Ο κ. Αθανάσιος Γκίκας, διπλωματούχος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός με πτυχίο MBA από το Columbia Business School (New York), υπογραμμίζει ότι η συγκεκριμένη πρακτική αποτελεί, πιθανότατα, μοναδικό φαινόμενο στις αγορές των κρατών μελών της ΕΕ. Όπως τονίζει στην ανοιχτή επιστολή του ο κ. Γκίκας: «Διαπιστώνουμε με την καθημερινή μας επικοινωνία με τους καταναλωτές ότι υπάρχει έντονο πρόβλημα σύγχυσης (λόγω της μεγάλης διαφοράς μεταξύ προσδοκιών και αποτελέσματος), η οποία προβλέπουμε ότι θα έχει στο μέλλον (αν δεν έχει ήδη) εξαιρετικά δυσμενή επίπτωση στο ουσιαστικό άνοιγμα και την ομαλή λειτουργία της αγοράς.
Αναγνωρίζουμε ότι πρέπει να ληφθούν ριζικά μέτρα από την πλευρά της Πολιτείας και της Ρυθμιστικής Αρχής ώστε οι πάροχοι να αποφύγουν το δίλημμα μεταξύ της πρόκλησης σύγχυσης - στα όρια της παραπλάνησης - των πελατών τους και της οικονομικής καταστροφής. Νομίζουμε όμως ότι η εφαρμογή των απλών και άμεσα εφαρμόσιμων προτάσεών μας θα βελτιώσει τουλάχιστον την εικόνα των παρόχων για τους καταναλωτές. Ο στόχος είναι να γίνουν αποδεκτές και να εφαρμοστούν με εθελούσια αυτορρύθμιση, δεδομένου ότι αφήνουν όλα τα περιθώρια για υγιή ανταγωνισμό. Ακολουθεί η συνοπτική περιγραφή τους.
- Να συμφωνηθεί μια κοινή ονομασία της ρήτρας - προτείνουμε το "Ρήτρα Μεταβολών Κόστους Χονδρικής" (αλλά δεν επιμένουμε - αρκεί να είναι κοινή!)
- Να συμφωνηθεί ότι η χρέωση θα παρουσιάζεται στο σημείο του λογαριασμού που αναφέρονται οι ανταγωνιστικές χρεώσεις.
- Να γίνεται ανάλυση της χρέωσης ως γινόμενο: α) της διαφοράς ανάμεσα στο όριο της ζώνης και την μεσοσταθμική τιμή αγοράς όπως αυτή ανακοινώνεται από τον ΑΔΜΗΕ κάθε μήνα β) του αριθμού κιλοβατωρών της περιόδου κατανάλωσης και γ) ενός συντελεστή Ε ο οποίος θα αντανακλά την εμπορική απόφαση κάθε παρόχου για το ποσοστό του κινδύνου της χονδρικής αγοράς που μετακυλίει στον καταναλωτή. (Το γινόμενο των α) και β) θα είναι σταθμισμένος μέσος όρος αν η περίοδος κατανάλωσης ξεπερνά τον ένα μήνα. Θα γίνεται υπόθεση ισοκατανεμημένης κατανάλωσης).
- Να συμφωνηθεί ότι τα όρια της ζώνης τιμών θα είναι κοινά για όλους και θα αναθεωρούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα (προτείνουμε εξάμηνο με βάση τις προβλέψεις π.χ. του ΔΑΠΕΕΠ). Θα πρόκειται για όρια μεσοσταθμικού κόστους αγοράς και όχι πλέον οριακής τιμής (Η χρήση διαφορετικών ορίων που γίνεται σήμερα είναι αδιαφανής και λεόντειος γιατί υποχρεώνει τον καταναλωτή να κάνει πρόβλεψη ... για την εξέλιξη των τιμών χονδρικής).
- Να συμφωνηθεί και να εφαρμόζεται από όλους μια από τις δύο εναλλακτικές α) η εφαρμογή των ρητρών από την ημέρα αλλαγής εκπροσώπησης ή β) μετά από πάροδο 6 μηνών από αυτήν. Να συμφωνηθεί ότι η ρήτρα θα εφαρμόζεται σε κάθε λογαριασμό είτε αυτός είναι έναντι είτε εκκαθαριστικός.
- Να συμφωνηθεί ότι στα τιμολόγια με ρήτρα δεν θα περιλαμβάνεται ποινή για πρόωρη αποχώρηση.
Η εφαρμογή των προτάσεων αυτών θα βελτιώσει σημαντικά την διαφάνεια των λογαριασμών, δεδομένου ότι η μόνη παράμετρος που θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του ο καταναλωτής είναι ο συντελεστής Ε (ο οποίος θα πρέπει να μένει σταθερός για όλη την περίοδο ενός ετήσιου συμβολαίου - η θα αποτελεί ανώτατο όριο). Προφανώς κάθε πάροχος θα μπορεί να διαφοροποιεί τον συντελεστή ανάμεσα σε κατηγορίες πελατών του και στην διάρκεια του χρόνου σε νέους πελάτες.
Όπως λέει ο Vernon Smith (Νόμπελ Οικονομικών 2002 - Experimental Economics) "Οι αγορές καταναλωτικών αγαθών κάνουν θαύματα με την προϋπόθεση ότι οι αγοραστές πληρώνουν για αυτό που αγοράζουν και οι πωλητές δεν προκαλούν εν γνώσει τους σύγχυση στους αγοραστές".
Είμαστε στην διάθεσή σας για να υποστηρίξουμε, αν χρειαστεί, την υλοποίηση των προτάσεων μας. Χωρίς χρέωση γιατί η παρέμβασή μας αποτελεί κοινωνική προσφορά.
Με συντροφικούς χαιρετισμούς
Για το allazorevma.gr
Αθανάσιος Γκίκας
Ιδρυτής