Με δύο κινήσεις η ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προωθεί τη βέλτιστη γεωενεργειακή αξιοποίηση του Νότιου Διαδρόμου. Υπενθυμίζεται ότι ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου στοχεύει στη διαφοροποίηση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ε.Ε., περιλαμβάνει όλα τα έργα υποδομής που συνδέονται για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την περιοχή της Κασπίας Θάλασσας στην Ευρώπη και απαρτίζεται από επιμέρους ενεργειακά έργα συνολικής επένδυσης 40 δισ. δολαρίων ΗΠΑ περίπου. Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει:

* τη δεύτερη φάση ανάπτυξης του κοιτάσματος Shah Deniz που αφορά γεωτρήσεις και υπεράκτιες εγκαταστάσεις άντλησης αερίου στην Κασπία Θάλασσα

* την επέκταση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας φυσικού αερίου στον τερματικό σταθμό του Sangachal στις αζέρικες ακτές της Κασπίας

* την επέκταση του ιταλικού δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου

* δυνατότητες περαιτέρω σύνδεσης με δίκτυα φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής, Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης

* τρία έργα κατασκευής αγωγών: Αγωγός Νότιου Καυκάσου (SCPX) - Αζερμπαϊτζάν, Γεωργία, Αγωγός Φυσικού Αερίου Ανατολίας (Trans Anatolian Pipeline - TANAP) - Τουρκία, Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP) - Ελλάδα, Αλβανία, Ιταλία.

Έτσι, η μία κίνηση που σχεδιάζει το ΥΠΕΝ στο πλαίσιο της στρατηγικής του Νοτίου Διαδρόμου έχει να κάνει με την επέκταση της δυναμικότητας του TAΡ. Όπως ανέφερε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας, μιλώντας στην 7η Υπουργική Σύνοδο για τον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, η Ελλάδα «υποστηρίζει την επέκταση της δυναμικότητας του TAP, με την κατασκευή ενός δεύτερου σταθμού συμπίεσης στις Σέρρες» πέρα από αυτόν που υπάρχει στους Κήπους του ‘Εβρου.

Ο Κώστας Σκρέκας αναφέρθηκε, επίσης, σε δύο σημαντικά έργα που προγραμματίζει ο ΔΕΣΦΑ, τα οποία θα αυξήσουν τη δυναμικότητα του Εθνικού Συστήματος με την κατασκευή δύο σταθμών συμπίεσης. Πρόκειται για έργα με εκτιμώμενο προϋπολογισμό ύψους 100 εκατ. ευρώ, τα οποία περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΤΑΡ έχει σχεδιαστεί για να μεταφέρει 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως στην Ευρώπη, δηλαδή την ενέργεια που χρειάζονται 7 εκατ. ευρωπαϊκά νοικοκυριά. Με την ενδεχόμενη προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης -ενός στην Ελλάδα κι ενός στην Αλβανία- μπορεί να διπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα, φτάνοντας σε 20 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, μόλις τα αποθέματα φυσικού αερίου είναι διαθέσιμα.

Δέσμευση χωρητικότητας

Προς ώρας πάντως οι παραδόσεις φυσικού αερίου, σύμφωνα με όσα αναφέρουν στελέχη της Κοινοπραξίας στη «Ν», γίνονται κανονικά στη βάση της συμφωνίας «δέσμευσης χωρητικότητας», ενώ προγραμματίζεται για τον Ιούλιο η διενέργεια market test για την αύξηση της δέσμευσης χωρητικότητας του αγωγού. Όπως αναφέρεται τα δεσμευτικά αποτελέσματα του market test προβλέπεται να είναι διαθέσιμα έως τον Οκτώβριο του 2021. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα αποτελέσματα του market test θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην αύξηση της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού στους Κήπους του Έβρου, δηλαδή στα ελληνοτουρκικά σύνορα, από 49 - 60 εκατ. κ.μ. / ημέρα.

Κάθετοι άξονες

Παράλληλα η δεύτερη κίνηση που προωθεί το ΥΠΕΝ για τη βέλτιστη αξιοποίηση σε γεωενεργειακό επίπεδο του Νότιου Διαδρόμου αφορά την ανάπτυξη των διασυνδέσεων με τα όμορα κράτη.

Είναι ενδεικτικό ότι ο κ. Σκρέκας τόνισε ότι το φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ, στο Αζερμπαϊτζάν, που διανέμεται μέσω του TAP, συνεισφέρει στην ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων προμήθειας ενέργειας.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")