Καθησυχαστικός για τη συνέχιση της ηλεκτροδότησης της χώρας εμφανίζεται ο ΑΔΜΗΕ σε συνέχεια του ατυχήματος που συνέβη στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου το βράδυ της Κυριακής, ενώ παράλληλα τονίζει ότι δεν υφίσταται θέμα αερίων ρύπανσης «καθώς ο εξοπλισμός που καταστράφηκε δεν περιείχε επικίνδυνες χημικές ουσίες όπως PCBs/PCTs, δεδομένου ότι ο Διαχειριστής έχει από ετών προβεί στις ενέργειες που διασφαλίζουν πλήρη εναρμόνιση με την εθνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία»

Να σημειωθεί ότι, με βάση ενημέρωση από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και σύμφωνα με τα στοιχεία που συνέλεξαν οι επιθεωρητές περιβάλλοντος, δεν διαπιστώθηκε διαρροή υγρών αποβλήτων, πλην μικρής ποσότητας νερών πυρόσβεσης κάτω από τον μετασχηματιστή. Επίσης αναφέρθηκε ότι χτες οι τιμές των αιωρούμενων σωματιδίων ήταν χαμηλές, εντός φυσιολογικών ορίων, και δεν παρατηρήθηκε αύξηση σε σχέση με τις τιμές των προηγούμενων ημερών.

Η διασφάλιση

Σε σχέση με τη θωράκιση του δικτύου, ο Διαχειριστής αναφέρει σε ανακοίνωσή του ότι «έως ότου παραληφθεί και εγκατασταθεί ο νέος αυτομετασχηματιστής στο ΚΥΤ Κουμουνδούρου εντός τριμήνου, θα διασφαλιστεί, χωρίς διαταραχές για τους καταναλωτές, η εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς με κατάλληλο σχεδιασμό και κατανομή φορτίων και παραγωγής. Σε αυτό θα συμβάλει ουσιαστικά η συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ, τη ΔΕΗ και την Κόρινθος Power», ενώ στέκεται στα έργα εκσυγχρονισμού που θα γίνουν στο ΚΥΤ, όπως είναι ήδη γνωστό, από την εταιρεία Mytilιneos. «Το νέο ΚΥΤ θα τεθεί σε λειτουργία το 2023 και θα τροφοδοτεί 21 γραμμές 150 kV και 4 γραμμές 400 kV, αναλαμβάνοντας μεγάλο μέρος του φορτίου στο λεκανοπέδιο Αθηνών. Επιπλέον, στις νέες εγκαταστάσεις του ΚΥΤ θα διασυνδεθεί το καλώδιο Αττικής - Κρήτης, καθώς και ο Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική)», αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ, τονίζοντας ότι «για το σύστημα ηλεκτροδότησης της Αττικής, προκειμένου να διασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο αξιοπιστίας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες ηλεκτροδότησης, είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του ΚΥΤ Αργυρούπολης στην Υπερυψηλή Τάση (στα 400 kV από 150 kV), καθώς και η πλήρης ανακατασκευή του ΚΥΤ στο Ρουφ προκειμένου να δημιουργηθούν πρόσθετοι, ισχυροί κόμβοι στο Λεκανοπέδιο αντίστοιχοι με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου και το ΚΥΤ Παλλήνης». Παράλληλα ο Διαχειριστής θέτει το θέμα του Δυτικού Διαδρόμου που έχει μπλοκάρει στα δικαστήρια. «Σε ό,τι αφορά το Σύστημα της Πελοποννήσου, όταν ολοκληρωθεί ο Δυτικός Διάδρομος (Μεγαλόπολη-Πάτρα-Δυτική Στερεά) συνολικού προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, η ηλεκτροδότηση θα θωρακιστεί πλήρως, αφού ακόμη και σε περίπτωση ανάλογης σοβαρής βλάβης στην Αττική το σύστημα της Πελοποννήσου δεν θα επηρεαστεί» αναφέρει σχετικά.

Τα αίτια

Η φωτιά αποδίδεται σε σφάλμα σε αυτομετασχηματιστή 400/150/ 30kV ισχύος 280MVA που βρίσκεται εντός του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου και στην αδυναμία λειτουργίας του αντίστοιχου διακόπτη προστασίας ισχύος 150 kV. Βέβαια ο εν λόγω εξοπλισμός ήταν σε χρήση εδώ και 40 χρόνια, ενώ όπως αναφέρεται λόγω νομικών προσκομμάτων στις προμήθειες δεν υπήρχε νωρίτερα εκσυγχρονισμός.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Διαχειριστή, ο αυτομετασχηματιστής που είχε τη βλάβη είναι του 1986 και ο διακόπτης του 1972, με τα δύο στοιχεία να τίθενται σε ηλέκτριση και λειτουργία το 1991. Όπως αναφέρει ο ΑΔΜΗΕ, από το 2018 υπήρξε διαγωνισμός προμήθειας 10 νέων αυτομετασχηματιστών στο πλαίσιο της ανανέωσης κρίσιμων στοιχείων του Συστήματος. Ωστόσο, λόγω προσφυγών κατά του διαγωνισμού, η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2020 και οι πρώτοι αυτομετασχηματιστές αναμένεται να παραδοθούν το αμέσως επόμενο διάστημα.

Ο εν λόγω διαγωνισμός εντάσσεται στο φιλόδοξο πενταετές Πρόγραμμα Ανανέωσης Εξοπλισμού (Renovation Plan), συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατ. ευρώ, το οποίο για πρώτη φορά ξεκίνησε να σχεδιάζεται και υλοποιείται οργανωμένα από την εταιρεία το 2018. Το εν λόγω πρόγραμμα προβλέπει στοχευμένες σταδιακές αντικαταστάσεις παλαιωμένων στοιχείων του εξοπλισμού σύμφωνα με την προτεραιοποίηση που έχουν ορίσει οι αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του ΑΔΜΗΕ. Ενδεικτικά για το 2021 και το 2022, έχουν προϋπολογιστεί ανανεώσεις εξοπλισμού ύψους 16,5 εκατ. και 21 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Πάντως λόγω της παλαιότητας, όπως αναφέρουν πηγές του ΑΔΜΗΕ, υπάρχει και μια ωφέλεια, δηλαδή ο εξοπλισμός είχε κάνει την απόσβεσή του κι έτσι δεν θα εγγραφεί σχετικό κόστος στις οικονομικές καταστάσεις του Διαχειριστή.

Τα ΕΛΠΕ

Σε μία εβδομάδα αναμένεται να αποκατασταθεί η πλήρης παραγωγική λειτουργία των ΕΛΠΕ, των οποίων βασικές παραγωγικές εγκαταστάσεις ήταν πολύ κοντά στο ατύχημα κι έτσι διέκοψαν τη λειτουργία τους.

Σύμφωνα με ανακοίνωση των ΕΛΠΕ, «όλα τα συστήματα ασφαλείας των διυλιστηρίων τέθηκαν άμεσα και με απόλυτη επιτυχία σε λειτουργία, ενώ η διαχείριση της έκτακτης κατάστασης από το υπεύθυνο προσωπικό των δύο εγκαταστάσεων υπήρξε υποδειγματική. Σαν αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών, παρουσιάστηκαν εκτονώσεις καυσαερίων προς τους πυρσούς των δύο διυλιστηρίων, με αύξηση της φλόγας που είναι ορατή από τις γύρω περιοχές. Το συμβάν αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό, καθώς προκύπτει ακριβώς για λόγους ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί πηγή ανησυχίας».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")