να παρουσιάσει αξιοσημείωτες επιδόσεις. Συνολικά πωλήθηκαν 2.131 ηλεκτροκίνητα οχήματα εκ των οποίων τα 675 αμιγώς ηλεκτροκίνητα, χωρίς δηλαδή κινητήρα εσωτερικής καύσης και μόνο με μπαταρία, και 1.456 υβριδικά. Σημαντικό ποσοστό αυτών των 2.131 αυτοκινήτων ανήκει στην κατηγορία των υπερπολυτελών brands, όπως η Bentley, η Porsche, η Tesla αλλά και Mercedes, BMW και Land Rover. Ενδεικτικά αναφέρεται η ταξινόμηση 52 συνολικά υβριδικών Porsche Cayenne, 111 Range Rover BΜW Χ5 και 70 Mercedes GLC, ηλεκτροκινούμενα αυτοκίνητα όλα.

Με δεδομένο ότι το κίνητρο για την ηλεκτροκίνηση, η επιδότηση δηλαδή, χορηγείται για αυτοκίνητα αξίας έως 50.000 ευρώ και ούτε ευρώ περισσότερο, μπορεί να συμπεράνει κανείς με σχετική ασφάλεια πως τα υψηλότερα εισοδήματα στρέφονται μαζικότερα προς την ηλεκτροκίνηση, σημειώνει στην «Κ» αντιπρόσωπος – εισαγωγέας αυτοκινήτων με σημαντικό χαρτοφυλάκιο πωλήσεων ηλεκτροκινούμενων Ι.Χ.Οσον αφορά το σύνολο των οχημάτων που πωλήθηκαν το 2020, συμβατικών δηλαδή και ηλεκτροκίνητων, έφτασαν τις 80.977, 29% λιγότερα από τα 114.109 του 2019. Στις τρεις πρώτες θέσεις με τις περισσότερες πωλήσεις Ι.Χ. ανεξαρτήτως κινητήρα, βρίσκονται η Toyota, η Peugeot και η Volkswagen, με μερίδια αγοράς 12,7%, 9,8% και 8,5% αντίστοιχα. 

Σταθμοί φόρτισης

Να σημειωθεί πως μετά τα 22 Tesla που πωλήθηκαν πέρυσι, τη Δευτέρα ξεκίνησε και η λειτουργία του πρώτου σταθμού ταχυφορτιστών της αμερικανικής εταιρείας στο Golden Hall. Οι 6 ταχυφορτιστές (superchargers) που διαθέτει μπορούν να επαναφορτίσουν τα μοντέλα Model S, Model X και Model 3 μέσα σε λίγα λεπτά αντί για ώρες. Το όχημα ειδοποιεί αυτομάτως μέσω της εφαρμογής της Tesla πότε έχει αρκετή ενέργεια ώστε να συνεχίσει το ταξίδι. Συνήθως, δεν είναι αναγκαία η φόρτιση άνω του 80%.

Το επόμενο τρίμηνο, η Tesla θα εγκαινιάσει άλλον ένα σταθμό με superchargers στην Πάτρα, ενώ το τρίτο τρίμηνο έχει προγραμματιστεί να ανοίξει σταθμός στην Καρδίτσα και το τέταρτο στη Θεσσαλονίκη.

Αλματώδης αύξηση μετά τα κίνητρα

Η ηλεκτροκίνηση στη χώρα παρουσίασε αλματώδη αύξηση μετά τον Ιούλιο του 2020, οπότε και ψηφίστηκε ο νόμος για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, μέχρι το τέλος του έτους. Μόνο τον Δεκέμβριο οι ταξινομήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθαν σε ποσοστό 10% επί του συνόλου, προσεγγίζοντας νούμερα χωρών όπως η Μεγάλη Βρετανία και η Ολλανδία, στις οποίες η ηλεκτροκίνηση είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη. 

Οπως σημειώνει η γ.γ. Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, μιλώντας στην «K», «χαρακτηριστικά θα σας πω ότι το σύνολο της πενταετίας 2015-2019 ταξινομήθηκαν συνολικά 1.141 τέτοια οχήματα και μόνον το 2020 ο αριθμός ανήλθε σε 2.131, γεγονός που αναδεικνύει την αποδοχή της πολιτικής». «Η πραγματικότητα είναι ότι τα μεγέθη στα οποία αναφέρομαι εξέπληξαν θετικά και εμάς, καθώς έχουν ξεπεράσει κατά 2,5 φορές τους στόχους σε νέες ταξινομήσεις που είχαμε θέσει για το 2020 στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα». Η ηλεκτροκίνηση όμως δεν είναι μόνον αριθμοί, πωλήσεις και ταξινομήσεις, λέει η κ. Σδούκου: «Μέσω της ανάπτυξης και της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στο μείγμα των μεταφορών πετυχαίνουμε δύο σημαντικά πράγματα: Το πρώτο είναι ότι αναπτύσσεται δυναμικά ένας καινούργιος κλάδος στην οικονομία, ο οποίος δημιουργεί θέσεις εργασίας αλλά και διεύρυνση του κύκλου εργασιών στις επιχειρήσεις που ασχολούνται με την αλυσίδα της ηλεκτροκίνησης (αυτοκίνητα, ποδήλατα, δίκυκλα, φορτιστές, παροχή υπηρεσιών). Το δεύτερο και πιο σημαντικό είναι το κοινωνικοοικονομικό όφελος που προσδίδει στην καθημερινότητά μας. Η επίτευξη του στόχου μας για το 2030 θα έχει ταυτόχρονα εξοικονομήσει περίπου 750 εκατ. από τη μείωση των θανάτων που οφείλονται σε καρδιαγγειακά νοσήματα και σε νόσους του αναπνευστικού».