Με «τέρμα τα γκάζια» φαίνεται να μπαίνει η αγορά αυτοκινήτου στην ηλεκτροκίνηση, προκειμένου να πιάσει τους στόχους και να επωφεληθεί της αυξημένης ζήτησης αλλά και του ιδιωτικού ενδιαφέροντος για νέα σχέδια και προγράμματα στον χώρο της αυτόνομης οδήγησης και των «έξυπνων» αυτοκινήτων. Την ίδια στιγμή όμως οι ελλείψεις σε ημιαγωγούς απειλούν την ανάκαμψη της αυτοκινητοβιομηχανίας, γι’ αυτό και η Ε.Ε. αναλαμβάνει το θέμα προσωπικά, πραγματοποιώντας συνάντηση με κορυφαία στελέχη από τον χώρο των ημιαγωγών

Στην Ευρώπη, η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση αποδεικνύεται ότι έχει σταθερές βάσεις. Τα τελευταία στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανιών έδειξαν ότι τα εξ ολοκλήρου ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα εκπροσώπησαν το 15% των συνολικών πωλήσεων επιβατικών αυτοκινήτων στο πρώτο τρίμηνο. Παρότι πρόκειται για ποσοστό ελαφρώς χαμηλότερο από το αντίστοιχο του τριμήνου που έληξε στα τέλη Δεκεμβρίου του 2020, εξακολουθεί να είναι διπλάσιο από την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Πέρασε την Κίνα

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι η Ευρώπη υποσκέλισε την Κίνα αποτελώντας τη μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων το 2020, πρωτιά που η γηραιά ήπειρος αναμένεται να συντηρήσει και φέτος εν μέσω γενναιόδωρων επιδοτήσεων σε Γερμανία, Γαλλία και Ιταλία, αλλά και της παρουσίασης νέων μοντέλων από αυτοκινητοβιομηχανίες όπως Volkswagen και Stellantis. Τα τελευταία νούμερα απομακρύνουν τις ανησυχίες ως προς τη σταθερή στροφή της Ευρώπης προς τα ηλεκτρονικά οχήματα, ανησυχίες που προέκυψαν όταν κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες στράφηκαν στην ηλεκτροκίνηση πέρυσι για να αποφύγουν πρόστιμα για υπέρ το δέον εκπομπές ρύπων.

Το μερίδιο υβριδικών

Το μερίδιο αγοράς υβριδικών οχημάτων αυξήθηκε στο 8,1% από 3,2%, ενώ των εξ ολοκλήρου ηλεκτρικών στο 6,6% από 4,2% πέρυσι. Η ανθεκτικότητα των πωλήσεων σε ηλεκτρικά οχήματα δίνει νέα ώθηση στις παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες έχουν επενδύσει τεράστια κεφάλαια για να αναμορφώσουν τον στόλο τους. Η VW αποτέλεσε πέρυσι τη νούμερο 1 κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και τώρα φιλοδοξεί να ξεπεράσει την Tesla κερδίζοντας τον τίτλο της κορυφαίας αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο στην ηλεκτροκίνηση έως το 2025, φιλοδοξία που έχει ωθήσει σε άνοδο μεγαλύτερη του 50% τη μετοχή της.

Εκτός Ευρώπης, η Honda ανακοίνωσε χθες μέσω του διευθύνοντος συμβούλου της ότι έως το 2040 όλα τα αυτοκίνητά της θα είναι ηλεκτρικά, ενώ η Jidu Auto, κοινοπραξία που κατασκευάζει ηλεκτρικά οχήματα μεταξύ του κινεζικού τεχνολογικού κολοσσού Baidu και της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας Geely, γνωστοποίησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ύψους 7,7 δισ. δολαρίων για την παραγωγή «έξυπνων» αυτοκινήτων την προσεχή πενταετία. Ο Ξία Γίπινγ, διευθύνων σύμβουλος της Jidu, ανέφερε σε αποκλειστικές δηλώσεις του στο Reuters ότι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σκοπεύει να κατασκευάσει η κοινοπραξία σε τρία έτη θα μοιάζει με ρομπότ και θα στοχεύσει σε πελάτες νεότερης ηλικίας. «Θα αισθάνεσαι ότι είναι ένα ρομπότ που θα μπορεί να επικοινωνεί μαζί σου μέσω αισθήσεων», ανέφερε χαρακτηριστικά. Εκτός από την Tesla, και η κατασκευάστρια έξυπνων κινητών Xiaomi, και ο γίγαντας τηλεπικοινωνιών Huawei είναι μεταξύ αυτών που έχουν μεγάλες φιλοδοξίες στον χώρο του «έξυπνου» αυτοκινήτου.

Ο ημιαγωγοί

Μέσα σε αυτό το πολλά υποσχόμενο περιβάλλον, υπάρχει ένα «αγκάθι», οι ελλείψεις τσιπ. Η Mitsubishi ανακοίνωσε ότι θα μειώσει από τον επόμενο μήνα την παραγωγή της κατά 16.000 οχήματα παγκοσμίως λόγω ελλείψεων σε ημιαγωγούς, ενώ και η Daimler προειδοποίησε ότι η κατάσταση αυτή θα συνεχίσει να έχει αντίκτυπο στις πωλήσεις του δεύτερου τριμήνου, παρότι αναθεώρησε επί τα βελτίω τις προοπτικές για τη φετινή κερδοφορία της. Οι πωλήσεις των αυτοκινήτων της Mercedes-Benz αυξήθηκαν 60% στην Κίνα στη διάρκεια του πρώτου τριμήνου.

Αυτόνομη παραγωγή

Σε μία προσπάθεια θωράκισης της Ε.Ε. από ενδεχόμενες κρίσεις που θα μπορούσαν να προέλθουν από ελλείψεις στην παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας, ο επίτροπος της Ε.Ε. για τη Βιομηχανία Τιερί Μπρετόν θα έχει στις 30 Απριλίου συζητήσεις με κορυφαία στελέχη της Intel και της ταϊβανέζικης TMSC. «Το να αυξήσουμε την αυτονομία μας δεν σημαίνει ότι θα απομονωθούμε σε έναν κόσμο όπου η αλυσίδα της προσφοράς είναι παγκοσμιοποιημένη. Αναζητώντας όμως τρόπους για το πώς μπορούμε να αυξήσουμε την παραγωγική μας ικανότητα, συνεχίζουμε να φτιάχνουμε γέφυρες με τους διεθνείς εταίρους μας αλλά με εμάς στο τιμόνι», είπε. Στόχος του Μπρετόν είναι να πείσει τους κατασκευαστές τσιπ να εγκαταστήσουν μία μεγάλη μονάδα κατασκευής στην Ε.Ε., ούτως ώστε η Κομισιόν να μπορέσει να ανταποκριθεί στον στόχο της, που είναι η εξασφάλιση της πιο εξελιγμένης τεχνολογίας τσιπ μέσα στην επόμενη δεκαετία.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")